۰ نفر

یک کارشناس خودرو در گفت‌و گو با اقتصاد آنلاین:

کمبود قطعه عامل اصلی عدم عرضه خودرو به بازار/ قیمت تمام شده تولید بیشتر از قیمت بازار است

۲۵ آبان ۱۳۹۷، ۱۰:۴۶
کد خبر: 315185
کمبود قطعه عامل اصلی عدم عرضه خودرو به بازار/ قیمت تمام شده تولید بیشتر از قیمت بازار است

یک کارشناس خودرو عمده‌ترین عامل کمبود عرضه خودرو به بازار را نبود قطعه دانست.

اقتصاد آنلاین- فاطمه اکبرخانی؛ فربد زاوه در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با تاکید بر این که این که قیمت تمام شده خودرو برای خودروسازان بسیار بیشتر از قیمت بازار است، تصریح کرد: ایران طی چند ماه اخیر با تورم شدیدی رو به رو شده و با توجه به افزایش 3برابری نرخ ارز طی 9ماه گذشته و تاثیر مستقیم آن بر قیمت مواد اولیه تولید خودرو مانند فولاد و پتروشیمی، می‌بینیم که گلایه خودروسازان بی‌دلیل نیست.

وی با بیان این که مشکل فعلی خودروسازان با افزایش بهره‌وری قابل حل نیست، گفت: گاهی افزایش قیمت به صورت آرام رخ می‌دهد و امکان این وجود دارد که شرکت‌ها با افزایش بهره‌وری مشکلاتشان را حل کنند اما جهش قیمت در ماه‌های گذشته به صورت یک آشفتگی بزرگ در اقتصاد ایران نمایان شد و شرکت‌ها فرصت افزایش بهره‌وری نداشتند.

این کارشناس خودرو اضافه کرد: افزایش قیمت تمام شده کالا برای خودروسازان فارغ از نوع مدیریت داخلی آن‌ها است چرا که با وجود شرایط فعلی هر نوع مدیریتی با چالش مواجه می‌شد.

زاوه با تاکید بر این که در روند توزیع خودرو رانت وجود دارد، خاطرنشان کرد: این رانت مانند رانت دلار 4200تومانی و سایر نرخ ارز است با این تفاوت که در موضوع خودرو تامین کننده رانت، جیب مردم و سهامداران شرکت‌های خودروسازی هستند.

او با بیان این که در نهایت قیمت فروش را خریدار تعیین می‌کند، افزود: فارغ از تصمیم شورای رقابت و دولت در خصوص قیمت خودرو، این خریدار است که قیمت نهایی را تعیین می‌کند و در حال حاضر چند سالی است که قیمت بازار دو برابر کارخانه است و اصرار بر این که پراید 20میلیون است منجر به باور مردم و آرامش بازار نمی‌شود.

زاوه درمورد شائبه‌های موجود مبنی بر این که علت عدم عرضه کافی خودرو به بازار تمایل خودروسازان به افزایش بیشتر قیمت است، اظهار کرد: مدیران عامل شرکت‌های خودروسازی حتی خصوصی‌ها، کارمند آن شرکت‌ها هستند و تا کنون یک مورد هم نبوده که این مدیران عامل به دلیل سود شرکت تشویق یا برای ضرر آن تنبیه شده باشند، به همین خاطر نمی‌توان گفت خوودرو‌های موجود در انبار به دلیل افزایش قیمت ذخیره شده‌اند بلکه با وجود خنده‌دار بودن موضوع اما باید گفت دلیل عمده عدم عرضه خودرو به بازار، کمبود قطعه است.