۰ نفر

یک فعال صنعت قطعه در گفت‌و‌گو با اقتصادآنلاین مطرح کرد؛

کسری 15هزار میلیارد تومانی قطعه‌سازان در سال98/ اصلاح قوانین جلوی مافیای ضدتولید را می‌گیرد

۱۵ تیر ۱۳۹۸، ۹:۲۶
کد خبر: 364712
کسری 15هزار میلیارد تومانی قطعه‌سازان در سال98/ اصلاح قوانین جلوی مافیای ضدتولید را می‌گیرد

یک فعال صنعت قطعه از کسری 15هزار میلیارد تومانی نقدینگی این صنعت در سال 98خبر داد و گفت: که اگر بخواهیم در سال 98 برنامه اعلامی وزارت صنعت و معدن را محقق کنیم و تولیدات خود را افرایش دهیم ،15 هزار میلیارد تومان کسری نقدینگی داریم.

اقتصاد آنلاین – فاطمه اکبرخانی؛ آرش محبی‌نژاد در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با بیان این که مجموع مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان 22 هزار میلیارد تومان است، اظهار کرد: البته از این میزان حدود 9 هزار میلیارد تومان معوقات گذشته است و با توجه به کمبود نقدینگی در صنعت خودرو پرداخت این حجم از بدهی با مشکل روبه رو شده است.

وی ادامه داد: خودروسازان به دلیل این‌که قیمت‌هایشان به صورت دستوری تعیین می‌شود و مشکل نقدینگی دارند نمی‌توانند به تعهداتشان عمل کنند و در طرف دیگر بعضا قطعه سازانی هستند که به دلیل مانده مطالبات بالا توان ادامه فعالیت با این شیوه را ندارند .

محبی نژاد در پاسخ به این پرسش که آیا قطعه‌سازانی هستند که به خودروسازان قطعه ندهند؟ گفت: ارتباط این دو صنعت دو طرفه است و ما به عنوان انجمن نماینده کل قطعه‌سازان کشور اعلام می‌کنیم که قرارداد مابین خودروساز و قطعه‌ساز یک مجموعه به هم پیوسته واحد و اصطلاحا یک کل منسجم است و نمی‌توان انتظار داشت که فقط تعهدات قطعه ساز انجام شود و تعهدات خودروساز انجام نشود.

به گفته محبی نژاد، فرق اساسی در صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی این است که خودروسازها معمولا مدیرانی نیمه دولتی داشته و آن‌ها تعهد خاصی در قبال بدهی‌ها ندارند، اما مدیران قطعه‌سازی از بخش‌های خصوصی هستند و در این صورت با تمام وجود درگیر بدهی‌هایشان هستند.

او اضافه کرد: بنابراین در فضای ملتهبی که به ناحق بر این دو صنعت از سوی آمریکا تحمیل شده، انداختن تقصیرات به گردن یکدیگر و یا اتهام زنی به قطعه سازانی که دیگر به دلیل بدهی‌هایشان و مطالبات سنگینشان  و یا دلایل دیگر نمی‌توانند در این حوزه ادامه دهند، اشتباه است.

این فعال صنعت قطعه تاکید کرد: در وضعیتی که این صنعت دچار بحران شده، اشتباه است که قطعه‌سازان را رو در روی هم قرار دهیم؛ در حال حاضر وقت همدلی و اتحاد است و باید با خرد جمعی و دست به دست هم دادن قطعه ساز و خودروساز این کشتی به سر منزل مقصود برسانیم.

محبی نژاد به شرایط تامین سرمایه قطعه‌سازان نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حدود 9 هزار میلیارد تومان مطالبات معوق در صنعت قطعه سازی و خودروسازی وجود دارد که طبق برآورد‌های انجمن، اگر بخواهیم در سال 98 برنامه اعلامی وزارت صنعت و معدن را محقق کنیم و تولیدات خود را افرایش دهیم، حدود 15 هزار میلیارد تومان کسری نقدینگی داریم.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان درباره وجود یا عدم وجود مافیای ضدتولید ملی توضیح داد : من با عبارت مافیا موافق نیستم ولی مجموعه قوانین و مقررات کشور باعث شده صرفه اقتصادی تولید کم‌تر از تجارت باشد.

محبی‌نژاد افزود: هرکسی که حتی به اسم تولید، تجارت و خرید و فروش می‌کند و یا واردات انجام می‌دهد هم حاشیه امن بیشتری دارد و هم سود بیشتری می‌برد؛ در حال حاضر قطعه‌سازی یک صنعت سرمایه گریز شده و دلیل اصلی آن این است که این صنعت در حال حاضر جذابیتی برای سرمایه گذاری و سود ندارد.

این فعال صنعت قطعه تصریح کرد: اگر مجموعه قوانین و مقررات به نحوی اصلاح شود که اصولا تولیدات به صرفه باشد یا سرمایه گذاری در حوزه تولید صرفه اقتصادی داشته باشد ،دیگر کاری از دست مافیای ضد تولید برنمی‌آید.