۰ نفر

نایب رئیس کمیسون صنایع و معادن مجلس:

مردم خودرو را کالای قاچاق می‌بینند

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۱۲
کد خبر: 352599
مردم خودرو را کالای قاچاق می‌بینند

نایب رئیس کمیسون صنایع و معادن مجلس درباره برداشتن نرخ خودرو از سایت‌های آگهی گفت: به طور کلی قانونی برای فروش خودروی کارکرده نداریم و توسل به چنین روش‌هایی نه تنها تاثیر مثبت ندارد بلکه اثر منفی خواهد گذاشت.

فریدون احمدی، نایب رئیس کمیسون صنایع و معادن مجلس در خصوص قیمت‌گذاری خودرو گفت: نرخ خودرو را نمی‌توان به صورت مصنوعی اعلام کرد و به عنوان مثال نمی‌توان به تولیدکننده گفت که خودرو را با یک نرخ مشخص و پایین بفروشد چرا که پس از آن باید زیان خودروساز را پرداخت کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از گسترش نیوز، در مورد بازار نیز نرخ بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و این نرخ نیز بر اساس تعداد مشتری نیز مشخص می‌شود. نرخ ارز نیز به صورت مداوم در حال تغییر است بنابراین قیمت‌ها نیز تغییر خواهد کرد. به طور کلی دو عامل عرضه و تقاضا و نرخ ارز بر نرخ خودرو تاثیر می‌گذارد. بخشی از نقدینگی کشور در حال حرکت به سمت خرید خودرو است و متناسب با تقاضا عرضه وجود ندارد.

تاثیر منفی برداشتن قیمت از سایت‌های آگهی

وی در رابطه با پنهان‌سازی قیمت از سایت‌های آگهی اعلام کرد: به صورت دستوری نمی‌توان قیمت‌ها را تعیین کرد مگر این که به روش‌هایی نظیر برداشتن نرخ از سایت‌های آگهی متوسل شویم. چنین روش‌هایی نه تنها تاثیری ندارد بلکه اثر منفی خواهد داشت و تدبیر نگاه به بازار باید اصلاح شود. درحال‌حاضر با توجه به شرایط موجود، خودرو به یک کالای سیاه تبدیل شده و عده‌ای احساس می‌کنند خودرو محصولی قاچاق است. برای فروش خودروی کارکرده و قیمت‌گذاری هیچ‌گونه قانونی وجود ندارد چرا که جزء اموال افراد است. خودروی صفر کیلومتر به مقدار کافی عرضه نمی‌شود و نمی‌توان در خصوص نرخ خودروی کارکرده صحبتی کرد.

احتمال آزادسازی واردات چقدر است؟

احمدی در پاسخ به احتمال آزادسازی واردات خودرو چنین گفت: اساسا ممنوعیت واردات اشکال دارد و حتی براساس قانون نیز اجازه تعطیلی واردات را نداریم و یک سری کالاها ممنوع هستند که خودرو در این دسته قرار ندارد. ما با استفاده از ابزار تعرفه باید بازار را مدیریت کنیم که درحال‌حاضر متاسفانه به دلیل شرایط کشور ایجاب می‌کند که ممنوعیت برقرار باشد. اعتقاد بر این است که واردات لطمه‌ای به تولیدات ما نمی‌زند. به دلیل مسائل و محدودیت‌های ارزی سیاست ممنوعیت واردات در نظر گرفته شده است. در خصوص احتمال آزادسازی واردات خودرو نیز می‌توان گفت اقتصاد جمهوری اسلامی ایران به شدت غیر قابل پیش‌بینی است و نمی‌توان اظهار نظر کرد.

نقره‌داغ کردن ثبت‌سفارش‌کنندگان غیر قانونی

وی در پایان به بخث خودروهای وارداتی و کالاهای موجود در گفت چنین اشاره کرد: در مورد خودروهای وارداتی نیز هم ممنوعیت واردات وجود دارد و هم عرضه آنها محدود است ضمن این که از نرخ ارز تابعیت می‌کنند. نرخ ارز در مورد خودروهای وارداتی اثر مستقیم دارد و باید به آن ممنوعیت واردات، فضای روانی و تعرفه‌ها را نیز اضافه کنید در نتیجه شاهد شرایط حال حاضر خواهیم بود. بخشی از خودروهای موجود در گمرک در ثبت سفارش دچار مشکلاتی هستند که اعتقاد دارم که این خودروها باید آزاد شوند و به بازار بیایند. افرادی که به صورت قانونی ثبت سفارش کرده‌اند در مورد آنها صحبتی نیست و باید آنها آزاد شوند اما کسانی که غیر قانونی ثبت‌سفارش کرده‌اند باید جریمه و نقره‌داغ شوند.