۰ نفر

خودروهای پرنده‌ای که در سال گذشته رونمایی شدند +عکس

۱۴ فروردین ۱۳۹۹، ۱۰:۴۲
کد خبر: 428245
خودروهای پرنده‌ای که در سال گذشته رونمایی شدند +عکس

خودروهای پرنده، از فناوری‌هایی هستند که می‌توانند به تحول بزرگی در حوزه حمل و نقل منجر شوند و بسیاری از شرکت‌های خودروسازی تصمیم گرفته‌اند تا در مسیر ابداع و پیشرفت این خودروها قدم بردارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، شاید رفت و آمد در آسمان، به زودی برای بسیاری از افراد امکان‌پذیر شود. بسیاری از شرکت‌های بزرگ و مشهور جهان، در حال حاضر ماهرترین مهندسان را گردهم آورده‌اند تا رویای ساخت خودروهای پرنده را به واقعیت نزدیک کنند. شمار قابل‌توجه کشورهایی که به استفاده از این فناوری تمایل دارند، سازندگان را بر آن واداشته تا اتحادی را برای ساخت خودروهای پرنده شکل دهند. 

به رغم تلاش‌های پیوسته شرکت‌های خودروسازی در این زمینه، در حال حاضر نمی‌توان با اطمینان گفت که خودروهای پرنده، کاملا آماده استفاده هستند. هنوز هیچ شرکتی، کاملا از این خودروها پشتیبانی نمی‌کند و باید قوانینی برای مدیریت استفاده از آنها وضع شود.

"سباستین تران"(Sebastian Thrun)، بنیانگذار گروه پروژه فناوری خودران گوگل و مدیرعامل استارتاپ موسوم به "کیتی هاوک"(Kitty Hawk) که در حوزه تولید وسایل نقلیه پرنده فعالیت دارد، در مصاحبه‌ای گفت که باور دارد موفقیت وسایل نقلیه خودران هوایی، زودتر از پیشرفت وسایل نقلیه خودران زمینی صورت خواهد گرفت.

تران در این باره گفت: من باور دارم که می‌توانیم پیش از آغاز کار با خودروهای خودران روی زمین، کار با وسایل نقلیه خودران هوایی را آغاز کنیم.

وی افزود: اگر استفاده از وسایل نقلیه هوایی گسترش یابد، دیگر نگرانی برخورد با عابران پیاده، کودکان، دوچرخه‌ها و خودروها وجود نخواهد داشت زیرا وسایل نقلیه هوایی، از بالای ساختمان‌ها و درختان حرکت می‌کنند.

گسترش استفاده از وسایل نقلیه هوایی می‌تواند امکان برقراری ارتباط با خانه‌هایی که در نواحی دورافتاده قرار گرفته‌اند و تنها راه ارتباطی آنها یک جاده است را نیز برقرار کند. وسایل نقلیه هوایی با حرکت در آسمان، میزان مصرف انرژی و هزینه‌های آن را نیز کاهش خواهند داد.

در سالی که گذشت، بسیاری از شرکت‌های فعال در حوزه فناوری و خودروسازی، به طراحی و ابداع خودروهای پرنده پرداختند که برخی از آنها را در این گزارش معرفی و بررسی می‌کنیم.

خوروی پرنده بدون سرنشین هیدروژنی

شرکت آمریکایی "الاکایتکنولوژیز"(Alaka'i Technologies)، یک خودروی پرنده بدون سرنشین ابداع کرده که مبتنی برسوخت هیدروژن است وظاهر آن، مفهومی بین یک هلی‌کوپتر و یک خودروی شاسی‌بلند را به نمایش می‌گذارد.

این خودروی پرنده موسوم به "اسکای"(Skai)، شش چرخانه یا روتور روی سقف خود و پنج صندلی دارد و می‌تواند به صورت عمودی فرود بیاید.

به گفته شرکت سازنده، از این خودروی پرنده می‌توان برای بارگیری و یا به عنوان آمبولانس و تاکسی استفاده کرد.

