۰ نفر

در گفت‌و‌گو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

پیش‌بینى رکود کشنده بازار خودرو در سال٩٩/ رها شدن فنر افزایش قیمت خودرو از تابستان

۷ فروردین ۱۳۹۹، ۱۳:۵۸
کد خبر: 427089
پیش‌بینى رکود کشنده بازار خودرو در سال٩٩/ رها شدن فنر افزایش قیمت خودرو از تابستان

یک کارشناس بازار خودرو ضمن پیش‌بینى رکود کشنده بازار در سال ٩٩ اظهار کرد: به نظر مى‌رسد فنر افزایش قیمت خودرو از ابتداى تابستان مجددا رها شود.

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانى؛ فربد زاوه در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادآنلاین درباره تحولات بازار و صنعت خودرو در سال٩٩ بیان کرد: سال ٩٨ بسیار سال پرتنشى براى بازار خودرو بود به طوریکه این بازار متاثر از سیاست‌هاى مکررا غلط وزارت صمت و بانک مرکزى با تورم بیش از ٥٠درصدى همراه شد.

او با اشاره به علت افزایش قیمت خودرو افزود: در این راستا دولت سعى کرد با روش غلط قیمت‌گذارى دستورى در کنار سیاست‌هاى نمایشى ساخت داخل، جلوى افزایش قیمت خودرو را بگیرد درحالیکه هم در طرف عرضه و هم تقاضا اختلال ایجاد کرد، بنابراین این دو عامل اصلى‌ترین دلیل افزایش قیمت خودرو در سال ٩٨ است.

زاوه ادامه داد: در این سال تورم قیمت خودرو در کارخانه حدود ٢٥ درصد و در بازار بیش از ٥٠ درصد بود که هرچه این فاصله بیشتر شود تورم قیمت خودرو در دوره‌هاى بعد بیشتر خواهد شد؛ از طرفى در کنار این تورم، قیمت‌گذارى دستورى منجر به زیان هنگفت شرکت‌هاى خودروسازى شد که این زیان در سال‌٩٩ نیز گریبان شرکت‌هاى خودروسازى را خواهد گرفت.

او به کاهش تیراژ خودرو در سال ٩٨ نیز اشاره کرد و گفت: همچنین تیراژ خودرو در این سال به شدت افت کرد و سیاست‌گذاران سعی کردند این زیان را با تغییر ساختار مدیریتى جبران کنند که آن هم نتیجه مثبتى به همراه نداشت.

این کارشناس بازار خودرو درباره وضعیت این صنعت در سال٩٩ اظهار کرد: پیش‌بینى ما این است که صنعت خودرو در سه ماه ابتدایى سال‌٩٩ با بیمارى کرونا دست به گریبان باشد و بازار دچار رکود شدیدى شود، از طرفى به نظر مى‌رسد که فنر افزایش قیمت خودرو نیز از ابتداى تابستان مجددا رها شده و بازار پرتنش‌ترى در پیش داشته باشیم.

زاوه اضافه کرد: در سال ٩٩ با تورم و رکود سنگین در بازار خودرو مواجه خواهیم شد چراکه بیمارى کرونا منجر به رکود بازار شده و قدرت خرید مردم کاهش خواهد یافت؛ این رکود کشنده در فصل بهار کاملا محسوس بوده و هیچ معامله‌ای در این سه ماه شاهد نخواهیم بود.