۰ نفر

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

خودروسازان باید مواد اولیه را به‌طور مستقیم خریداری کنند

۱۰ مرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۰۰
کد خبر: 370570
خودروسازان باید مواد اولیه را به‌طور مستقیم خریداری کنند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر مشکلاتی که بورس با منع فولاد از معامله مستقیم برای خودروسازان ایجاد کرده است، گفت: با توجه به اینکه خودروسازان خریدار عمده فولاد به حساب می‌آیند، باید شرایطی برای آنها فراهم کنیم که بتوانند مواد اولیه خود را بصورت مستقیم از فروشندگان خریداری کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، حمید گرمابی ، افزود: در صورت عرضه مواد اولیه در بازار بورس بخشی از آن سر از بازار آزاد در می‌آورد و به دست مصرف‌کننده اصلی با قیمت واقعی و مناسب قرار نمی‌گیرند.

وی اظهار داشت: کالایی که در بورس عرضه شود به دلیل افزایش تقاضا و همچنین حضور پر رنگ دلالان بخصوص در مواردی این چنینی - که خریدار عمده برای کالایی وجود دارد - دچار افزایش قیمت خواهد شد؛ در نتیجه زمانیکه مصرف‌کننده اصلی مجبور به تامین مواد مورد نیاز خود با قیمت بالاتر از کارخانه و توسط دلال یا واسطه‌ها شود،  قیمت تمام شده تولیدات آن بالا خواهد رفت و در نهایت این افزایش قیمت تمام شده باعث افزایش در قیمت نهایی خودرو خواهد شد.

گرمابی افزود: امروزه با کم شدن ارزش پول ملی و تبدیل شدن خودرو به کالایی سرمایه‌ای و ورود دلالان به عرصه بازار خودرو و همچنین کمبود مواد اولیه، افزایش دستمزدکارگران، بالا رفتن هزینه تولید،  شاهد افزایش قیمت خودرو بوده‌ایم.

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: با توجه به اینکه برخی از خودروها مونتاژ محصولات خارجی هستند و بازگشت تحریم‌ها مجبور به خروج از کشور شده‌ است،  بسیاری از خودروسازان با کمبود قطعه برای تکمیل و انجام تعهدات خود مواجه شده‌اند و این امر موجب انباشته شدن تعداد زیادی خودرو در داخل پارکینگ‌های خودروسازان شده است.

گرمابی گفت: با توجه به اینکه نگهداری از خودروها در پارکینگ شامل اشغال محوطه‌ای وسیع به همراه هزینه پارکینگ برای خودروسازان است و خودروساز برای دیرکرد تحویل خودرو باید خسارت بپردازد و همینطور باید سود مشارکت بالایی به خریداران بپردازد،  اینکه گفته شود خودروسازان این خودروها را احتکار کرده‌اند به نظر بجز زیان سودی برای آنها نداشته باشد.

وی افزود: این گفته‌ها صرفا برداشت غیر واقعی از وضعیت موجود است؛ چرا که اگر خودروسازی که در روز بطور مثال یک هزار دستگاه تولید می‌کند، در عرض یک ماه سی هزار دستگاه تولید می‌کند؛ تامین چنین فضایی برای انبار کردن این همه خودرو بسیار سخت و هزینه‌بر است؛  برای جلوگیری از این شایعات بهتر است خودروسازان بصورت شفاف اطلاعات کاملی در اختیار مردم قرار دهند تا اطلاعات نادرست باعث ایجاد چنین شبهاتی در جامعه نشود.

نماینده مردم نیشابور اضافه کرد: برای نمونه، خودروسازان می‌توانند با اعلام رقم تولید و یا میزان فروش در فروش‌های فوری، محدودیت‌ها را به مردم اعلام کنند.