۰ نفر

در گفت‌و‌گو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

بدهى خودروسازاران به ٣٠هزار میلیارد تومان رسید/ پرداخت ٨٠٠میلیون از تسهیلات ٥هزار میلیارد تومانى

۹ اسفند ۱۳۹۸، ۱۳:۴۸
کد خبر: 420546
بدهى خودروسازاران به ٣٠هزار میلیارد تومان رسید/ پرداخت ٨٠٠میلیون از تسهیلات ٥هزار میلیارد تومانى

یک فعال صنعت قطعه از افزایش بدهى خودروسازان به ٣٠هزار میلیارد تومان خبر داد و گفت: از ٥٠٠٠میلیارد تومان تسهیلات بانکى که قرار بود به خودروسازان داده شود فقط ٨٠٠میلیون تومان آن پرداخت شده است.‌

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانى؛ سعید صبورى در گفت و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین درباره وضعیت پرداخت ٥٠٠٠میلیارد تومان تسهیلات دولتى به خودروسازان توضیح داد: مبلغ این تسهیلات ابتدا ١٠هزار میلیارد تومان بود که طى جلسات متعدد به ٧٥٠٠میلیارد تومان کاهش یافت که قرار شد ٥٠٠٠میلیارد تومان از این مبلغ به صورت ریالى و مابقى آن به صورت اوراق به دو خودروساز بزرگ پرداخت شود.

صبورى ادامه داد: تا کنون ١٥درصد از این تسهیلات یعنى بالغ بر ٨٠٠ میلیون تومان، آن هم فقط به ایران خودرو پرداخت شده و این شرکت نیز تقریبا تمام این مبلغ را به قطعه سازان داده است.

این فعال صنعت قطعه با گلایه از روند قطره چکانى پرداخت وام اظهار کرد: اگر خودروسازان تمام سهم خود از این تسهیلات که ٢٥٠٠میلیارد تومان است را یک جا به قطعه سازان مى دادند، باز هم نمى‌توانستند بدهى ١٢٠روزه خود را که ٣٥٠٠میلیارد تومان است را تسویه کنند چه برسد به الان که این وام به صورت قطره چکانى در حال عرضه است.

صبورى خاطرنشان کرد: در حال حاضر که خودروسازان در رقابت تولید هستند و باید تیراژ خود را بدون وجود نقدینگى افزایش دهند، تمام فشار بر دوش قطعه سازان افتاده و آن ها مجبور هستند از اعتبار خود مواد اولیه تهیه کنند تا تولید خودروساز نخوابد درحالی‌که خود صنعت قطعه در شرف نابودى است.

این فعال صنعت قطعه از افزایش بدهى خودروسازان خبر داد و گفت: مجموع بدهى دو خودروساز بزرگ به کل شبکه تامین به حدود ٣٠هزار میلیارد تومان رسیده ضمن اینکه این رقم روز به روز در حال افزایش است.

وى خاطرنشان کرد: دو روز پیش نامه اى به بانک مرکزى فرستادیم که هرچه سریع تر به پرداخت وام خودروسازان رسیدگى کند اما بانک ها از این کار تمرد مى کنند به طوری‌که انگار در حال صدقه دادن به ما هستند.

صبورى در پایان به شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن بر صنعت قطعه تصریح کرد: متاسفانه دولت ورود این بیمارى به کشور را دیر اعلام کرد و به همین خاطر شاهد تبعات جبران ناپذیر آن هستیم، اما این بیمارى به لحاظ روانى بر کسب و کارها تاثیر داشته ولى باعث تعطیلى قطعه سازان نشده است.