۰ نفر

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت و گو با اقتصادآنلاین:

توجیه وزیر درباره گرانی خودرو غیرقابل قبول است/ نقدینگی تنها دلیل افزایش قیمت خودرو نیست

۲۴ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۰۰
کد خبر: 278583
توجیه وزیر درباره گرانی خودرو غیرقابل قبول است/ نقدینگی تنها دلیل افزایش قیمت خودرو نیست

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه در گرانی اخیر انواع خودرو عدم نظارت دستگاه‌های مرتبط کاملا مشهود است، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد جلوگیری از دلالی و قیمت‌های کاذب مسئول است، اما رسیدگی لازم را در این زمینه انجام نمی‌دهد.

اقتصادآنلاین - المیرا اکرمی؛ حمیده زرآبادی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی اقتصادآنلاین در واکنش به سخنان وزیر صنعت مبنی بر تاثیر نقدینگی موجود در جامعه بر گرانی انواع خودرو اظهار داشت: در جلسه اخیر کمیسیون صنایع و معادن محمد شریعتمداری عنوان کرد که بخشی از یک هزار و 500هزار میلیارد تومان نقدینگی که در اختیار مردم است به سمت بازار خودرو رفته و همین موضوع موجب افزایش سرسام آور قیمت‌ها شده است. اما هر چقدر هم بخواهیم بگوییم گسیل نقدینگی به سمت خودرو بوده و منجر به افزایش قیمت‌ها شده موضوعی که اهمیت دارد، بحث نظارت است و عدم نظارت دستگاه‌های مرتبط کاملا مشهود است.

زرآبادی در ادامه افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئول است که برای جلوگیری از دلالی و قیمت‌های کاذب رسیدگی لازم را داشته باشند اما در عمل می بینیم که این اتفاق رخ نداده و وزیر صنعت فقط توجیه می کند که نقدینگی به سمت خودرو رفته که این توجیه قابل قبول نیست.

نماینده مردم قزوین و آبیک در مجلس با بیان اینکه نمی‌توان تاثیر هدایت نقدینگی به سمت بازار خودرو را در گرانی‌های اخیر بی‌تاثیر دانست، گفت: اما اینکه یک مسئول این دلایل را مطرح کند، پس چه تفاوتی با افراد عادی دارد، چرا که افراد عادی هم دلایلی از این دست  را مطرح می کنند. اما مسئولان یک سری اختیارات و وظایف دارند و نسبت به وظایفی که دارند، باید نظارت و رسیدگی‌های لازم را انجام دهند.

زرآبادی در مورد تاثیر احتکار خودرو توسط خودروسازان داخلی و خروج خودروسازان خارجی از ایران بر افزایش صعودی قیمت‌ها گفت: قطعا گرانی سرسام آور خودرو فقط یک دلیل ندارد و مجموعه‌ای از دلایل بر این موضوع تاثیر گذاشته که احتکار خودرو و خروج خودروسازان خارجی هم بی‌تاثیر نبوده است. اما به نظر می‌رسد که اگر دستگاهی که متولی کار است واکنش و برنامه ریزی لازم را داشت، شاهد این اتفاقات نبودیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن با تاکید بر اینکه مجلس موضوع گرانی جهشی خودرو را پیگیری می‌کند، گفت: در همین راستا قرار است هفته آینده کمیسیون صنایع و معادن مجلس جلسه ای در مورد افزایش قیمت خودرو داشته باشد.