۰ نفر

همه‌چیز درباره ام وی ام و بازار سال پیش رو

۲۴ اسفند ۱۳۹۸، ۱۰:۰۴
کد خبر: 424339
همه‌چیز درباره ام وی ام و بازار سال پیش رو

مدیران خودرو نماینده محصولات چری به‌عنوان قدیمی‌ترین تولیدکننده خودروهای چینی در کشورمان کار خودرو را برند ام وی ام که مختص کشورمان است با خودرو ام وی ام 110 در سال 1381 آغاز کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از وب سایت خبری «پیشرانه»، این شرکت که تجربه مدیریت در گروه خودروسازی سایپا را داشت توانست به‌سرعت خود را به‌عنوان یکی از خودروسازان پر تیراژ کشور معرفی کند، به‌طوری هم‌اکنون به‌عنوان سومین خودروساز کشور از آن یاد می‌شود.

مدیران خودرو تاکنون خودروهای ام وی ام 315، ام وی ام x33 با چند فیس لیفت، ام وی ام x22، ام وی ام 110، ام وی ام 530 و ام وی ام 550 را به بازار عرضه کند.

این خودروها در طی این سال هرکدام توانستند بخشی از بازار خودرو کشورمان را به خود اختصاص دهند، مدیران خودرو از ابتدا البته تلاش کرد با فروش خودروهای ام وی ام بخش خودروهای ارزان قیمت بازار را در اختیار بگیرد که تا حدی نیز موفق بود.

خودرو ام وی ام 110 به‌عنوان ارزان‌ترین خودرو این شرکت البته که هیچ‌گاه نتوانست رقیب خیلی جدی برای ارزان‌ترین خودرو کشورمان یعنی پراید باشد، اما موفق شد نظر برخی متقاضیان خودرو را که طی سال‌های اخیر دل‌خوشی از ایران خودرو و سایپا نداشتند را به خود جلب کند.

ام وی ام 315 اما در زمان ورود رقیب جدی قدرتمندی به نام پژو 206 این بار از محصولات داشت، سرنوشت این خودرو به نسبت ارزان قیمت (البته قدیم‌ها) نیز به‌شدت شبیه mvm 110 بود، البته از حق نگذریم خریداران این خودرو معمولاً از کیفیت این خودرو ابراز رضایت می‌کنند و برخی نیز مشتری وفادار این خودرو هستند.

داستان ام وی ام x33 اما با خودروهایی که درباره‌شان صحبت شد تفاوت دارد. ام وی ام ایکس 33 در زمان عرضه رقیب قدرتمند داشت، اما نه رقیبی از خودروسازان داخلی، لیفان ایکس 60 که اتفاقاً محصول شرکت برادر مدیران خودرو یعنی کرمان موتور بود، توانست بازار این خودرو را تحت تأثیر قرار دهد، بااین‌وجود در زمان ابتدایی عرضه این 2 خودرو شاید شاسی‌بلند بازار خریداران این سگمنت به‌نوعی میان مدیران خودرو و کرمان موتور تقسیم شد، البته که آن زمان ایران خودرو و سایپا خودرویی در این سگمنت نداشتند.

ام وی ام x22 نیز به‌عنوان خودرویی که مدیران خودرو آن را خودرویی برای جوانان نام‌گذاری کرده بود تا جایی که ژانگ مدیرعامل مدیران خودرو (در زمان رونمایی این خودرو) برای اثبات مناسب بودن این خودرو برای جوانان با لباس ورزشی در مراسم رونمایی آن شرکت کرد، توانست نظر مثبت برخی جوانان و خانم‌هایی که علاقه داشتند خودرویی کمی با ارتفاع بیشتر سوار شوند اما امکان خرید خودروهای شاسی‌بلند واقعی نداشتند را به خود جلب کند.

اما دو خودرو سدان مدیران خودرو یعنی ام وی ام 530 و ام وی ام 550 به دلیل رقبای قدرتمند در ایران خودرو و سایپا هیچ‌گاه خیلی موفق نبودند و سهم بازار قابل‌توجهی را به خود اختصاص ندادند.

مدیران خودرو اما در سالی که این روزها به پایان خود نزدیک می‌شود و به لطف ویروس کرونا همه منتظر اتمام آن هستند، تلاش کرد حضور برند ام وی ام را در بازار قدرت ببخشد، اما نه به‌عنوان خودرویی ارزان قیمت، این شرکت در اواسط پاییز خودرو ام وی ام x55 را این بار نه با برند چری بلکه با برند ام وی ام به بازار عرضه کرد، خودرویی که در چین به نام چری تیگو 4 فروخته می‌شود.

