۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش مى‌دهد؛

نادیده گرفتن کرونا توسط خودروسازان داخلی/ خطوط تولید راه‌اندازی می‌شود؟

۱۱ فروردین ۱۳۹۹، ۱۱:۲۶
کد خبر: 427775
نادیده گرفتن کرونا توسط خودروسازان داخلی/ خطوط تولید راه‌اندازی می‌شود؟

بیمارى کرونا که تقریبا از اواخر سال ٢٠١٩میلادى اولین بار در چین شیوع پیدا کرده، تا کنون نه تنها جان ده‌ها هزار نفر را گرفته بلکه بیش از سه ماهى مى‌شود که بزرگترین کارخانجات جهان را در خوابى عمیق فرو برده است، اما به رغم آشکار بودن مشکلات گسترده این بیمارى برخى از واحدهاى تولیدى در ایران از جمله خودروسازى‌ها بدون توجه به هشدارهاى مکرر، به دنبال آغاز مجدد فعالیت خودهستند.

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانى؛ تعطیلى کارخانه‌ها و صنایع تولیدى که از همان ابتداى شیوع بیمارى در چین به صورت موقت از سر گرفته شد، بر اقتصاد بسیارى از کشورها تاثیر گذاشت تا جایی‌ که در پى تعطیلى کارخانجات قطعه‌سازى در چین، بسیارى از شرکت‌هاى بزرگ خودروسازى جهان از جمله جنرال موتورز آمریکا، تویوتا، تسلا، هیوندا و پژو به دلیل عدم دریافت قطعه از چین خطوط تولید خود را متوقف کردند؛ البته اگرچه این تعطیلى براى اقتصاد جهان گران تمام شد اما چین براى نجات جان انسان‌ها و جلوگیرى از شیوع بیشتر بیمارى در توقف تولید واحدهاى تولیدى خود تردید نکرد.

طی یکماه و نیم گذشته با شیوع این بیمارى در ایران و اعلام رسمى انتشار آن در کشور از سوى وزارت بهداشت، بسیارى از مدارس، دانشگاه‌ها، همایش‌ها، سینماها و ادارات کشور تعطیل شدند اما همچنان خبرى از تعطیلى شرکت‌هاى خودروسازى و قطعه‌سازى در ایران نبود به طوریکه این کارخانه‌ها تا آخرین روزهاى سال٩٨ به روال گذشته به کار خود ادامه دادند؛ اما از آنجا که نیروى انسانى بسیارى در این شرکت‌ها مشغول به کار هستند و  عمدتا با فلز سروکار دارند و بیشترین ماندگارى ویروس بر روى سطوح فلزى است ، علاوه بر این خطر ابتلاى آن در محیط‌هاى پرجمعیت چندین برابر مى‌‌شود و این در حالی است از زمان شیوع این بیماری در ایران تعدادی از کارگران و کارمندان خودروسازها جان خودرا از دست دادند.

حالا در سال جدید به رغم اینکه دولت ممنوعیت‌هاى بیشترى در راستاى جلوگیرى از شیوع این ویروس در کشور اعمال کرده و بسیارى از اصناف و کارخانجات ملزم به تعطیلى اجبارى هستند، شنیده‌ها حاکى از آن است که خودروسازان در صدد‌ راه‌اندازی است خطوط تولید خود هستند.

در این راستا با شروع کار خودروسازى‌ها، صنایع قطعه‌سازى نیز باید فعالیت خود را براى تامین مواد اولیه و قطعات خودروسازان آغاز کنند که این مسئله خطر شیوع بیمارى کرونا را دوچندان خواهد کرد.

در این‌ راستا انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در نامه‌ای خطاب به وزیر صمت، وزیر بهداشت، استاندار تهران و رییس ستاد مقابله با ویروس کرونا، خواستار تعطیلی کلیه خطوط تولید خودروسازان تا اوایل اردیبهشت ماه به جهت جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا شده‌ است.

البته لازم به ذکر است که جداى از مسئله خطر شروع فعالیت خودروسازان براى کارگران این شرکت‌ها و احتمال به وجود آمدن سونامى کرونا در بین کارکنان شرکت‌هاى خودروسازى و قطعه‌سازى، با بسته بودن مرزهاى کشور امکان تولید خودرو صرفا برای مدت زمان کوتاهى امکان‌پذیر خواهد بود.

بر اساس این گزارش، با توجه به اینکه بیمارى کرونا در محل‌هایى که با ازدحام جمعیت همراه هستند احتمال شیوع بیشترى دارد، شرکت‌هاى مذکور در تیررس ابتلا به این ویروس کشنده قرار دارند؛ لذا ضرورت دارد تا مقامات مسئول نظارتى با تشدید ممنوعیت‌ها و نظارت بیشتر بر اصناف و واحدهاى تولیدى و الزام آن‌ها به توقف ادامه فعالیت، جلوى این فاجعه بزرگ انسانى را بگیرد.

البته با دستور اخیر معاون وزیر صمت مبنى بر آغاز به کار واحدهاى تولیدى و کارخانجات از ١٥فروردین به بعد، به نظر مى‌رسد که این دستورالعمل به نوعى شانه خالی کردن از پرداخت کمک هزینه به صنایع از طریق راه‌اندازى خطوط تولید کارخانه‌ها است.