۰ نفر

رایزنی‌های بی‌نتیجه برای ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک

۲۲ شهریور ۱۳۹۸، ۱۵:۱۴
کد خبر: 380402
رایزنی‌های بی‌نتیجه برای ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک

بعد از پایان مهلت ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک با وجود رایزنی‌ها و ارائه پیشنهادات در رابطه با ایجاد راهکاری برای خودروهای باقی مانده، هنوز هیات دولت تصمیمی در این باره نگرفته و صاحبان این خودروها بلاتکلیف مانده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، اخیراطبق توافقاتی که بین دستگاه‌های مربوطه صورت گرفت امکان ترخیص کالاهای گروه( ۴) فراهم شد ،اما در این بین نامی از خودروهای وارداتی نبود و از این امکان ترخیص مستثنی شده بودند. 

این در حالی است که خودروهای وارد شده به گمرک حدود دو سال است که در آن باقیمانده و به دلایل مختلف امکان ترخیص نداشتند تا اینکه بر اساس مصوبه هیات دولت از اواخر سال گذشته مهلت چهار ماهه‌ای برای صاحبان خودروها فراهم شد تا با انجام فرآیند تعیین شده خودروهای خود را خارج کنند. این مهلت در اردیبهشت به پایان رسید و بار دیگر دو ماه تمدید شد ولی در تیر ماه سال جاری دیگر تمدید نشده است.

وقتی زمان دو ماهه به پایان رسید حدود ۶۶۵۰ دستگاه از نزدیک به ۱۳ هزار خودروی دپو شده از گمرک خارج شده بود ولی طبق اعلام گمرک بیش از ۱۰۰۰دستگاه که پروانه الکترونیکی نیز دریافت و آماده پایان مراحل برای ترخیص بودند به دلیل پایان یافتن زمان در گمرک باقی ماندند. 

در عین حال دولت اعلام کرد که فعلا زمان ترخیص را تمدید نمی‌کند و یکی از دلایل آن این بود که یکبار زمان تمدید شده و فعلا چنین تصمیمی نخواهند داشت. 

با این وجود چندی نگذشت که گمرک پیشنهادی را به وزارت اقتصاد در رابطه با ترخیص خودروها ارائه کرد که بتوانند با اصلاح بخشنامه مربوطه و تغییر عبارت «مهلت ترخیص»به «صدور پروانه الکترونیکی» حداقل تمام خودروهایی که پروانه دریافت کرده بودند از گمرک خارج شوند آن هم بدون نیاز به مهلت زمان ترخیص.

با این وجود حدود دو ماه گذشته اما ظاهرا هیات دولت هیچ تصمیمی اتخاذ نکرده است. 

این در حالی است که آنچه انجمن وارد کنندگان خودرو نیز اعلام کرده نشان می‌دهد که روند ترخیص خودروهای وارداتی دپو شده در گمرک مانند قبل بوده و تغییری در روند آن وجود ندارد. در عین حال اعلام کرده نامه نگاری‌های مختلفی درباره ترخیص خودروهای دپو شده داشته‌اند اما به نتیجه‌ای نرسیده است. 

گفتنی است از حدود ۱۳ هزار خودرو دپو شده ۶۶۵۳دستگاه در زمان پایان مهلت ترخیص به صاحبان آنها تحویل داده شده بود، ۱۰۴۸ دستگاه پروانه الکترونیکی دریافت کرده و مابقی شرایط مشخصی نداشتند. ظاهرا نزدیک به ۳۰۰۰ دستگاه نیز به دلیل پرونده‌های قضایی امکان ترخیص ندارند.