۰ نفر

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

طرح تحقیق و تفحص از صنعت خودرو به صحن مجلس ارائه می‌شود/ تاکید بر تحول بنیادین در صنعت خودرو

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۳:۴۳
کد خبر: 268502
طرح تحقیق و تفحص از صنعت خودرو به صحن مجلس ارائه می‌شود/ تاکید بر تحول بنیادین در صنعت خودرو

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد که هدف از طرح تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی، ایجاد یک تحول بنیادین و اساسی برای این صنعت و ایجاد یک بازار روشن، شفاف، سالم و اقتصادی به گونه‌ای است که منافع ذی‌نفعان متکثر آن تامین شود.

اقتصادآنلاین -المیرا اکرمی؛ محمدرضا نجفی، طراح تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی اقتصادآنلاین با اشاره به تصویب این طرح در کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: پس انجام بحث های محتوایی و ارائه نظرات موافقان و مخالفان، در نهایت طرح مذکور با رای بالا و خوبی در کمیسیون صنایع تصویب شد و طبق آیین نامه داخلی مجلس باید یک هفته پس از تصویب در کمیسیون، به صحن مجلس ارائه شود، اما با توجه به حجم بالای طرح ها و لوایح و گزارش های ارائه شده به صحن، احتمال می‌دهم که ظرف یک تا دو هفته آینده این طرح اعلام وصول و در صحن علنی مجلس قرائت و به رای نمایندگان گذاشته شود.

نجفی با اشاره به تصویب تمام موارد مندرج در طرح تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی در کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: از آنجا که شفاف سازی و بهبود وضعیت صنعت خودرو برای تمام نمایندگان مجلس موضوع حائز اهمیتی است، احتمالا در صحن علنی مجلس هم رای بالایی خواهد آورد.

وی با بیان اینکه طرح تحقیق و تفحص از صنعت خودرو منجر به یک تحول بنیادین و اساسی در صنعت خودروی کشور خواهد شد، گفت: اگر این طرح به درستی و در زمان مناسب انجام شود، می‌تواند صنعت خودرو را به یک پیشرانه اقتصادی، کانون خدمت، کانون امنیت و آرامش و برند و افتخاری برای کشور و مردم تبدیل کند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس با بیان اینکه در این طرح صرف نظر از عناوین و محورها، 12 سوال اساسی هم مطرح است، عنوان کرد: این سوالات  در خصوص کارآمدی و تحلیلی بر حقوق و منافع تمام ذی نفعان متکثر و متنوع این صنعت است. همچنین بحث سوددهی و زیان دهی این صنعت که آثار اقتصادی آن در کلیت دولت و سایر ذی نفعان نمایان می‌شود، از دیگر سوال های مطرح است.

نجفی در ادامه افزود: بحث کیفیت، امنیت، استانداردها، عمر مفید، هزینه تولید، هزینه نگهداری، خدمات فروش و خدمات پس از فروش خودروها از جمله دیگر سوالات مطرح در طرح مذکور است.

وی خاطرنشان کرد: یک موضوع مهم مطرح در این تحقیق و تفحص، بستن ثبت سفارش واردات خودرو به صورت ناگهانی و دفعی و ماه ها آشفتگی بازار و ایجاد تورم زیاد به دلیل این موضوع است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه صنعت خودرو یکی از بخش های مهم اقتصادی کشور است و در تولید ناخالص داخلی نقش مهمی دارد، اظهار داشت: علاوه بر تاثیر صنعت خودرو در بحث های اقتصاد کلان؛ این صنعت در زندگی آحاد مردم اثر می‌گذارد. به این معنا که کیفیت، عمر مفید، قیمت تمام شده، قیمت و نحوه فروش و خدمات پس از فروش مسایلی است که به طور مستقیم اثراتی در زندگی مردم، اقتصاد خانواده ها و امنیت خانواده ها دارد.

نجفی تصریح کرد: بنابراین با توجه به اهمیت این موضوعات، هدف از تحقیق و تفحص مذکور، ساماندهی وضعیت صنعت خودرو، دستیابی به یک طرح تحول مناسب برای آن، ایجاد یک بازار روشن، شفاف، سالم و اقتصادی به گونه ای که منافع ذی نفعان متکثر خود را به صورت متعادل و متوازن رعایت کند، صادرات محور شدن و خود اتکا شدن است.

این نماینده مجلس عنوان کرد: امیدواریم یکی از نتایج این تحقیق و تفحص این باشد که تحت عنوان حمایت از صنعت خودرو، هزینه های طاقت فرسایی به کشور و مردم تحمیل نشود.