۰ نفر

دور جدید توقف تولید خودروهای غیر استاندارد

۱۸ فروردین ۱۳۹۷، ۸:۱۸
کد خبر: 262258
دور جدید توقف تولید خودروهای غیر استاندارد

4 دی ماه سال گذشته بود که با اجرای فاز اول ارتقا استانداردها، خبرتوقف تولید ۲۵خودروی غیراستاندارد سبک و سنگین رسانه‌ای شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، هر چند بعد از اطلاعیه سازمان ملی استاندارد در توقف این خودروها، خودروسازان ابراز بی‌اطلاعی کردند و از اینکه جلوی شماره‌گذاری و واردات خودروهایشان گرفته شده است، به وزارت صنعت، معدن و تجارت نامه نگاری کردند. از اول دی ماه ۱۳۹۶، تولید و واردات برخی از خودروهای غیر استاندارد از جمله خودروهای MVM ۳۱۵ سدان، MVM ۵۵۰، تیگو ۵، سایپا ۱۳۱ و سایپا ۱۳۲ دوگانه سوز، سایپا ۱۴۱ بنزینی و دوگانه‌سوز، آریو ۱۵۰۰ سی سی، پژو پارس با موتور XUM، وانت تک کابین و دو کابین مزدا بنزینی و دوگانه سوز، کارا ۱۷۰۰(بنزینی و دوگانه‌سوز)، آسا B ۵۰F، لیفان ۶۲۰، لیفان X۵۰، لیفان X۶۰، جک J۵، هیوندای i۱۰ از دستور کار خودروسازان خارج شد.اما در ادامه مسیر خیلی از خودروهای نامبرده به چرخه تولید و واردات بازگشتند.

زنگ خطر برای خودروسازان

حال این روزها، تیرماه زنگ خطری برای خودروسازان شده است.از ابتدای تیرماه استانداردهای مربوط به مصرف سوخت که زیر شاخه استانداردهای 85گانه است، اجرایی می‌شود. در این میان مسئولان می‌گویند احتمال کنار گذاشتن 4 خودرو وجود دارد. ولی خودروسازان، اظهار داشته‌اند خودروهای لب مرزشان را اصلاح خواهند کرد و معلوم نیست اصلاح موتور یا تنظیمات موتور به استانداردها جواب می‌دهد یا نه.ولی آنگونه که شرکت‌ها یادآور شدند، خودروهایشان می‌توانند استانداردهای جدید را پاس کنند.

نیره پیروز بخت؛ رئیس سازمان ملی استاندارد هم روز گذشته عنوان کرد که در فاز اول اجرای استانداردهای ۸۵‌گانه خودرویی ۲۳ مدل خودرو با توقف خط تولید روبه‌رو شدند و به ترتیب در فازهای دوم و سوم اجرا که در تیرماه و دی‌ماه سال ۱۳۹۷ اجرایی می‌شود، مجدداً برخی مدل‌های خودرویی خط تولیدشان متوقف خواهد شد.ما پیش‌بینی خود را انجام داده‌ایم  اما فعلاً قصد نداریم نام و تعداد این خودروها را اعلام کنیم، اما پیش‌بینی کرده‌ایم که در فاز دوم، دو مدل خودرو با توقف خط تولید روبه‌رو شوند.

 ارتقای خودروهای  قدیمی

پیمان پیرایش؛ مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد درباره اینکه تیرماه چه تعداد خودرو کنار گذاشته خواهد شد گفت: از ابتدای تیرماه، استاندارد مصرف سوخت خودروهای سواری و سنگین اجرایی می‌شود به نظر می‌رسد که چند خودرو نتوانند این استانداردها را پاس کنند. خودروهایی که احتمال توقف تولیدشان وجود دارد از سوی شرکت خودروسازی در حال ارتقا است. آنها می‌خواهند با تغییرات روی موتور یا تنظیمات موتور کاری کنند که این خودروها، استاندارد مصرف سوخت را با موفقیت سپری کنند. لذا از هم‌اکنون نمی‌توان با قطعیت گفت چند خودرو کنار گذاشته خواهد شد. بدین جهت اگر نتوانند استانداردهای جدید را پاس کنند، در حقیقت برخی از خودروهای پرفروش با توقف تولید روبه‌رو می‌شوند.