اسکای می‌تواند در هر پرواز، مسافت ۳۰۰ کیلومتر را با سرعت ۱۹۳ کیلومتر بر ساعت طی کند و به حمل تجهیزات مورد نیاز تا وزن ۴۵۴ کیلوگرم بپردازد. این خودروی پرنده به دلیل استفاده از سلول‌های سوخت هیدروژن، وزن کمتری نسبت به همتایان خود دارد و می‌تواند مسافت بیشتری را طی کند.

ایده ساخت خودروهای پرنده مبتنی بر هیدروژن، مورد نظر بسیاری از شرکت‌های مشهور مانند "بوئینگ" و "ایرباس" نیز قرار دارد.

تاکسی پرنده ایرباس

شرکت هواپیماسازی "ایرباس"(Airbus) در سال گذشته، به آزمایش تاکسی پرنده خود پرداخت که می‌تواند به صورت عمودی از زمین بلند شود و پیش از فرود آمدن نیز تا ۱۰۰ مایل بر ساعت سرعت بگیرد.

به گفته ایرباس، این تاکسی پرنده موسوم به "واهانا"(Vahana) از زمان آغاز برنامه‌های آزمایشی، موفق شده تمام انتظارات شرکت را برآورده کند.

از آنجا که این تاکسی پرنده می‌تواند به صورت عمودی از زمین بلند شود و پرواز کند، نیازی به باند پرواز ندارد.

هدف ایرباس از آغاز پروژه ساخت واهانا، ایجاد شبکه‌ای از پهپادهای خودران مسافربری است که می‌توانند یک نسخه پروازی از خودروهای خودران شرکت "ویمو"(Waymo) باشند.

این تاکسی پرنده فقط ظرفیت یک نفر را دارد و برای سفرهای چندنفره طراحی نشده است.

کوچکترین خودروی پرنده جهان

در سالی که گذشت، یک استارتاپ ژاپنی موسوم به "اسکای‌درایو"(SkyDrive)، از نخستین نمونه یک خودروی پرنده رونمایی کرد و آزمایش پرواز آن را نیز با کمک یک خلبان انسان انجام داد. این استارتاپ امیدوار است که بتواند خودروی پرنده خود را تا سال ۲۰۲۳ برای فروش محدود و تا سال ۲۰۲۶ برای تولید انبوه آماده کند. "اسکای‌درایو" قصد دارد با ارائه این خودروی پرنده که کوچکترین خودروی پرنده جهان است، به کاهش ترافیک خیابان‌ها به خصوص در شهرهای شلوغ کمک کند.

تاکسی پرنده هیوندای و اوبر

در نمایشگاه فناوری CES ۲۰۲۰ از تاکسی پرنده‌ای رونمایی شد که حاصل همکاری دو شرکت "هیوندای" و "اوبر" است. این تاکسی پرنده تمام الکتریک می‌تواند به صورت عمودی از روی زمین بلند شود و فرود بیاید و تا چهار مسافر را با خود حمل کند. نخستین نمونه این تاکسی پرنده، فعلا با یک خلبان به نمایش درآمده اما نهایتا قرار است یک وسیله نقلیه خودران باشد. 

این تاکسی پرنده مانند تاکسی‌های اوبر، به سرویس پشتیبانی وسایل نقلیه خودران متصل خواهد شد. اوبر و هیوندای باور دارند که این تاکسی پرنده می‌تواند به تحول در صنعت حمل و نقل کمک کند.

خودروی پرنده پورشه و بوئینگ

شرکت‌های بزرگ "پورشه" و "بوئینگ" تصمیم گرفته‌اند طی یک پروژه مشترک، طرحی مفهومی و سپس یک نمونه ابتدایی از یک خودروی پرنده را ارائه دهند. هدف از این پروژه، ارائه یک خودروی الکتریکی است که قادر به برخاستن و فرود عمودی باشد. این دو شرکت قصد دارند تا با این خودروی پرنده، به توسعه حمل و نقل شهری کمک کنند و یک سیستم حمل و نقل ایمن را با برترین برندهای خودروی جهان ارائه دهند. این پروژه، بخشی از رقابت‌های سنگین میان بوئینگ و رقیب همیشگی آن یعنی شرکت "ایرباس"(Airbus)  به شمار می‌رود.

M37u3Fv7mG33