۰ نفر

پوشش تمامی تعهدهای قبل سال۹۸ سایپا تا اواسط مهر

۲۶ شهریور ۱۳۹۸، ۱۵:۵۴
کد خبر: 381376
پوشش تمامی تعهدهای قبل سال۹۸ سایپا تا اواسط مهر

مدیرعامل سایپا خودرو با بیان این‌که سعی داریم سریعا تمامی تعهدات و معوقات سایپا را به دست مردم برسانیم، تاکید کرد: کلیه تعهدهای قبل سال ۱۳۹۸ را تا اواسط مهرماه پوشش می‌دهیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، سیدجواد سلیمانی در حاشیه بازدید سرزده دادستان تهران از چندین هزار خودروی بلاتکلیف در پارکینگ آزادگان اتوبان فتح تهران در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال دادستان در خصوص این‌که به چه دلیل این خودروها در این وضعیت زیرآفتاب نگهداری می‌شوند، گفت: اکنون ۳۹ هزار خودروی ناقص در کل پارکینگ‌های تهران و شهرستان‌ها داریم. اگر آسیبی به این خودروها در این پارکینگ‌ها وارد شود قطعات دوباره تعویض می‌شود. این را هم در نظر داشته باشید اگر خودرویی تولید شود و در بازار تقاضایی برای آن نباشد ممکن است آن خودرو تا یکسال در پارکینگ بماند تا به فروش برسد.

وی ادامه داد: اگر مشکلی در این خودروها پیش بیاید اصلاح می‌شود و بعد تحویل مشتری خواهد شد. اگر این خودروها به مشکل بخورد درجه دو محسوب می‌شوند و تحویل مشتری داده نمی‌شود و اگر این خودروها در دو سال زمان گارانتی با مشکلی روبه‌رو شوند ما مکلفیم که این مشکل را رفع کنیم.

مدیرعامل سایپا در پاسخ به سوال دادستان تهران که بیشترین قطعات شما برای کدام قطعه‌ساز است و مشکل شما با این قطعه‌ساز چیست؟ گفت: بیشتر قطعات ما برای کروز است از عید تا دو هفته به دلیل مشکلات صرافی‌ها، تعطیلی‌ها و حواله مشکلاتی داشتیم تا زمانی که ارز به دست قطعه‌ساز رسید و قطعه به دست ما رسید تا اواسط تیرماه طول کشید در واقع از اوایل سال تا اواسط تیرماه در موضوع قطعه دچار مشکل شدیم. از اواسط تیرماه به سوی تولید کامل رفتیم و از ۹۶ هزار دستگاه خودرویی که دارای مشکل قطعه بودند به حدود ۳۹ هزار دستگاه رسیده‌ایم.

سلیمانی اظهار کرد: وقتی به سایپا آمدم ۵۴۰ هزار خودرو تعهد فروش داشتیم که ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو معوق بود. تولید ما هم روزی حدود ۴۰۰ یا ۵۰۰ دستگاه بود که با این اوصاف یک سال و نیم طول می‌کشید که ۵۴۰ دستگاه را تحویل دهیم. اکنون از ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو معوق ۲۵۰ هزار دستگاه تحویل مردم شده است. ما می‌توانستیم تولید نداشته باشیم و منتظر قطعه باشیم ولی از آن سو تعهدات ما به مردم عقب می‌افتاد.

وی ادامه داد: قطعات داخلی ۱۰۰ درصد تامین شده و هنگامی که قطعات وارداتی برسند این خودروها تکمیل می‌شوند. برنامه ما این است تا پایان مهرماه تمام این خودروها را تعیین تکلیف کنیم. تا اواسط مهرماه کلیه تعهدات قبل سال ۱۳۹۸ را پوشش می‌دهیم و ۲۴۰ هزار دستگاه سال ۱۳۹۸ را هم تا پایان سال تحویل خواهیم داد که ۳۰ تا ۴۰ هزار دستگاه هم برای سال ۱۳۹۹ می‌ماند.

مدیرعامل سایپا خودرو در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این‌که برخی گمان می‌برند که افرادی برای سود اقتصادی این خودروها را دپو می‌کنند، بیان کرد: قیمت این خودروها قبل از بهمن‌ماه یک قیمت بوده و از بهمن‌ماه به بعد یک قیمت مصوب دیگر است. قیمت‌ها تعیین شده است و ما سعی می‌کنیم این خودروها را سریعا تحویل دهیم تا جریمه پرداخت نکنیم.