۰ نفر

توزیع تایر به ستاد تنظیم بازار واگذار می‌شود

۲۰ شهریور ۱۳۹۷، ۱۶:۴۱
کد خبر: 299682
توزیع تایر به ستاد تنظیم بازار واگذار می‌شود

رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان لاستیک از واگذاری کنترل توزیع تایر مورد نیاز کشور به ستاد تنظیم بازار و الکترونیکی شدن روند توزیع از کارخانه تا مصرف کننده خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرگزاری صداوسیما، محمدرضا گنجی  با اشاره به اینکه لاستیک دارای قیمت مصوب است، افزود: با راه اندازی این سامانه از ابتدای مهر روند توزیع لاستیک از کارخانه تا مصرف کننده مشخص می‌شود و امکان تخلف ویا فروش این کالا خارج از سیستم امکان پذیر نخواهد بود.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد نیاز کشور به لاستیک در کارخانه‌های داخلی تولید می‌شود، گفت: این حجم از تولید معادل ۲۵۰ هزارتن تایراست که در ۹ کارخانه فعال در کشور تولید می‌شود.

رئیس انجمن صنفی تولید کنندگان لاستیک با اشاره به اینکه تایر جزو گروه یک کالای وارداتی است که ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کند، افزود: هم اکنون کارخانه‌ها با ظرفیت کامل در حال فعالیت و تولید لاستیک هستند.

گنجی قیمت مصوب لاستیک در کارخانه‌ها را مانع از تخلف و گران فروشی در این بخش دانست و گفت: اگر افزایش قیمتی در این محصول اعمال شده به دلیل مشکل در سیستم توزیع است که به دلیل احتکار و یا ایجاد جو روانی اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به اینکه بخشی از لاستیک‌های کامیون‌ها وارداتی است، افزود: در چندماه گذشته به دلیل نوسانات ارز، تجار از واردات این کالا امتناع کرده اند که این روند بازار این نوع لاستیک را با کمبود و افزایش قیمت مواجه ساخته است.

رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان لاستیک با بیان اینکه تصمیمات مناسبی برای کنترل بازار لاستیک در وزارت صنعت گرفته شده است، گفت: با اختصاص ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی به این نوع لاستیک و کاهش تعرفه آن از ۲۶ درصد به ۵ درصد قیمت این محصول را کاهش و التهاب ایجاد شده را از بین خواهد برد.

گنجی با اشاره به اینکه از سال ۹۵ هیچ گونه افزایش قیمتی در لاستیک اعمال نشده است، افزود: با افزایش دستمزد‌ها و دیگر عوامل تولید در این مدت ۹ درصد افزایش قیمت در تایر اعمال شده است که رقم قابل توجهی نیست.

وی با بیان اینکه ۴۸ درصد مواد اولیه تولید لاستیک وارداتی است، گفت: مابقی مواد اولیه در ایران تولید می‌شود به همین دلیل تولید لاستیک در ایران ارزانتر از دیگر کشور‌ها انجام می‌شود.