خودرویی که با توجه امکانات فنی و سواری آن می‌تواند بسیار موفق باشد، بااین‌وجود به نظر می‌رسد بتوان این خودرو را بدشانس‌ترین خودرو ام وی ام دانست، ام وی ام x55 درزمانی به بازار عرضه شد که شاهد رشد چند برابری یوان واحد پول کشور چین در کنار دیگر ارزهای رایج در بازار بودیم، البته تیر آخر به ام وی ام x55 را باز دوباره ویروس کرونا وارد کرد و باعث شد در روزهایی که به‌طورمعمول تقاضا با توجه به نزدیک بودن تعطیلات نوروز افزایش پیدا می‌کرد، شاهد کاهش شدید تقاضای خودرو در بازار باشیم.

به‌هرحال مدیران خودرو امسال شاید وضعیت عالی را سپری نکرد، اما باید اذعان داشت وضعیت تولید و خودروهای معوق این شرکت نسبت به رقبای آن مناسب‌تر بوده است و شاید اگر سال آینده وضعیت بازار خودرو بهبود داشته باشد، بتوانیم سال آینده را سال ام وی ام x55 بدانیم.

نمایندگی تعمیرات ام وی ام

شرکت صنایع خودروسازی مدیران یا مدیران خودرو اکنون در سراسر کشور دارای بیش از ۱۵۰ نمایندگی و خدمات پس از فروش است که تعداد زیادی از آن در تهران واقع‌شده است، نمایندگی اصلی و مرکزی تعمیرات ام وی ام در تهران در جاده مخصوص کرج بعد از چهارراه ایران خودرو جنب بیمه ایران در کوچه 46 ام واقع‌شده است.

این تعمیرگاه به‌طورمعمول بین ساعت 7:30 دقیقه تا 10:30 دقیقه صبح خودروهای ام وی ام و چری را پذیرش می‌کند.

نمایندگی تعمیرات ام وی ام در تهران به‌صورت کامل توزیع‌شده است، مدیران خودرو بر اساس سیاست‌های خود در طی چند سال تلاش کرده است تمامی نمایندگی‌های فروش این شرکت به خدمات پس از فروش نیز مجهز باشد تا مشکلی برای خریداران ایجاد نشود. از سوی دیگر مدیران خودرو جز تنها شرکت‌های تولیدکننده خصوصی خودرو است که شرکت جداگانه برای خدمات پیس از فروش با مدیرعامل مستقل دارد تا بتواند خدمات بهتری به خریداران ارائه کند.

اما آنچه باید توجه داشت به‌خصوص در نمایندگی تعمیرات ام وی ام در تهران موضوع قیمت قطعات است، قیمت قطعات یدکی برخی محصولات ام وی ام و حتی چری تا حدی گران‌تر از تصور خریداران است که دلیل آن را می‌توان اصل بودن قطعات و منطبق بودن با استانداردهای چری دانست. این درحالی‌ است که در بازار همان قطعات اما به کیفیت پایین‌تر فروخته می‌شود که به‌طورقطع می‌تواند مشکلات زیادی را برای خریداران ایجاد کند.

شرایط فروش محصولات ام وی ام

اما برویم سراغ شرایط فروش ام وی ام هم‌اکنون مدیران خودرو شرایط فروش متنوعی را برای ام وی ام 315 و دیگر محصولات این شرکت در نظر گرفته است.

با این تفاوت که فروش اقساطی نیز برای ام وی ام 315 و تقریباً تمامی خودروهای مدیران خودرو برقرار است. ام وی ام X33 و ام وی ام X33 نیز به‌صورت اقساطی و نقدی فروخته می‌شود.

بر اساس اعلام این شرکت خودرو ام وی ام 315 باقیمت نقدی 150 میلیون و 600 هزار تومان فروخته می‌شود که 52 میلیون و 710 هزار تومان به‌عنوان پیش‌پرداخت در نظر گرفته‌شده است. همچنین بر اساس اعلام مدیران خودرو مدت بازپرداخت برای این خودرو بین 12 تا 60 ماه در نظر گرفته‌شده است که مبلغ اقساط بین 9 تا 2 میلیون 700 هزار تومان خواهد بود.

در این شرایط خودرو ام وی ام X22 نیز در مدل دنده‌ای اکسلنت اسپرت باقیمت نقدی 198 میلیون تومان و پیش‌پرداخت 79 میلیون و 200 هزار تومان فروخته می‌شود، این خودرو در مدل اتومات نیز قیمت 213 میلیون و 700 هزارتومانی دارد که پیش‌پرداخت آن 85 میلیون و 480 هزار تومان است.

خودرو ام وی ام X33 نیز بر اساس اعلام این شرکت 260 میلیون و 200 هزار تومان قیمت دارد که 104 میلیون 80 هزار تومان به‌عنوان پیش‌پرداخت و باقی در 12 تا 60 ماه از خریداران دریافت خواهد شد.

بر این اساس به نظر می‌رسد در شرایط این روزهای بازار خودرو و همچنین برنامه‌ریزی‌های مدیران خودرو برای سال آینده و عرضه محصولات جدید، درحالی‌که بیشتر خودروسازان در تحویل خودروهای خود با مشکل و تأخیر زیادی دست‌به‌گریبان‌اند، خرید محصولات ام وی ام و چری می‌تواند منطقی باشد.