۰ نفر

سرنوشت تولید خودرو با ارز تک نرخی؟

۲۲ فروردین ۱۳۹۷، ۱۲:۲۵
کد خبر: 263540
سرنوشت تولید خودرو با ارز تک نرخی؟

یک کارشناس صنعت خودرو با بیان این که ارز تک نرخی را باید فتح بابی در تولید به ویژه در صنعت خودرو دانست، گفت: سیاست گذاری انجام شده از سوی دولت و در اولویت قرار گرفتن تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی، مسیر هدفمندی را در این زمینه نشان می دهد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از عصرخودرو ، امید رضایی با بیان این که هرچند هنوز دستورالعمل ارز تک نرخی ابلاغ نشده است اما با این حال امید به بهبود اوضاع اقتصادی را در دل فعالان زنده کرده است، افزود: همه فعالان اقتصادی از خبر ارز تک نرخی مشعوف هستند و در صورت تک نرخی شدن تاثیر مثبت خود را برجای خواهد گذاشت و مزیت تولید خودرو را در این بیش از پیش خواهد کرد.

وی ادامه داد: از سه ماه اخر سال گذشته و همزمان با آغاز تغییرات نرخ ارز چالش قطعه سازان و خودروسازان آغاز شد و در سال جدید نیز در کنار این نوسان، افزایش قیمت نهاده های داخلی از جمله موانع تولید بود و با اعلام احتمال بازنگری در قیمت ها در سال اردیبهشت ماه، تولیدکننده ناگزیر به پرداخت هزینه ها از جیب خود به مدت 4 تا 5 ماه است تا خط تولید متوقف نشود.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به تردید و سردرگمی شرکای خارجی صنعت خودرو همزمان با نوسانات ارزی هفته گذشته تصریح کرد: در آن بازه زمانی روزانه از شرکت های خارجی بازخوردهایی نسبت به افزایش نرخ ارز دریافت می کردیم که نشان می داد سرمایه گذار خارجی برای توسعه و بازگشت به ایران دچار تردید شده که امیدواریم با اجرایی شدن این دستورالعمل شاهد بهبود وضعیت تولید خودرو باشیم.

رضایی با تاکید بر این که آن چه برای تولید، صنعت و مصرف کننده نهایی مهم به شمار می رود، ارز تک نرخی است، اظهار کرد: ارز چند نرخی در بازار مانند زمانی است که انسانی به بن بستی برسد که در پایان آن دو در وجود دارد که در نهایت منجر به سردرگمی می شود. این در حالی است که پیش از این با اعمال سیاست دوگانه فعالان این صنعت با مشکلات عدیده ای مواجه بودند.

وی ادامه داد: خودروساز و شرکت های دولتی مبنای محاسبات را ارز مبادله ای در نظر می گرفتند این در حالی بود که تنها 10 تا 15 درصد از ارز مورد نیاز تولیدکننده از طریق ارز مبادله ای تامین می شد و این شرایط چنان ضربه ای به بدنه تولید، صنعت و مصرف کننده نهایی وارد کرد که حتی در صورت در اختیار داشتن اندک پس اندازی این رقم به جای تزریق به تولید، به بازار ارز وارد شد.

به گفته این کارشناس صنعت خودرو، بر اساس آمار اعلام شده 30 میلیارد دلار از ارز مورد نیاز در اختیار خریداران خرد بوده و در منازل قرار دارد که این روند نشان می دهد حتی در صورت تزریق 70 میلیارد دلار به بازار ، باز هم کشش خرید وجود خواهد داشت که این نشان از یک اقتصاد بیمار است.