۰ نفر

مدیریت بهره گیری از توان و ظرفیت داخلی؛

بازی برد- بردی که ایران خودرو به راه انداخت

۲۰ آذر ۱۳۹۸، ۱۶:۵۰
کد خبر: 401176
بازی برد- بردی که ایران خودرو به راه انداخت

گروه صنعتی ایران خودرو در فصل جدید فعالیت های خود با هدف اعتلای صنعت خودرو کشور در سایه همدلی مجاهدانه و بهره مندی از ظرفیت و استعداد ارزشمند داخلی، رویکردی را برگزیده که قطعا منافع پایداری را برای صنعت کشور رقم خواهد زد. مجموعه اقداماتی که اهتمام به آن می تواند پیشران موثری برای این صنعت در شرایط دشوار امروز کشور باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین، در همهمه پرآشوب محدودیت های بین المللی وضع شده برای به تلاطم انداختن ایران عزیزمان، با حمایت متخصصان جهادگر گروه صنعتی ایران خودرو و در ظل توجه به رهنمودهای داهیانه مقام معظم رهبری توانسته ایم با اتکای بر توان و ظرفیت داخلی، ضمن تحرک بخشیدن به بخش های مختلف تولیدی صنعت خودرو کشور و همچنین بهره گیری از تجربه و دستاوردهای به دست آمده در صنایع دفاعی کشور معبری جدید در کاهش وابستگی بگشایم و توفیقات ارزشمندی را به دست آوریم.

اقدامی که با اعتمادسازی و ایجاد همدلی در بخش های مختلف بین تامین کنندگان و تولیدکنندگان صنعت خودرو کلید خورد و حاصل آن طی سه ماه گذشته این بود که با همه محدودیت ها بتوانیم با گذر از روند رو به تنزل که موقعتی بحرانی برای این صنعت ایجاد کرده بود، نقطه عطفی را در فعالیت ها شاهد باشیم که دستاورد آن رشد و خوداتکایی در این صنعت بوده است.

گروه صنعتی ایران خودرو توانست در سه ماه گذشته به رغم تشدید تحریم های بین المللی بویژه در صنعت خودرو دستاوردهای شاخصی را تنها با اتکا به ظرفیت های محدود شرکت های خودروساز و قطعه ساز رقم بزند. این شرکت ضمن ایجاد میثاق نامه ای با تامین کنندگان، تمرکز بر افزایش ظرفیت تولید، کاهش تعهدات، جلب رضایتمندی مشتریان و توسعه صادرات را در سرفصل برنامه های خود تعریف کرد و اهتمام خود را به کار بست تا دستاوردهای قابل ارایه ای را تقدیم کند.

بی شک این تنها با همراهی و مساعدت همواره کارکنان خدوم و زحمت کش شرکت مقدور بود که بتوانند با همبستگی ضمن حذف انواع موانع، در مدت زمان کوتاهی، گام های اساسی در مسیر اعتلای بزرگترین شرکت خودروسازی خاورمیانه بردارند.

دستاوردهای شاخص حوزه تولید، فروش و خدمات پس از فروش

از ثمرات این اقدامات یکی افزایش تجاری سازی از روزانه 930 دستگاه به حدود 2000 دستگاه بوده است. آهنگ رشد این افزایش تولید روزانه  به نحوی است که در هفته آینده این رقم به 2500 دستگاه خواهد رسید.

بعلاوه افزایش تولید خودروی بدون کسری (عبورمستقیم) از 3 درصد تولید روزانه در هفته اول مهرماه به 58 درصد، کاهش خودروهای کف از 65 هزار دستگاه در هفته اول شهریورماه به حدود 16هزاردستگاه و همچنین تحویل تمامی تعهدات معوق در فروش فوری محصولات از جمله فعالیت های موثر انجام شده در حوزه تولید، فروش بوده است.

شایان ذکر است که تعهدات معوق در فروش فوری محصولات در هفته اول شهریورماه 3700 دستگاه بوده است در حالی که در هفته اول آبان ماه به کلیه تعهدات معوق عمل شد و در حال حاضر فروش فوری تعهد معوقی ندارد. از دیگر سو  برنامه های توسعه محصول و برنامه ریزی جهت عرضه محصولات جدید از جمله  دنا پلاس توربو شارژ اتوماتیک، 207 پانوراما در دستور کار ایران خودرو قرار دارد.

همچنین ادغام و یکپارچه سازی حوزه های فروش و خدمات پس از فروش با هدف خلق ارزش افزوده برای مشتریان با هزینه کمتر و اعمال سیاست های یکپارچه در حوزه فروش و خدمات پس از فروش با هدف کاهش هزینه ها در چرخه عمر محصول، اعمال مدیریت واحد بر شبکه فروش و خدمات پس از فروش با هدف نظارت برعملکرد شبکه و بهبود مستمر، افزایش درآمدها و بهبود کیفیت خدمات، پیگیری اصلاح سبد درآمدی گروه و افزایش تمرکز بر حوزه خدمات پس از فروش از مهم ترین اقدامات انجام شده در حوزه خدمات پس از فروش ایران خودرو است.

دستاوردها در حوزه تامین

نهضت داخلی سازی قطعات با تعریف میزهای تخصصی از سوی وزارت صمت در جریان است؛ درمجموع سه میز برگزار شده تخصصی تعمیق ساخت داخل، حدود 85 قطعه از محصولات ایران خودرو توسط 39 سازنده و با کاهش ارزبری سالانه 127 میلیون یورو بومی سازی می شود. همچنین  به منظور تحقق اهداف تعیین شده در جهاد خودکفایی،‌ تاکنون بومی‌سازی و تولید انبوه 32 قطعه از مجموع قطعات هدف‌گذاری شده محصولات ایران خودرو7. 16میلیون یورو کاهش ارزبری داشته است. از دیگر سو استفاده از توان فنی و مهندسی صنایع دفاع در دستور کار ایران خودرو قرارگرفت که در این زمینه همکاری با 8 شرکت وزارت دفاع برای ساخت داخل قطعات و مجموعه ها در قالب 23 پروژه آغاز شد. همچنین  به منظور صیانت از تولید ملی  و استفاده از قانون حداکثری از ظرفیت های داخلی، کمیته جایگزینی واردات جهت جلوگیری از خرید خارجی «اقلام قابل‌ تامین از سازندگان داخلی» مورد استفاده در صنعت خودرو، درایران خودرو تشکیل شد.

دستاوردهای شاخص در حوزه صادرات و امور بین الملل

استراتژی صادرات ایران خودرو برمبنای فعال سازی سایت های تولیدی فرامرزی، تولید محصولات جدید و همکاری با شرکای خارجی براساس رابطه برد- برد و کسب سهم مناسب از بازار های بین المللی بنا شده است. برهمین اساس عقد قرارداد برای نحویل 150 دستگاه کامیون واگن هود امضا شده است.همچنین فعال سازی دفاتر خارج از کشور برای بهره مندی از ظرفیت های موجود در راستای نفوذ در بازارهای موجود و توسعه بازارهای جدید، در دستور کار ایران خودرو قرار دارد .