۰ نفر

عضو کمیسیون صنایع در گفت‌و‌گو با اقتصادآنلاین مطرح کرد:

احتکار و خروج خارجی‌ها عامل آشفتگی بازار خودرو/ کلاهبرداری در پیش‌فروش برخی خودروها/درباره قراردادهای خودرویی هشدار داده بودیم

۲۲ خرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۵۶
کد خبر: 278145
 احتکار و خروج خارجی‌ها عامل آشفتگی بازار خودرو/ کلاهبرداری در پیش‌فروش برخی خودروها/درباره قراردادهای خودرویی هشدار داده بودیم

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خروج خودروسازان خارجی از ایران و بی اعتنایی وزیر صنعت، معدن و تجارت به موضوع احتکار خودرو توسط خودروسازان داخلی و عدم پذیرش این موضوع از سوی وی را از دلایل افزایش قیمت و آشفتگی بازار خودرو در روزهای اخیر عنوان کرد.

اقتصادآنلاین - المیرا اکرمی؛ نادر قاضی پور در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی اقتصادآنلاین تصریح کرد: در حالی شاهد خروج شرکت پژو و دو شرکت خارجی خودروساز دیگر از ایران هستیم که پژو قبل از امضای برجام و در دوران تحریم‌های قبلی هم از کشورمان خارج شده بود و به همین دلیل بعد از اینکه مقرر شد پژو به ایران برگردد از دولت خواستیم که این شرکت را وادار به عذرخواهی و جبران ضرر و زیان وارده کند که متاسفانه این اتفاق رخ نداد.

قاضی پور با اشاره به جو روانی ناشی از خروج شرکت‌های خودروساز خارجی بر آشفتگی‌های امروز بازار خودرو اظهار داشت: شرکت‌های خودروساز خارجی قبلا ثابت کرده بودند که خوش قول نیستند و دولت نباید به این شرکت‌ها دل خوش می‌کرد، زیرا این احتمال وجود داشت که به محض بروز مشکلی در برجام این شرکت‌ها دوباره بدعهدی کنند و باز هم میدان را خالی کنند.

وی با بیان اینکه قبلا در جلسات کمیسیون صنایع و معادن و جلسات کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی، نمایندگان مجلس تذکرات لازم را در این رابطه به مسئولان ذیربط داده بودند، گفت: حتی برخی از نمایندگان مجلس خواستار ارائه قرارداد ایران با شرکت پژو شدند اما مسئولان عنوان کردند که این قرارداد محرمانه است و نمی‌توانند متن آن را در اختیار مجلس قرار دهند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس با بیان اینکه تاکنون خودروهای تولید داخل با دلار 3 هزار و 200 تومانی تولید شده است، گفت: طبق اطلاعاتی که داریم شرکت سایپا 30 هزار خودرو و ایران‌خودرو 60 هزار خودرو را احتکار کردند تا قیمت محصولات خود را 5 تا 10 میلیون تومان افزایش دهند، اما وزیر صنعت، معدن و تجارت احتکار خودرو را نپذیرفت و تاکید کرد که خودروسازان احتکاری نکرده اند.

قاضی پور با تاکید بر اینکه باید خودروهای تولید داخل با کیفیت خوب و البته با قیمت مناسب تولید شود، عنوان کرد: در جامعه فاصله طبقاتی زیادی داریم و در شرایطی که تعدادی از وزرا و مسئولان ماشین‌های میلیاردی سوار می‌شوند، ولی باید برای مستضعفان و فقرا هم خودرو با قیمتی تولید شود که آنها توان خرید داشته باشند. در عین حال بانک‌ها هم باید وادار به وام دهی برای خرید خودرو شوند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه شاهد کلاهبرداری تعدادی از شرکت‌ها در پیش فروش خودرو هستیم، گفت: برخی شرکت‌ها از مردم پول برای پیش فروش می‌گیرند، اما خودرو را در زمان مقرر تحویل مردم نمی‌دهند و در برخی استان‌ها و شهرها پای استاندار و فرماندار هم به این قضایا کشیده شده و قوه قضاییه هم پرونده‌هایی را در این خصوص تشکیل داده و به همین دلیل معتقدم که باید بساط پیش فروش خودرو برچیده شود و پس از اینکه خودرو تولید و آماده شد، اقدام به فروش آن شود.

قاضی پور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مطرح شدن طرح ساماندهی بازار خودرو در کمیسیون صنایع مجلس عنوان کرد: شاه بیت طرح ساماندهی خودرو واردات است و به همین دلیل برخی از نمایندگان با آن مخالف هستند، زیرا در این مقطع حساس نباید شاهد واردات بی رویه خودرو باشیم و اگر قرار است خودروهای خارجی بیاید، باید همراه با تکنولوژی وارد شود.