۰ نفر

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

صنعت خودروی ضعیف با بازشدن در واردات پسرفت می‌کند

۱۹ آذر ۱۳۹۷، ۲۰:۴۰
کد خبر: 320993
صنعت خودروی ضعیف با بازشدن در واردات پسرفت می‌کند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر صنعت خودروسازی را در سطح پایین نگه داریم، با هر دری از خارج که به روی کشور باز شود، این صنعت بسیار عقب خواهد افتاد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، علی آقامحمدی عصر دوشنبه در دوازدهمین جشنواره ملی تولیدکنندگان و مدیران جوان و دهمین دوره معرفی چهره های ماندگار صنعت، معدن و تجارت ایران در مرکز همایش های بین المللی سازمان صداوسیما افزود: سهم ما در جهان از صنعت ساخت نیز کم نیست اما استفاده ای از پتانسیل های موجود در این بخش نمی شود.
وی به برخی دیگر از مشکلات صنعت کشور اشاره کرد و افزود: با وجود واردات بهترین تجهیزات و ماشین آلات در صنعت دوخت، توجه چندانی به طراحی، مد و رنگ معطوف نبوده و این موضوع سبب هدررفت منابع شده است. 
آقامحمدی، نبود رقابت سازنده و فناوری و نقص در زنجیره تولید را عمده معضلات کنونی فضای تولید صنعتی کشور بیان و بر ضرورت برطرف کردن آنها با استفاده از فرصت تحریم تاکید کرد.

** همکاری به جای رقابت
وی اظهار داشت: در صحنه «تولید، اقتصاد و سیاست» همواره ۲ مفهوم «رقابت و همکاری» با هم اشتباه گرفته می شود و گاهی به اسم رقابت، دیگری را از صحنه بیرون می کنیم؛ در حالی که سرانجام نوبت به دیگری نیز خواهد رسید.
آقامحمدی تاکید کرد باید راه همکاری با یکدیگر را پیدا کرد تا رقابت برای کیفیت بهتر و کارها مناسب تر پیش برود.
وی خاطرنشان ساخت: انواع خانه ها، انجمن ها و تشکل ها ایجاد می شود که اغلب در آنها جایی برای بزرگان نیست؛ زیرا حاضر نیستند دانش، مال و تجربه شان را در این محافل به اشتراک بگذارند.

** فناوری، رکن اصلی صنعت و مدیریت
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه گفت: امروز که صنعت وارد نسل چهارم و و هوشمند سازی و عصر دیجیتال شده، پایه و اساس امور بر افکار است و جوانان نیز باید توجه کنند که پایه همکاری‌ ها را بر خست نگذارند.
وی به عقب ماندگی های صنعت کشور اشاره کرد و گفت: در صادرات، پتروشیمی گرانترین صنعت کشور است که از نظر ارزش افزوده جایگاه نخست را دارد؛ در قیاس با سطح جهانی، ارزش افزوده صادرات ما تفاوت معنی داری با کشورهای پیشرو دارد.
«به طور نمونه ارزش افزوده این صنعت ۱۰ برابر کمتر از ارزش افزوده ایجاد شده آن در آلمان و حدود نیمی از این رقم در کره جنوبی است.»
آقامحمدی تاکید کرد: برای تکمیل این زنجیره باید بار دیگر به زنجیرهای موجود بازگردیم؛ چیزی که در ادغام وزارتخانه های صنعت و تجارت به خوبی در نظر گرفته شد اما در عمل زنجیره ها مورد توجه قرار نگرفت و امروز باز هم زمزمه های تفکیک آنها شنیده می شود.
وی ادامه داد: امروز در موضوع تولید نمی توان مواردی همچون حمل و نقل، تامین مالی، بازاریابی و برندسازی را در نظر نگرفت و باید بار دیگر به ضعف های زنجیره ها برگردیم؛ تحریم فرصت خوبی برای این کار است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین به اهمیت موضوع فناوری‌های اشاره کرد و گفت: «فناوری در کشورهای پیشرفته حتی در حاکمیت اعمال مدیریت می‌کند، اما با اینکه معاونت فناوری ریاست جمهوری را داریم اما شاهدیم به یکباره سراغ نانوفناوری رفته ه در بسیاری زمینه ها دارای ضعف اساسی است.»

** تحریم های داخلی دردی بیشتر از توطئه استکبار جهانی 
رئیس هیات مدیره خانه صنعت معدن و تجارت جوانان ایران نیز در این مراسم گفت: خودتحریمی و تحریم های داخلی دردی بیشتر از توطئه استکبار جهانی و سد راه تولیدکنندگان است.
«رضا امیدوار تجریشی» افزود: از دولت و مجلس انتظار می رود به جای صدور بخشنامه‌های لحظه ای، به اصلاح قوانین مزاحم بپردازند.
وی به برخی مشکلات این روزهای تولیدکنندگان کشور اشاره کرد و گفت: در حالی که تولیدکننده با هزاران زحمت، مواد اولیه و سرمایه در گردش را تامین می‌کند و حقوق کارگران را می پردازد، اما برخی سد راه تولید هستند.
رئیس هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران از رفتار ناپسندی که تولیدکنندگان را به کم فروشی متهم می کند و نامهربانی های سازمان تامین اجتماعی، امور مالیاتی و بانک ها و مشکلات ثبت سفارش ها، گلایه اما ابراز امیدواری کرد دولت و مجلس در نخستین فرصت نسبت به اصلاح خود تحریمی ها اقدام کنند.
در دوازدهمین جشنواره ملی تولیدکنندگان کشور از 37 چهره ماندگار، مدیر جوان و واحد صنعتی، معدنی و خدماتی تجلیل می شود.
در این دوره چهار چهره ماندگار، 18 مدیر جوان، هشت واحد صنعتی، 2 واحد معدنی، سه واحد خدماتی، یک پژوهشگر نمونه و یک شهرک صنعتی بخش خصوصی نمونه برگزیده شدند.