۰ نفر

نابسامانی بازار «کفش» خودرو

۹ مرداد ۱۳۹۷، ۲۱:۴۹
کد خبر: 289440
 نابسامانی بازار «کفش» خودرو

با توجه به بالا رفتن نرخ ارز و نبود ثبات در این بخش، بازار لاستیک که یکی از پر مصرف ترین لوازم خودرو در دنیا محسوب می‌شود دچار بحران شده است.این بحران به حدی رسیده است که هم خریدار و هم فروشنده از وضعیت به وجود آمده ناراضی هستند.خریداران از بالا رفتن قیمت‌ها بدون هیچ حساب و کتابی و فروشندگان نیز از رکود بازار، نبودن جنس و تامین نشدن از سمت واردکنندگان و شرکت‌های تولید کننده ناراضی و شاکی هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین، اشکان آثار در عصر خودرو نوشت: پیرامون این موضوع با فعالین این بازار گفت و گویی داشتیم. فعالان این حوزه درخصوص تاثیر نوسان نرخ ارز بر این بازار نظرات متفاوتی دارند. مجید سبحانی یکی از فعالان حوزه فروش تایر معتقد است که تاثیر این نوسان بسیار ملموس بوده به طوری که تامین کنندگان، لاستیک را به بازار تزریق نمی‌کنند و به طور قطع در این شرایط خرید و فروش و قدرت خرید مردم کاهش می یابد و بسیاری از خریداران تمایل به خرید لاسیتک های دست دوم دارند.

محمد خلیل سرایی دیگر فعال این حوزه در این باره گفت: در حال حاضر لاستیک در بازار وجود ندارد و با این وضعیت واردکننده نمی‌تواند پیش بینی برای فروش محصولات خود داشته باشد برای همین منتظر می مانند تا اوضاع کمی آرام شود و در نتیجه جنس به بازار تزریق نمی‌شود و قیمت‌ها بدون دلیل افزایش می یابد. داوود هاشمی فروشنده تایر نیز تاثیر این موضوع را به طور مستقیم بر روی لاستیک‌های وارداتی و خودروهای خارجی می داند و معتقد است که قیمت‌ها به شدت بالا رفته و همین موضوع باعث شده بعضی از لاستیک‌ها نایاب شود. مهرداد منیعی از دیگر فعالان این حوزه نیز با تاکید بر این که  تمامی جنس‌های موجود در بازار با قیمت ارز قبل وارد شده اند، گفت: هنوز هیچ جنس جدیدی با نرخ ارز 7 تا 10 هزار تومانی وارد نشده که باعث رشد قیمت‌ها شود بلکه همه این نوسانات قیمت توسط کسبه بازار انجام می شود.

این اظهارات در حالی است که به گفته آن ها در چند وقت اخیر قیمت ها حدود 10 درصد افزایش داشته است. سبحانی فعال بازار تایر با تایید این میزان افزایش اظهار کرد: در چند ماه اخیر برند‌های خارجی و ایرانی 10 الی 50 درصد افزایش قیمت داشته اند.خلیل سرایی نیز با بیان اینکه در این بازار لاستیک‌های خارجی کمیاب‌تر شده اند گفت: به طور مثال لاستیک سانتافه که در اوج گرونی یک میلیون و 200 هزار تومان قیمت داشت امروز 2 میلیون و 300 هزار تومان قیمت دارد.در هفته‌ای که گذشت لاستیک 40 الی 50 درصد افزایش قیمت داشته است. داوود هاشمی دیگر فعال حوزه تایر در این خصوص افزود: لاستیک‌های کامیونی ایرانی از یک میلیون و 500 هزار تومان به 2 میلیون 500 رسیده است.لاستیک‌های خارجی نیز از 50 درصد به بالا افزایش داشته است.منیعی نیز در این خصوص توضیح داد: افزایش قیمت از اسفند سال گذشته وجود داشته اما باز هم کاملا غیر منطقی است.

