۰ نفر

بررسی آینده صنعت خودرو با خروج آمریکا از برجام

سهم مشکلات داخلی بر صنعت خودرو بیش از مسائل خارجی است/ قراردادهای خودرویی به کدام سو می‌رود؟

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۰:۳۵
کد خبر: 270234
سهم مشکلات داخلی بر صنعت خودرو بیش از مسائل خارجی است/ قراردادهای خودرویی به کدام سو می‌رود؟

یک کارشناس خودرو با بیان این‌که در حال حاضر مشکلات داخلی نسبت به تصمیم آمریکا تاثیر بیشتری بر صنعت خودرو دارند توضیح داد: تا زمانی‌که مشکلات ارزی و تعرفه‌ای حل نشود صنعت خودرو همچنان با چالش مواجه است.

اقتصاد آنلاین - حسن زارع؛ فربد زاوه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین درباره تاثیر نوسانات ارز بر صنعت خودرو گفت:  با توجه به این‌که دولت اعلام کرده ارز را تامین می‌کند بنابراین مشکلی در قیمت‌های خودرو نخواهیم داشت اما با توجه به فاصله نرخ دلار مبادله ای در سال گذشته و دلار 4200 تومانی که ثابت شد، خودرو حدودا 10 درصد افزایش قیمت خواهد داشت.

او با اشاره به این‌که بازار خودرو در حال حاضر داغ نیست، اظهار کرد: به دلیل انباشت سرمایه‌ در دست مردم، تقاضایی که برای خودرو به وجود می‌آید ناشی از سرمایه گذاری است نه مصرف و درواقع به دلیل کمیاب شدن دلار خرید خودرو در حال حاضر خاصیت سوددهی برای مردم دارد.

این کارشناس خودرو ادامه داد: در شرایط فعلی فروشندگان نیز تمایلی به فروش محصولات خود ندارند در واقع نوسانات دلار تاثیر چشمگیری در بازار خودرو نداشته اما مشخصا قیمت‌های سال 97 گران‌تر از سال گذشته خواهد بود.

زاوه در خصوص تاثیر خروج آمریکا از برجام بر صنعت خودرو خاطرنشان کرد: خروج آمریکا از برجام تاثیر مستقیمی در حوزه خودرو ندارد به دلیل این‌که ما با خودروسازان امریکایی تعامل گسترده ای نداریم و بزرگترین شریکی که در آمریکا حضور دارد رنو است و اگرچه سهم قابل توجهی در بازار ایران دارد اما به گونه ای نیست که بازار را از کار بیندازد.

این کارشناس خودرو با تاکید بر این‌که بیشترین تاثیر تصمیم ترامپ بر نقل و انتقالات بانکی است، گفت: تعداد اندکی بانک که با ایران کار می کنند احتمالا در دریافت وجوه ایرانی احتیاط خواهند کرد و این مشکل بزرگی برای ما خواهد بود.

وی با تاکید بر این‌که ریشه این مشکل گریبان‌ خودروهای پرتیراژ داخلی را خواهد گرفت، افزود: بنابراین خروج امریکا از برجام در این شرایط بازار خودرو را با چالش رو به رو خواهد کرد مگر این که اروپایی ها در این شرایط راه حل میانی قائل شوند زیرا این تحریم  مربوط به ایالات متحده است و نه شورای امنیت،  بنابراین بسیاری از کشورها می‌توانند به آن عمل نکنند و اگر چنین اتفاقی بیفتد خروج آمریکا در صنعت خودرو خیلی تاثیرگذار نخواهد بود.

زاوه درباره سرنوشت قراردادهای خارجی نیز اظهار کرد: این شرکت‌ها به دلیل این‌که در امریکا قرار ندارند و تنها شاخه آن ها اوپل است نمی‌توانند تغییری در قرارداد خود ایجاد کنند اما از این جهت که این شرکت‌ها  قطعات امریکایی دریافت می‌کنند، آمریکا می‌تواند آن‌ها را جریمه کند و یا از این شرکت ها امان نامه بگیرد.

او به عدم تخصیص ارز برای خودروهای وارداتی اشاره و تصریح کرد: با توجه به ممنوعیت واردات و ادامه دار بودن این روند احتمال افزایش قیمت خودروهای وارداتی وجود دارد و به دلیل این‌که قدرت خرید مردم کاهش یافته، اگر  ارز هم تخصیص داده شود نیز بازار خودروهای وارداتی با مشکل روبه رو شده است. این کارشناس خودرو در پایان با تاکید بر این‌که سهم مشکلات داخلی در صنعت خودرو بیشتر از تصمیمات خارجی است گفت: در حال حاضر با وجود متغیری مانند ترامپ پیش بینی کردن هیچ بازاری ممکن نیست و تا زمانی که نتوانیم در داخل مشکلات ارزی و تعرفه‌ای صنعت خودرو حل کنیم تصمیمات خارجی تاثیر چندانی نخواهند داشت.