فقط یک خودرو استانداردها را پاس کرد

وی با بیان اینکه تنها خودرویی که سال گذشته توانست تمام استانداردهای 85 گانه را یکجا پشت سر بگذارد، سایپا سیتروئن(c3) بوده است، اظهار داشت:تمام خودروهای تولیدی و وارداتی کشور باید به چنین ویژگی دست پیدا کنند درغیر اینصورت مانع شماره‌گذاری آنها خواهیم شد.

مردم باید خودروی ایمن سوار شوند

مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه از ابتدای دیماه 97، 63استاندارد دیگر باید توسط خودروهای تولید داخل پاس شود، تصریح کرد: اگر خودرویی مطابق با استانداردهای جدید نباشد باید حذف شود و قطعاً هیچ بهانه‌ای پذیرفتنی نیست چرا که از 3 الی 4 سال پیش موضوع ارتقا سطح استانداردها مطرح شده است و موضوع جدیدی نیست که خودروسازان از آن بی‌اطلاع باشند. وی گفت: اگر خودروسازان طبق توافق‌های صورت گرفته و اطلاعیه‌های سازمان ملی استاندارد حرکت کنند، از دیماه 97 تا سال 98، تمام خودروهای تولیدی مطابق با استانداردهای 85گانه تولید خواهد شد و مردم می‌توانند خودروهای ایمن سوار شوند.

پلتفرم‌های قدیمی نمی‌توانند استاندارد 85 گانه را پاس کنند

پیرایش اظهار داشت: از آنجا که پلتفرهای قدیمی امکان رسیدن به استانداردهای 85 گانه را ندارند باید کنار گذاشته شوند که نمونه آن پراید، پژو 405 و سمند است. البته در مورد خودروی سمند تردیدهایی وجود دارد که می‌تواند ارتقا پیدا کند یا خیر.اگر پلتفرم‌های قدیمی بخواهند ارتقای استانداردها داشته باشند هزینه بسیار سنگینی را بر دوش خودروساز تحمیل می‌کنند لذا تولید خودروی جدید برای آنها صرفه اقتصادی دارد.

استاندارد آپشن نیست

وی درباره اجرای استانداردهای 85گانه و مخالفت خودروسازان با اجرای برخی از بندهای آن، گفت: با‌وجود مخالفت‌های خودروسازان، استاندارد 85 گانه اجرایی خواهد شد و هیچ‌کدام از بندهای آن حذف نمی‌شود.این استانداردها آپشن نیست، لذا برای تمام خودروها اجباری است.وقتی تمام بندهای استاندارد رعایت شود، ما خودروهایی خواهیم داشت که با خودروها در اروپا برابر است. ما برخی از صحبت‌های خودروسازان مبنی بر اینکه بعضی از بندهای استاندارد حتی در اروپا آپشن است، قبول نداریم و به آنها گفته‌ایم که باید همه موارد آن رعایت شود.وی تأکید کرد: اگر خودروسازان به ارتقا استاندارد توجه نکنند به طور قطع تعداد خودروهایی که باید توقف تولید داشته باشند، خیلی بیشتر خواهد شد.

 نام این خودروها اعلام نمی‌کنیم

در این میان رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفته است: در مورد فاز سوم طرح یاد شده که دی‌ماه خواهد بود، قصد اعلام پیش‌بینی از تعداد خودروهایی که با توقف خط تولید روبه‌رو می‌شوند نداریم.این مسأله شائبه‌برانگیز است و ابهاماتی را ایجاد خواهد کرد، بنابراین نه نام این خودروها و نه تعداد آنها را اعلام نمی‌کنیم و در نهایت هم امیدوار هستیم که خودروها بتوانند استانداردهای لحاظ شده را رعایت کنند و خط تولید هیچ خودرویی متوقف نشود.

توقفی‌ها بیش از 4 مدل خواهند بود

پیروزبخت در پاسخ به اینکه سال گذشته اعلام کردید که بیش از 4مدل خودرو در فاز اول اجرای طرح استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی با توقف خط تولید روبه‌رو خواهند شد، خاطرنشان کرد: در فاز سوم اجرای این طرح نیز تعداد مدل خودروهایی که با توقف خط تولید مواجه خواهند شد بیش از 4 مورد است.