۰ نفر

حرکت خودرو در جاده نوسان

۷ دی ۱۳۹۸، ۹:۳۰
کد خبر: 405179
حرکت خودرو در جاده نوسان

قیمت خودرو چه مسیری را طی می‌کند؟ یک روز یکباره گران می‌شود، یک روزه در مسیر کاهش قرار می‌گیرد. خریداران نمی‌دانند که چه کنند؟ روزی که قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند، خریداران از خرید خودرو منصرف می‌شوند و تصور می‌کنند که قیمت‌ها دوباره تنزل پیدا می‌کند. اما روز بعد با آنکه همه چشم انتظار کاهش قیمت‌ها هستند، قیمت خودرو گران می‌شود و حتی کاهش‌های قبلی را جبران می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران،  این روالی است که طی چند وقت اخیر بازار و مردم، گرفتار آن شدند. زمانی‌که بازار با چنین شرایطی مواجه می‌شود هیچ کس نمی‌داند که چه فرآیندی را باید دنبال کند و به همین جهت مرتب پرسیده می‌شود که قیمت خودرو در آینده چگونه خواهد شد و آیا احتمال افت قیمت‌ها در سال 99 وجود دارد؟ ما سؤال مردم و فعالان بازار را از کارشناسان پرسیدیم و در جواب شنیدیم که «قرار نیست کاهش در قیمت خودرو رخ دهد و قیمت‌ها سطح موجود خود را حفظ خواهد کرد.» آن‌گونه که کارشناسان پیش‌بینی کردند «نوسان قیمت خودروها تا سال آینده بین 3 تا 5 میلیون تومان خواهد بود و در خودروهایی که تولید آن رو به کاهش است، افزایش قیمت تا 10 میلیون تومان خواهد بود.»

کارشناسان بارها عنوان کردند که «اگر مردم معقول خرید کنند و عطش خرید خودرو نداشته باشند، بازار خودرو ثبات بیشتری خواهد گرفت.»

 با آنکه بارها این توصیه‌ها مطرح شد اما مردم از هر روشی برای خرید خودرو استفاده می‌کنند. فردی میلیون‌ها تومان زیر بار قرض می‌رود تا بعد از تحویل خودرو بتواند آن خودروی صفر کیلومتر را با قیمت بیشتری به فروش برساند، در حالی که در میان خودروهای کارکرده می‌توان برند محبوب خود را پیدا کرد.

برخی دیگر هم با آنکه خودرو دارند، میلیون‌ها تومان برای ثبت‌نام واریز می‌کنند و در نهایت که با تأخیرهای طولانی در تحویل مواجه می‌شوند، از خیر خریدشان می‌گذرند.

به‌هر ترتیب بازار خودرو حداقل طی دو هفته اخیر کم‌ترین نوسان قیمت را داشته است، اما نزدیک شدن به روزهای پایانی سال این نگرانی را ایجاد می‌کند که با افزایش تقاضا، قیمت‌ها بالا برود.