به نظر می‌رسد که صنعت خودروسازی آمریکا، به دلیل وابستگی بیش از حد آن به واردات قطعات و لوازم جانبی از چین، پس از تعطیلی بسیاری از کارخانه‌های این کشور به دنبال شیوع ویروس کرونا، به میزان قابل توجهی متحمل ضرر شود.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ با ادامه بحران شیوع ویروس کرونا، تاثیر این بیماری همه‌گیر در سراسر جهان مشهود است. با توجه به نقش چین در اقتصاد جهانی، انزوای طولانی مدت این کشور، امکان ایجاد اختلال در زنجیره‌های تامین چندین صنعت مهم از جمله الکترونیک، مواد شیمیایی و خودرو می‌شود.

با توجه به اینکه شهر ووهان، مرکز شیوع این بیماری، اغلب با عنوان "شهر موتور چین" از آن یاد می‌شود، بخش خودروسازی از جمله صنایعی است که بیشتر در معرض تاثیر منفی این ویروس قرار دارد.

گفتنی است که نه تنها بخش تولید چین به میزان چشمگیری به دلیل تعطیلی طولانی مدت آسیب قابل توجهی را تجربه خواهد کرد، بلکه بسیاری از تولیدکنندگان در سراسر جهان که به قطعات چینی متکی هستند، با قطع تولید خود مواجه خواهند شد.

مایک دان، مشاور صنعت که پیش ازاین مدیر اجرایی جنرال موتورز در اندونزی بود به سی‌ان‌ان گفت: "از دست رفتن تنها یک بخش، برای متوقف شدن یک خط تولید کافی است."

قابل ذکر است که در هفته گذشته، خودروسازی فیات کراسیلر(FCA) اعلام کرد که به دلیل کمبود قطعات دریافتی از چین، به صورت موقت تولید خود را در کارخانه Kragujevac صربستان متوقف خواهد کرد، در حالی که هیوندای و رنو نیز در کره‌جنوبی همین عمل را انجام داده‌اند.

بر اساس آمار ارائه شده توسط بانک اطلاعات سازمان ملل متحد، چین در میان بزرگترین تامین‌کنندگان قطعات خودرو در جهان قرار دارد که باید گفت در سال 2018، چیزی به ارزش 34.8 میلیارد دلار قطعات و لوازم جانبی وسایل نقلیه صادر کرده است.

همانطور که در نمودار نشان داده شده، ایالات متحده کشوری است که صنعت خودروسازی آن ، به دلیل وابستگی واردات قطعات در چین، به میزان قابل توجهی  در معرض خطر قرار دارد.

اکنون باید دید که تاثیر ویروس کرونا بر روی صنعت خودروسازی جهان چه اندازه بزرگ خواهد بود، همانطور که به سرعت بازگشت اجزا از سوی تولیدکنندگان چینی به سطح مورد نیاز بستگی دارد.

در نمودار ارائه شده، میزان صادرات قطعات موتور خودرو و لوازم جانبی از چین به کشورهای مختلف را مشاهده می‌کنید؛

01