۰ نفر

یک کارشناس بازار خودرو در گفت‌و‌گو با اقتصادآنلاین مطرح کرد؛

افزایش قیمت خودرو نتیجه عرضه قطره چکانى خودروسازان/ رکود کشنده بازار در سال٩٩

۶ بهمن ۱۳۹۸، ۱۱:۱۶
کد خبر: 412513
افزایش قیمت خودرو نتیجه عرضه قطره چکانى خودروسازان/ رکود کشنده بازار در سال٩٩

یک کارشناس بازار خودرو، عرضه کم در مقابل تقاضاى بالا را عامل افزایش قیمت خودرو دانست و اظهار کرد: سال آینده حتما رکود کشنده‌اى گریبان گیر بازار خودرو خواهد شد.

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانى؛ فربد زاوه در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین با بیان اینکه وضعیت فعلى بازار خودرو نتیجه رکود تورمى کل کشور است، خاطرنشان کرد: از آنجا که قدرت خرید مردم کاهش یافته، عملا خرید خودروهاى جدید براى آن‌ها بسیار سخت شده و همچنین به خاطر عدم ارائه تسهیلات و یا وام‌هایی در راستای کمک هزینه خرید، رکود بازار خودرو تشدید شده است.

او اضافه کرد: مطابق آمار مرکز آمار، تورم امسال ٣٨ درصد بوده که این رقم اصلا با درآمدهاى مردم هماهنگ نیست، ازین رو مردم در شرایط فعلی تنها به دنبال تامین مایحتاج زندگى خود هستند نه کالاهایى همچون خودرو.

زاوه همچنین درباره عوامل موثر بر افزایش قیمت خودرو بیان کرد: اتفاقات سیاسی اخیر و بعد از آن جهش نرخ ارز باعث التهاب بازار خودرو و هجوم تقاضا به این بازار شد و از آنجا که عرضه خودروسازان به صورت قطره‌چکانی بوده، قیمت خودرو گران شد.

این کارشناس خودرو با اشاره به اظهارات خودروسازان مبنی بر افزایش تیراژ نسبت به سال گذشته، افزود: این ادعای خودروسازان بیشتر شعاردرمانى است چراکه با وجود چنین اظهاراتی، آمار وزارت صنعت حاکى از افت تولید خودرو طى ماه هاى گذشته بوده است؛ همچنین درحال حاضر رشد قیمت‌ها نشان‌ می‌دهد که کفه تقاضا برای این کالا نسبت به عرضه آن سنگین‌تر است و این یعنی خودرو به اندازه کافی به بازار تزریق نمی‌شود.

به گفته زاوه، از طریق دماسنج بازار می‌توانیم به وضعیت واقعى بازار خودرو پى ببریم اما اگر واقعا طبق وعده خودروسازان، تیراژ افزایش یابد به طور حتم قیمت‌ خودرو کاهش خواهد یافت اما در کل اعتماد مردم به شعارهاى این چنینى از بین رفته و وضعیت فعلى گواه نادرست بودن وعده‌های قبلی است.

زاوه به وام درنظر گرفته شده برای خودروسازان نیز اشاره کرد و گفت: بعید به نظر مى‌رسد که با ارائه وام به خودروسازان این بازار مجددا مانند گذشته تحریک شود؛ بدهى خودروسازان روزبه‌روز در حال افزایش بوده و دولت با پرداخت وام به آن‌ها کارى جز خلق پول و رشد تورم انجام نداده است.

این کارشناس خودرو درباره آینده بازار تا پایان سال پیش‌بینی کرد: اگر اتفاق سیاسى خاصى رخ ندهد و موج تورمى جدیدى ایجاد نشود، بازار با همین روند تا پایان سال پیش خواهد رفت یعنى با وجود رکود بازار و اینکه هیچ معامله‌اى انجام نمی‌شود، صرفا قیمت‌ها به صورت تورمی در نوسان خواهد بود.

زاوه تصریح کرد: در این مدت حتى اگر نوسانى هم در بازار خودرو به وجود آید موقتى بوده و فقط وضعیت آتى را وخیم‌تر مى کند، یعنی احتمال این وجود دارد که تا پایان سال معاملات خودرو دوباره رونق بگیرد اما به طور حتم رکود کشنده‌تری در پى خواهد داشت و به محض تغییر شرایط سیاسى، مجددا شاهد هجوم نقدینگى به بازار خودرو و افزایش قیمت‌ها خواهیم بود.

این کارشناس خودرو در پایان به قیمت‌های بی‌سروسامان خودرو در سایت‌های مجازی و تاثیر آن بر  بازار اشاره کرد و گفت: قیمت‌هایى که در فضاى مجازى اعلام مى‌شود هیچ تاثیرى بر افزایش یا کاهش قیمت خودرو ندارد زیرا در واقعیت، خودرو به خاطر یکسرى پارامترها همچون کاهش عرضه و اتفاقات سیاسى و افزایش نرخ ارز، گران شده و این موضوع هیچ ارتباطی با جو فضاى مجازى ندارد.