۰ نفر

تامین مالی ۳۰۰ میلیارد تومانی ایران خودرو از طریق بازار سرمایه

۳۱ تیر ۱۳۹۸، ۱۰:۴۰
کد خبر: 368205
تامین مالی ۳۰۰ میلیارد تومانی ایران خودرو از طریق بازار سرمایه

معاون مالی گروه صنعتی ایران خودرو از تامین مالی این شرکت با روش انتشار اوراق رهنی خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین، ابوالفضل اسماعیل زاده با اشاره به میزان تامین مالی انجام شده  ایران خودرو از طریق بازار سرمایه گفت: این خودروساز در دوسال اخیر  به میزان ۱۰ هزار و ۷۸  میلیارد ریال از طریق دو ابزار تامین مالی از طریق بازار سرمایه تامین منابع کرده است.

وی گفت: اولین ابزار تامین مالی نوین استفاده شده توسط شرکت ایران خودرو در این بازه زمانی، اوراق مرابحه بوده که در سال ۹۶ به حجم ۷ هزار میلیارد ریال با نرخ سود ۱۸ درصد سالانه و با سر رسید چهار ساله منتشر شد، این بار ایران خودرو از طریق انتشار اوراق رهنی حجمی معادل سه هزار و ۷۸ میلیارد ریال با نرخ سود ۱۶ درصد سالانه و با سررسید دو ساله منتشر کرد.

 اسماعیل زاده درباره لزوم استفاده از ساز و کار اوراق رهنی به عنوان ابزار تامین مالی گفت: در انتشار اوراق رهنی، شرکت‌هایی که دارای مطالبات رهنی از مشتریان خود هستند می توانند با واگذاری مطالبات رهنی خود به نهاد واسط، تأمین مالی کنند.

 وی تصریح کرد: در این اوراق ایران خودرو از طریق واگذاری ۵۰ هزار و ۴۵۷ قرارداد از تسهیلات رهنی اعطایی به مشتریان خود به شرکت واسط مالی مهر یکم مطالبات خود را تبدیل به وجه نقد کرده و وجوه حاصل از انتشار در راستای تامین سرمایه در گردش استفاده خواهد شد.

معاون مالی گروه صنعتی ایران خودرو افزود: علاوه بر موضوع تامین مالی طراحی ابزارهای نوین و تعامل جدی با بازار سرمایه به عنوان یکی از اصلی ترین منبع تامین وجه در تولید در دستور کار ایران‌خودرو قرار دارد تا از روش های مختلف و متنوع و به تبع آن حفظ و گسترش فعالیت های این شرکت را به همراه داشته باشد.

وی تبدیل مطالبات رهنی آینده به وجه نقد مورد استفاده در جریان تولید را از دیگر مزایای این روش دانست و گفت: شرکت ایران خودرو به عنوان پیشرو ترین تولید کننده از این روش بهره می‌برد. 

اسماعیل زاده اظهار کرد: سرمایه‌گذاران می‌توانند از طریق مراجعه به کلیه شرکت های کارگزاری عضو بورس تهران نسبت به خرید اوراق اقدام کنند. 

وی از بانک سپه به عنوان بانک ضامن اوراق نام برد و گفت: ضمانت اصل و سود این اوراق را این بانک بر عهده داشته و تضمین نقدشوندگی اوراق نیز توسط تامین سرمایه نوین و تامین سرمایه امید به عنوان بازارگردانان اوراق انجام شده است.

 اسماعیل زاده تصریح کرد: ساختار این اوراق به گونه ای طراحی شده که تمامی ریسک های مربوط به سرمایه گذاران پوشش داده شود، همچنین ایران خودرو به عنوان عامل وصول، مسئولیت وصول کلیه اقساط مربوط به تسهیلات رهنی اعطایی به مشتریان خود را بر عهده خواهد داشت.