۰ نفر

تحقیق و تفحص مجلس از شرکت‌های خودروساز داخلی

۷ شهریور ۱۳۹۷، ۹:۴۰
کد خبر: 296442
تحقیق و تفحص مجلس از شرکت‌های خودروساز داخلی

نمایندگان مجلس تقاضای تحقیق و تفحص از بررسی علل ناکارآمدی شرکت‌های خودروساز داخلی را به تصویب رساندند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی اقتصادآنلاین، در نشست علنی امروز مجلس، تقاضای تحقیق و تفحص از بررسی علل ناکارآمدی شرکت‌های خودروساز داخلی در حوزه‌های کیفیت، قیمت، محیط زیست، طراحی و تکنولوژی، فروش و خدمات پس از فروش با 153 رأی موافق، 13 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع  194 نماینده حاضر به تصویب نمایندگان رسید.

گفتنی است ولی ملکی در قرائت گزارش تقاضای تحقیق و تفحص از بررسی علل ناکارآمدی شرکت‌های خودروساز داخلی در حوزه‌های کیفیت، قیمت، محیط زیست، طراحی و تکنولوژی، فروش و خدمات پس از فروش گفت: بررسی علل زیان‌دهی شرکت‌های خودروساز اصلی داخلی و شرکت‌های تابعه با توجه به تعداد بالای تولید و استفاده ناکافی از ظرفیت‌های موجود، بررسی برنامه خودروسازان برای طراحی و تولید محصولات با کیفیت بالا و قیمت مناسب برای اقشار متوسط به پایین جامعه از جمله محورهای تحقیق و تفحص است.

ملکی تاکید کرد که بررسی چگونگی انعقاد قرارداد با شرکت‌های رنو – پژو سیتروئن توسط سازمان گسترش ایدرو و شرکت‌های خودروسازی و تأثیرات آن در دانش فنی شرکت‌های خودروسازی داخلی از حیث طراحی و ... و نیز بررسی میزان پیشرفت اجرای قراردادهای منعقده و همچنین بررسی چگونگی انتخاب و انتصاب اعضای هیات مدیره و مدیران عامل شرکت‌های خودروسازی و شرکت‌های تابعه از دیگر محورهای این تحقیق و تفحص است.

محمدرضا نجفی نماینده متقاضیان تحقیق و تفحص هم در همین رابطه گفت: در سه دهه گذشته شرکت‌های خودروساز از رقبای خود عقب مانده و اغلب زیان‌ده هستند و آنها توان رقابت با تولیدکنندگان خارجی را ندارند.

نجفی با بیان این‌که قیمت محصولات خودروسازان داخلی اعتراض مردم را برانگیخته است، اظهار داشت: هیچ کس از این وضعیت راضی نیست و ما برای حمایت از کالاهای ایرانی به دنبال تحقیق و تفحص هستیم.