۰ نفر

یک فعال صنعت قطعه در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

نیاز خودروسازان به سه برابر نقدینگی موجود/ اصلاح قیمت‌ها راهکار نجات صنعت خودرو است

۲۸ دی ۱۳۹۸، ۱۲:۲۴
کد خبر: 410483
نیاز خودروسازان به سه برابر نقدینگی موجود/ اصلاح قیمت‌ها راهکار نجات صنعت خودرو است

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان با اشاره به مشکلات خودروسازان اظهار کرد: نیاز خودروسازان، سه برابر نقدینگی فعلی آن‌ها است و پرداخت وام صرفا مشکل صنعت خودرو را به تعویق می‌اندازد.

اقتصادآنلاین فاطمه اکبرخانی؛ آرش محبی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین با اشاره به وام 7200میلیارد تومانی در نظر گرفته شده برای خودروسازان، اظهار کرد: طبق مصوبه شورای پول و اعتبار، قرار است 7200میلیارد تومان نقدینگی در اختیار خودروسازان قرار گیرد تا بدهی قطعه‌سازان را پرداخت کنند اما فعلا مشخص نیست که چرا رییس بانک مرکزی زمان و نحوه تخصیص این وام را تعیین تکلیف نمی‌کند.

وی اضافه کرد:مقرر شده که از این مبلغ، 5000میلیارد تومان به صورت ریالی و 2200میلیارد تومان به صورت اوراق مشارکت پرداخت شود در حالی که از ابتدا قرار بود تمام تسهیلات به صورت ریالی پرداخت شود و صحبتی از فروش اوراق نشده بود.

محبی‌نژاد پرداخت وام را راهکار موقتی برای حل مشکل خودروسازان دانست و تاکید کرد: پرداخت تسهیلات با این روش صرفا یک مسکن موقت برای عقب انداختن مشکل اصلی است؛ راهکار اساسی برای حل معضل نقدینگی خودروسازان اولا حذف سیاست قیمت‌گذاری دستوری و اصلاح قیمت‌هاست تا دارایی خودروساز و قطعه‌ساز در میان مدت از بین نرود و ثانیا اینکه نقدینگی مورد نیاز خودروسازان توسط نظام بانکی به طور کامل تامین شود.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان تاکید کرد: اگر می‌خواهیم تیراژ به میزان سال‌های قبل برسد باید نقدینگی مورد نیاز صنعت خودرو تامین شود ضمن اینکه خودروسازان حداقل سه برابر نقدینگی فعلی، نقدینگی لازم دارند چرا که قیمت نهاده‌های تولید نیز به همین میزان افزایش پیدا کرده است؛ در کشوری که نه خودرو وارد می‌شود و نه درصورت واردات مردم توان خرید دارند، چاره‌ای جز اتکا به تولید داخل نیست که با وجود حمایت نکردن دولت، تولید داخلی هم نخواهیم داشت.

محبی‌نژاد تصریح کرد: در همه کشورها نظام بانکی در کنار صنایع تولیدی است، حتی در کشورهایی که مثل ما تورم بالا و صعود چشمگیر قیمت مواد اولیه ندارند نیز شاهد حمایت‌های دولتی و بانکی هستیم؛ زیان فعلی خودروسازان به خاطر سیاست‌های نادرست دولت ایجاد شده و به همین دلیل، دولت موظف به حمایت از صنعت خودرو است.

این فعال صنعت قطعه با تاکید بر ضرورت پرداخت تسهیلات اعطایی به مطالبات قطعه‌سازان تاکید کرد: این تسهیلات از روز اول برای پرداخت بدهی زنجیره تامین پیش‌بینی شده است و قرار بود خودروسازان صرفا گیرنده وام باشند، اما شنیده شده که خودروسازان می‌خواهند بخشی از این تسهیلات را به سایر بدهی‌های خود اختصاص دهند.

محبی نژاد گفت: بخشی از بدهی خودروسازان، چک‌های برگشتی است که ما در پرداخت آن‌ها حرفی نداریم چرا که در نهایت به نفع قطعه‌سازان خواهد بود اما سایر بدهی‌ خودروسازان باید از منابع جاری‌شان تامین شود نه از طریق این وام.

به گفته دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان، وزارت صمت به این موضوع ورود کرده و قرار است به مراحل تخصیص و پرداخت پول نظارت داشته باشد.