۰ نفر

فرمان بازار خودرو دست چه کسی است؟

۲۸ دی ۱۳۹۸، ۸:۱۵
کد خبر: 410431
فرمان بازار خودرو دست چه کسی است؟

خودرو ترمز برید. قیمت خودرو طی روزهای اخیر دوباره به سمت افزایش محسوس میل پیدا کرده است. کارشناسان عنوان می‌کنند که علت اصلی گرانی خودرو، افزایش تقاضا در بازار است. تا یکماه پیش با آنکه تولید خودرو رشد پیدا نکرده بود و با توجه به آمار 8 ماهه وزارت صنعت، معدن و تجارت، کاهش 33.2 درصدی داشته است، بازار خودرو به آرامش نسبی رسید. اما این آرامش مقطعی بود چرا که در مدت عنوان شده بازار خودرو در رکود بود و حجم خرید و فروش خودرو سیر نزولی داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، با گذشت زمان و نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، تقاضا برای بازار خودرو افزایش پیدا کرده است. از چند هفته پیش کارشناسان و فعالان بازار پیش‌بینی کردند که از نیمه دوم دی ماه تقاضا برای خرید خودرو افزایش پیدا می‌کند و به همین جهت تولیدکنندگان خودرو باید دو اقدام را انجام دهند.

اولین اقدام که از سوی کارشناسان به خودروسازان توصیه شده است، تحویل خودروهای معوق است. برخی از خودروسازان در حال تحویل خودروهایی هستند که اردیبهشت ماه سال‌جاری ثبت‌نام فوری شده‌اند و باید به آنها در مدت 45 روز تحویل داده می‌شد. اما بد عهدی خودروسازان باعث شد که خیلی از ثبت‌نام‌کنندگان و کسانیکه سال گذشته هم ثبت‌نام کردند به خودروهایشان نرسند. این افراد برای آنکه بتوانند صاحب خودرو شوند و امیدی به تحویل خودرو از سوی خودروسازان در سال‌جاری ندارند، وارد بازار خودرو شدند و همین امر یکی از دلایل افزایش قیمت خودرو طی روزهای اخیر است.

دومین موضوعی که از سوی کارشناسان پیشنهاد شده، افزایش تولید خودرو است. برخی‌ها اینگونه تصور می‌کنند که خودروسازان برای آنکه قیمت بالای خودرو را حفظ کنند، تولیدات خود را به میزان تقاضا و حتی تولید سال گذشته افزایش ندادند و همین امر کمک می‌کند که خودرو در حاشیه بازار با قیمت‌های بالاتری فروخته شود و این امر در نهایت به نفع خودروساز باشد.

آنگونه که کارشناسان و برخی از اهالی صنعت خودرو عنوان کردند، خودروسازان در شرایطی هستند که می‌توانند تولید خود را افزایش دهند. چرا که در این مدت قطعه سازان و مجموعه‌های تولیدکننده سطح همکاری‌شان با خودروسازان افزایش پیدا کرده است و دیگر مانند ماه‌های ابتدایی سال کمبود قطعه وجود ندارد. هر چند که خودروسازان این سناریو را نمی‌پذیرند و می‌گویند از آنجا که بحران مالی دارند، نتوانستند در تأمین قطعه به مثابه سال گذشته عمل کنند.

به هر ترتیب قیمت خودروهای داخلی در بازار نشان می‌دهد که طی هفته گذشته، روزانه قیمت خودروها افزایش پیدا کرده است. خودروهای خانواده پراید در هفته‌ای که گذشت رشد 1 تا 2 میلیون تومانی داشته است و خانواده پژو هم افزایش 1.5 تا 3 میلیون تومانی داشته است. در هفته‌ای که گذشت قیمت برخی از خودروها هم به خاطر آنکه خط تولید آن متوقف شد، افزایش یکباره یافت. خودروی اچ سی کراس نمونه آن است. این خودرو طی یک هفته اخیر حدود 4 میلیون تومان گران شده است.

در آخرین روزهای بازار خودرو (پنجشنبه) هر دستگاه پراید 111 حدود 58 میلیون تومان فروخته شد. قیمت تیبا نیز به 67 میلیون و 500 هزار تومان رسید. از سویی قیمت رانا 94 میلیون   تومان شد و سمند ای اف 7 هم به 100 میلیون تومان رسید که برای اولین بار چنین عددی را تجربه کرده است.