۰ نفر

خداحافظی با مرد صنعت خودروی ایران

۲۰ بهمن ۱۳۹۷، ۲۱:۴۹
کد خبر: 335038
خداحافظی با مرد صنعت خودروی ایران

کم تر کسی است که با صنعت خودروی ایران آشنا باشد و نام تقی تقی زاده را نشنیده باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اسب بخار، امروز خبر درگذشت او در پی یک سانحه رانندگی، فعالان این حوزه را به شوکی عمیق فرو برد. مردی که از بنیان گذاران صنعت خودرو در غرب کشور بود و همیشه سعی بر ارتقای دانش بومی خودروسازی داشت. “تقی تقی زاده” که از مهندسان بنام صنعت خودرو بود و عمر خود را در این حوزه و کار کردن در کمپانی های معروف جهانی گذرانده بود، نخستین فعال بخش خصوصی صنعت خودروی کشور به حساب می آید. خودروسازی “آمیکو” که همه نام آن را با “تقی تقی زاده” می شناسند، سال های سال است که در عرصه تولید خودروهای کار و تجاری فعالیت دارد و در سال های گذشته با موتور سیکلت ها و برخی تجهیزات دیگر در بازار کشور حضور داشته است.
تقی زاده به عنوان مدیرعامل و بنیان گذار شرکت آمیکو، تنها مدیریت این بخش خودروسازی را به عهده نداشت بلکه به عنوان یک مهندس خودروی کارکشته، همیشه محصولاتی را با شریک های خارجی به بازار عرضه می کرد که در انتخاب آن ها، دیدگاه های مهندسی خود را وارد می نمود. نام “تقی تقی زاده”، نه تنها برای صنعت خودروی ایران، بلکه در کشورهای غربی و شرقی هم آشنا است و بسیاری از قطعه سازان جهان، او را به عنوان مدیری فنی و کار بلد می شناسند.
تقی زاده که در مقام مدیرعاملی و مالکیت آمیکو قرار داشت، همیشه خود را فردی فنی معرفی می کرد و جزو اندک مدیران صنعت خودروسازی کشور بود که در کنار کار مدیریتی، نگاهی فنی و به روز در بحث محصولات داشت. نگاه فنی او در آمیکو باعث شد بسیاری از شریک های خارجی اش، “تقی تقی زاده” را به عنوان فردی سخت گیر و به دنبال محصول با کیفیت بشناسند و از
دیدگاه های مهندسی او برای ارتقای خود استفاده نمایند. بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو معتقدند که با تمام مشکلات پیش روی صنعت خودروی کشور، “تقی تقی زاده” توانست تا آخرین روز حیات اش شرکت خود را دور از هر نفوذ و رانت قرار دهد و با اثبات این که باید دست آوردی کیفی و مطابق با نیاز مشتری ایرانی تولید کرد، توانست در برخی بازارها به عنوان تولید کننده خودروهای کار و تجاری سخت جان، شناخته شود.
او که مدیرعامل نخستین خودروسازی خصوصی کشور بود، همیشه با منتقدان خود صحبت می کرد و به دنبال آن بود که هر روز وضعیت محصولات خود را ارتقا دهد. این چیزی است که هیچ گاه از نگاه مردم عادی احساس نمی شود و تنها متخصصان این حوزه متوجه این مسئله بودند که نگاه مدیریتی تقی زاده با تمام مدیران صنعت خودروی کشور متفاوت است.
امروز که شرکت خودروسازی آمیکو، پدر خود را از دست داده است، امیدواریم این بخش فعال در صنعت خودروسازی، همچنان آرمان های این مرد بزرگ را دنبال کنند و ایده های او را به مرحله اجرا برسانند.