تامین جنس در بازار امروز به یکی از معضلات این صنف تبدیل شده به طوری که یکی از نکات افزایش قیمت، کمبود لاستیک و تزریق نشدن به موقع آن در بازار است. مهرداد منیعی در این باره گفت: بسیاری از شرکت‌ها تعطیل شده اند و شرکت هایی مانند میشلن از عید به بعد باری را به بازار عرضه نکرده و رکود در بازار بسیار زیاد شده است. تمام گردش بین همکاران در بازار است.خلیل سرایی نیز راه تامین جنس را از طریق واردات عنوان کرد و افزود: در حال حاضر راه تامین جنس از طریق واردات انجام می‌شود زیرا شرکت‌های ایرانی فقط قدرت تامین 10 درصد نیاز بازار را دارند.شرکت‌های تولید کننده ایرانی تنها خودروهای داخل را میبینند و بر اساس این سایز‌ها لاستیک تولید می‌کنند در صورتی که خودروهای خارجی، تجاری، لودر و... نیز وجود دارند.مجید سبحانی دیگر فعال این حوزه در خصوص شرکت‌ها گفت: شرکت‌ها به صورت مستقیم جنسی را به ما نمی‌دهند و ما باید از نمایندگی‌های آنها خرید را انجام بدهیم که متاسفانه یا جنسی به ما نمی‌فروشند یا 3 الی 4 حلقه بیشتر به ما تعلق نمی‌گیرد.هاشمی نیز راه تامین جنس را کسبه بازار دانست و اذعان داشت شرکت‌ها جنسی را به طور مستقیم به ما نمی فروشند.

در حال حاضر برند‌های مختلفی از شرکت‌های خارجی و همینطور تولیدکنندگان ایرانی در بازار وجود دارد که پر فروش ترین آنها از نظر فعالان این حوزه کره‌ای‌ها هستند.خلیل سرایی در این مورد گفت: در بین برند‌های خارجی از نظر کیفیت میشلین، یوکوهاما، تویو اما از نظر میزان فروش به علت اینکه لاستیک‌های کره‌ای مانند کومهو و هانکوک زیر برند‌های کره‌ای استفاده می‌شود خریداران آنها را به عنوان لاستیک فابریک خریداری می‌کنند.در بین ایرانی‌ها بارز و یزد تایر بیشترین میزان فروش را دارند.هاشمی دیگر فعال این حوزه افزود: برندهای خوب ایرانی بارز، یزد و کویر و برند‌های پر فروش خارجی نیز هانکوک،کومهو و میشلین است.بسیاری از خریداران نیز به دنبال همان لاستیکی هستند که از روز اول زیر خودرو بوده است.سبحانی نیز در این خصوص گفت: بیشترین میزان فروش لاستیک به محصولات داخلی مانند پراید و سمند و پژو تعلق می‌گیرد. بیشترین میزان فروش از نظر برند برای ایرانی‌ها یزد، بارز و کویر و خارجی‌ها مکسس، پرسا و میشلین است.منیعی نیز فروشنده لاستیک در بازار گفت: در حال حاضر بیشترین فروش مربوط به کره‌ای‌ها و ژاپنی‌ها است.

در ماه‌های گذشته خبر‌ها حاکی از این بود که واردکنندگان و تولیدکنندگان قرار است 9 درصد افزایش قیمت داشته باشند و آن ا بر روی محصولاتشان اعمال کنند منیعی در این خصوص گفت: بله این 9 درصد از سوی شرکت‌ها اعمال شده است اما زمانی که به بازار نگاه می‌کنید میبینید کسبه سودجو این 9 درصد را به 50 درصد رسانده‌اند. هاشمی نیز افزود: ما چیزی به عنوان 9 درصد افزایش قیمت نداریم چون این افزایش به صورت روزانه و بیشتر از 9 درصد اعمال می‌شود.سبحانی و خلیل سرایی دیگر کسبه این حوزه نیز در این خصوص اعلام کردند: این افزایش قیمت اعمال اما بیشتر از 9 درصد اعلام شده است.

در کنار تولیدکنندگان، واردکنندگان نقش بسیار مهم و حیاطی را در بازار بازی می‌کنند و باعث رشد و همچنین رقابتی جذاب بین آنها می‌شود.حال در این وضعیت آشفته بازار وضعیت و تکلیف شرکت‌های واردکننده چگونه است؟!

