۰ نفر

یک کارشناس خودرو در گفت‌و‌گو با اقتصاد آنلاین؛

اقدامات شورای رقابت شفاف نیست/ دلیل تعلل در اعلام قیمت خودرو چیست؟

۱۱ دی ۱۳۹۷، ۱۲:۰۲
کد خبر: 326047
اقدامات شورای رقابت شفاف نیست/ دلیل تعلل در اعلام قیمت خودرو چیست؟

یک کارشناس خودرو درباره علت اعلام قطره‌چکانی قیمت خودرو توسط خودروسازان گفت: ابتدا باید ببینیم که آیا خودروسازان از اعلام قیمت ممانعت می‌کنند و یا مقامات بالاتر؛ که به نظر می‌رسد خودروسازان مشکلی برای اعلام قیمت ندارند.

اقتصاد آنلاین- فاطمه اکبرخانی، حسن کریمی سنجری در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با بیان این که به احتمال قوی اعلام نشدن قیمت خودرو توسط خودروسازان با قصد و غرض نیست، اظهار کرد: مجوز اعلام قیمت یکسری خودرو‌ها صادر شده و مابقی را وزارت صنعت و سایر مقامات اجازه اعلام نمی‌دهند؛ به همین دلیل شاهد تعیین قطره‌چکانی قیمت توسط خودروسازان هستیم.

کریمی با اشاره به فرمول 5درصد زیر حاشیه بازار تصریح کرد: قیمت‌هایی که در مرحله اول توسط شرکت ایران خودرو اعلام شد مطابقت بیشتری با این فرمول داشت تا قیمت‌های فعلی، اما با توجه به عدم استقبال بازار و نبود متقاضی خودروسازان مجبور به اصلاح قیمتی شدند.

این فعال صنعتی با تاکید بر این که در حال حاضر بازار خودرو راکد است و خرید و فروش با این قیمت‌ها انجام نمی‌شود، ادامه داد: به اصطلاح بازاری‌ها قیمت نهایی خودرو، "قیمت رسیده" است و نه "قیمت درآمده"؛ این یعنی قیمتی که خریدار به آن تمایل دارد "قیمت رسیده" و منطقی و در مقابل چیزی که بازار اعلام می‌کند "قیمت درآمده" و غیر معاملاتی است.

او با اشاره به صحبت‌های وزیر صنعت مبنی بر کاهش قیمت خودرو بعد از اعلام قیمت‌های جدید طبق فرمول 5درصد زیر قیمت بازار، تصریح کرد: اگرچه خودروسازان بعد از سال‌ها تلاش موفق به اعلام قیمت‌هایشان شده‌اند و کاهش قیمت دستوری برایشان سخت است، اما در نهایت اگر متقاضی وجود نداشته باشد مجبور به تعدیل و کاهش قیمت‌ها خواهند شد.

کریمی ادامه داد: خودروسازان برای حفظ جریان نقدینگی خود مجبور به فروش هستند اما تنها در دوحالت موفق خواهند شد، اول این که در زمان وجود تقاضا عرضه را قطع نکنند و ثانیا قیمتی اعلام کنند که انگیزه دلالی را از بین ببرد.

این کارشناس خودرو درباره نحوه اولویت بندی خودروسازان در اعلام قیمت‌های جدید توضیح داد: با توجه به این که قیمت خودرو‌های پیش‌فروش شده به روز بوده و خودروساز به خریدار سود مشارکت پرداخت می‌کند و در صورت دیر کرد مجبور به پرداخت جریمه خواهد شد، به همین خاطر ابتدا قیمت خودرو‌هایی را اعلام کرده عکه تعهد تحویل آن‌ها را دارد.

وی همچنین با اشاره به سه روش تعیین قیمت خودرو ، خاطرنشان کرد: قیمت بر اساس تقاضا، بر اساس بازار رقابتی و قیمت تمام شده سه روش تعیین قیمت خودرو است که روش اول برای بازار‌های انحصاری با متقاضی بالا مناسب است، همچنین در روش بازار رقابتی قیمت بر اساس رقبا و در قیمت تمام شده، قیمت بر اساس هزینه و سود تعیین می‌شود.

کریمی افزود: با توجه به شرایط فعلی که بازار توانایی بالایی برای خرید نداشته و همچنین متقاضی چندانی وجود ندارد، انتخاب یکی از این سه روش اهمیت بسیار زیادی دارد، از همین روز روش سوم یعنی قیمت تمام شده متناسب با اوضاع فعلی است که البته شورای رقابت با آن مخالفت می‌کند.

وی با بیان این که هیچ چیز در شورای رقابت شفاف نیست گفت: نه برکنار شدن این شورا از تعیین قیمت شفاف بود و نه الان که خود را مدعی تعیین قیمت می‌داند و کسی خبر ندارد که بالاخره مسئول مشخص کردن قیمت خودرو چه کسی است.

این کارشناس خودرو اضافه کرد: اکنون شورای رقابت موافق روش سقف قیمتی است که در این روش، مسئله کیفیت و بهره‌وری را نیز در قیمت تمام شده اضافه می‌کنند که با وجود تحریم‌ها و دولتی بودن خودروسازی‌ها، به نفع خودروسازان نیست.