۰ نفر

واکنش دبیر انجمن خودروسازان به بازگشت خودروهای فرانسوی

۲۰ آذر ۱۳۹۸، ۱۱:۴۴
کد خبر: 401091
واکنش دبیر انجمن خودروسازان به بازگشت خودروهای فرانسوی

دبیر انجمن خودروسازان گفت: بازگشت خودروهایی فرانسوی به ایران با وجود تحریم‌ها بعید است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از گسترش نیوز،  احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان درباره احتمال همکاری مجدد با فرانسوی‌ها در زمینه خودروسازی گفت: برای تولید خودرو با توجه به اطلاعاتی که موجود است، فعلا خبری از تولید نمونه‌های فرانسوی نیست. در صورتی که تحریم‌ها همچنان پابرجا باشد بعید است که دوباره همکاری ایران با فرانسوی‌ها صورت بپذیرد. خودروسازانی مانند پژو، رنو و سیتروئن در ایران سرمایه‌گذاری کرده بودند اما به دلیل تحریم‌ها از ایران رفتند. چنین اتفاقاتی بعید است مگر این که به صورت پشت پرده صحبت‌هایی شود.

وی درباره تامین قطعات و خدمات‌دهی به خودروهایی مانند پژو ۲۰۰۸ و سیتروئن c۳ اظهار کرد: واردات قطعات یدکی خودرو تحریم نشده است. بنابراین با توجه به این قضیه، شرکت‌ها موظف هستند تا ۱۰ سال پس از تولید خدمات را ارائه دهند. لازم به ذکر است که این خودروها از لحاظ داخلی‌سازی در سطح پایینی قرار دارند. ۱۴ درصد از داخلی‌سازی  شامل مونتاژ بدنه، رنگ و مونتاژ نهایی در کارخانه است. قرار بود این خودروها با ۴۰ درصد داخلی به تولید برسند اما با توجه به این که قطعه‌سازان نتوانستد به سرعت لازم در ساخت قطعات برسند وزارتخانه کوتاه اومد و کار با ۲۰ درصد داخلی‌سازی شروع شد. بنابراین خودروهایی مانند پژو ۲۰۰۸ و سیتروئن c۳ با ۲۰ درصد داخلی‌سازی تولید شدند.

نعمت‌بخش در پایان گفت: قراردادهایی با قطعه‌سازان در زمینه تولید این ۲ خودرو بسته شد اما با توجه به رفتن پژو و سیتروئن از ایران در حقیقت این قراردادها معلق باقی ماند. اگر تحریم‌ها اعمال نمی‌شد برنامه‌ریزی شده بود که این خودروها با میزان ساخت داخل بیشتری تولید شوند. ایران‌خودرو در مورد ۳۰۱ نیز تا ۶۰ درصد داخلی‌سازی جلو رفته و قرار بود این کار برای ۲ خودروی دیگر نیز انجام شود. در مورد پژو ۳۰۱ این خودرو با حداقل ۶۰ درصد داخلی‌سازی قرار است تولید شود.