سبحانی در خصوص این موضوع گفت: شرکت‌های وارد کننده همچنان در بازار حضور دارند اما جنس آنها در گمرک دپو شده و اجازه ترخیص ندارند و از اسفند سال قبل تا به امروز هیچ باری ترخیص نشده است.نعیمی دیگر فعال در این حوزه افزود: بسیاری از شرکت‌ها به دلیل اینکه نتوانستند دلار 4200 تومانی دریافت کنند از دور کنار رفتند.تنها شرکت‌های بزرگتر توانسته‌اند دوام بیاورند که آنها هم مدتی است جنسی را به بازار عرضه نکرده‌اند.در بین شرکت‌های بزرگ فقط کومهو-رودستون است که به صورت منظم جنس به بازار عرضه می‌کند.سبحانی نیز در این خصوص گفت: پول و سرمایه این شرکت‌ها تا زمان ترخیص جنس‌ها در گمرک خوابیده است.هاشمی نیز با بیان اینکه جنس وارداتی در بازار کمیاب شده است گفت: جنس در بازار کم شده است و بسیاری از وارد کنندگان مدتی است که بار جدیدی نمی‌آورند و هر آنچه که در نمایندگی‌ها مانده است به فروش می‌رسد.

در تمامی صنف‌ها قاچاقچی و جنس قاچاق وجود دارد که بازار را به چالش می‌کشانند.در بازار تایر مدتی است که این شیوه غلط کمرنگ شده است و اثری از آن دیده نمی‌شود.سبحانی در این خصوص گفت: از تاریخی که مرز بسته شده و کنترل بر روی کالای قاچاق زیاد شده است شاهد کالای قاچاق به صورت عمده و دپوی آنها نیستیم.خلیل سرایی دیگر فعال این حوزه افزود: لاستیک قاچاق در تهران بسیار کم شده است.هاشمی نیز با شاره به اینکه قاچاق لاستیک نسبت به گذشته کمتر شده است افزود: لاستیک قاچاق بسیار کم شده است چون اگر قرار بود لاستیک قاچاق وارد شود جنس در بازار پیدا می‌شد. منیعی فروشنده لاستیک در بازار گفت: در حال حاضر قاچاق به هیچ عنوان صرفه اقتصادی ندارد.

هر کالایی که تولید و یا صادر می‌شود باید خدمات پس از فروش مناسبی داشته باشد تا بتواند رضایت مشتریان را جلب کند.لاستیک نیز از این قضیه مستثنا نبوده و از این روش سود می‌برد اما وضعیت این روز‌های خدمات پس از فروش لاستیک در بازار ایران چگونه است؟! سبحانی در این خصوص توضیح داد: شرکت‌های ایرانی برای عقب نماندن از شرکت‌های خارجی با آنها رقابت می‌کنند اما با این حال خدمات پس از فروش لاستیک در بازار ایران ضعیف است. مواردی که شامل گارانتی می‌شود باید فنی باشد و کاربر در این اتفاق نقشی نداشته باشد راه تشخیص این اتفاق نیز با کارشناسان شرکت مربوطه است.خدمات لاستیک نیز بدین گونه نیست که یک لاستیک نو به شما بدهند اگر لاستیک شما بر فرض 30 درصد کار کرده باشد و شامل گارانتی بشود هزینه آن را از شما می‌گیرند و بعد لاستیک نو به شما تحویل می‌دهند.خلیل سرایی نیز افزود: در بین شرکت‌ها خارجی یک الی دو برند بسیار عالی در این زمینه فعالیت می‌کنند اما ایرانی‌ها زیر بار مسئولیت و قبول ایراد نمی‌روند.هاشمی فعال در این حوزه با بیان اینکه در ایران خدمات پس از فروش از کیفیت مناسبی بر خوردار نیست گفت: خدمات پس از فروش در ایران با دردسر‌هایی مواجه است که کیفیت آن را بسیار پائین آورده.منیعی نیز در مورد مشکلات خدمات پس از فروش گفت: خدمات پس از فروش در ایران در حال شکلگیری بود و شرکت‌ها برای فروش بیشتر و رقابت با یکدیگر در تلاش بودند اما متاسفانه با وضعیت فعلی بازار دوباره به روال سابق برگشته است.