۰ نفر

بررسی روند بازار خودرو در سال ۹۷ نشان داد؛

کمبود عرضه چالش اصلی بازار خودرو

۱۸ فروردین ۱۳۹۷، ۱۵:۲۸
کد خبر: 262428
کمبود عرضه چالش اصلی بازار خودرو

بازار خودرو که از نیمه های تابستان و با ممنوعیت ثبت سفارش، زمستانی زودرس را تجربه کرده بود همزمان با وارد شدن به ماه سوم سال وارد خزانی بی سابقه شد و این روند تا روزهای پایانی سال ادامه یافت تا امید فعالان بازار خودرو به رونق این روزها را کمرنگ تر از همیشه کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از عصرخودرو، در اسفند ماه بود که بی رونقی این بازار قیمت خودروها را تا اندازه چشمگیری کاهش داد اما با این حال این روند هم نتوانست مشتری چندانی جذب کند. ریزش قیمت ها در ماه پایانی سال به گونه ای بود که برخی از خودروها 40 میلیون تومان پایین‌تر از نرخ نمایندگی معامله شدند. بنابراین بازار خودرو در سال 96 نه تنها رونق شب عید را تجربه نکرد بلکه حتی خرید و فروش‌ها به میزان متوسط سایر ماه‌های سال هم نرسید.

این شرایط در حالی است که فعالان بازار خودرو پیش بینی می کنند، روند نزولی قیمت ها در بازار داخلی در سال 97 نیز به دلیل افت تقاضا و قدرت خرید پایین مصرف کنندگان تا زمان عرضه از سوی شرکت های خودروساز و نمایندگی  همچنان ادامه خواهد داشت.

در همین حال سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران ادامه روند کاهشی قیمت ها و در عین حال افت تقاضا در سال جدید خبر داده و اظهار کرد: در حال حاضر مقایسه قیمت خودروهای داخلی نسبت به 20 اسفند سال گذشته نشان از کاهش دارد، با توجه به این که در روزهای نخست سال قرار داریم و کار شماره گذاری خودروها از روز شنبه 18 فروردین ماه آغاز شده، تقاضا همچنان اندک است و پیش بینی می شود در صورت نبود محدودیت در عرضه قیمت های دونرخی موجود در بازار به حالت تعادل بازگردد.

این فعال بازار خودرو  با اشاره با اختلاف قیمت کارخانه و بازار در خودروهای کمتر از 45 میلیون تومان اظهار کرد: این روند باعث شده تا پراید 131 که پیش از این 21 میلیون و 800 هزار تومان به فروش می رفت به 22 میلیون و 600 هزار تومان افزایش یابد که دلیل این روند کمبود عرضه از سوی شرکت های خودروساز است.

موتمنی بازار خودرو در فروردین ماه سال های قبل همچون 94 را بسیار پررونق عنوان و تصریح کرد: این در حالی است که بازار از سال گذشته در شرایط نامتعادلی به سر می برد که این وضعیت تاکنون ادامه یافته به طوری که در روزهای ابتدایی امسال شاهد رونقی در بازار خودروها نیستیم.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران ادامه داد: در حال حاضر خودروهای وارداتی نیز زیر قیمت مصوب خرید و فروش می شود به طوری که اختلاف قیمت 40 میلیون تومانی سانتافه همچنان وجود دارد که دلیل آن نیز نبود عرضه از سوی شرکت های واردکننده و همچنین نبود تقاضا از سوی خریداران است این در حالیست که این شرکت ها تنها اقدام به پیش فروش کرده و خودرویی وارد بازار نکرده اند.

وی تاکید کرد: به طور قطع با عرضه از سوی این شرکت ها و پایین آمدن قیمت ها، خریداران خودروهای وارداتی که این روزها به مراتب کمتر از خودروهای داخلی هستند، برای خرید خودرو ترغیب خواهند شد.

موتمنی در ادامه با اشاره به عدم اجرای تعهدات شرکت های نمایندگی مبنی بر داخلی سازی اظهار کرد: در حال حاضر شرکت های نمایندگی اقدامی در این زمینه انجام نداده اند و تنها با سرمایه مصرف کنندگان اقدام به پیش فروش خودروها کرده اند این در حالی است که شرط ورود آن ها به داخل کشور، استفاده از توان و سرمایه خود در ایران بوده تا با مشارکت و مونتاژ بتوانند نسبت به تولید خودروهای ارزان تر و همچنین اشتغال بیشتر در کشور اقدام کنند.

به گفته این فعال بازار خودرو، خریداران خودرو در حال حاضر چندان توجهی به برند خودرو ندارند بلکه خواستار خرید خودرویی ارزان و با کیفیت هستند.

براساس این گزارش، فعالان بازار خودرو معتقدند روند کاهشی قیمت ها در این بازار در روزهای پایانی سال به مراتب بیشتر از روزهای نخست اسفندماه بوده که دلیل آن عرضه نکردن خودروها از سوی شرکت های خودروساز است به طوری که این روند منجر به اختلاف قیمت های میلیونی شده و جریان دونرخی را در بازار خودروهای داخلی حاکم کرده است.

اظهارات فعالان بازار خودرو نشان می دهد که در حال حاضر نبود عرضه اصلی ترین چالش این بازار به شمار می رود چرا که از سویی عرضه پایین به افزایش قیمت ها دامن زده و از سوی دیگر به چالش دونرخی بودن خودروها نیز منجر شده است. پیش بینی ها نیز از ادامه روند موجود تا زمان به تعادل رسیدن عرضه در بازار حکایت دارد حال باید منتظر ماند و دید که با تعیین قیمت های جدید در شورای رقابت در هفته های آینده و آغاز عرضه از سوی شرکت های خودروساز، سرنوشت این بازار به کجا خواهد رسید.