۰ نفر

تولید خودرو در انگلیس کاهش یافت

۹ فروردین ۱۳۹۷، ۲۲:۳۳
کد خبر: 260844
 تولید خودرو در انگلیس کاهش یافت

انجمن تولید کنندگان و معامله‌کنندگان خودرو انگلیس روز پنجشنبه اعلام کرد که آمار تولید خودرو در این کشور برای هفتمین ماه پیاپی روند نزولی طی کرده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، این نهاد انگلیسی در گزارشی اعلام کرد، در ماه فوریه(بهمن و اسفند) 145 هزار خودرو به خط تولید رسیده که این میزان در مقایسه با ماه فوریه سال قبل 4.4 درصد کاهش داشته است.

همچنین صادرات خودرو به خارج نیز روند مشابهی طی کرده و 0.8 درصد کاهش داشته است.

«مایک هاوز»رئیس اجرایی انجمن سازندگان و معامله‌کنندگان خودرو انگلیس نسبت به تداوم این روند در صنعت خودروسازی این کشور به‌شدت ابراز نگرانی کرد. او با این‌حال ابراز امیدواری کرد که موافقت هفته گذشته سران اروپا با راهبرد مرحله دوم مذاکرات برگزیت سبب بازگشت اعتماد به فضای اقتصادی کشور گردد.

هاوز همچنین با اشاره به وابستگی صنعت خودروسازی انگلیس به واردات قطعات یدکی از اروپا تأکید کرد که توافق نهایی برگزیت بایستی به‌گونه‌ای باشد که واردات به این کشور به مشکل نخورد.

بر اساس برنامه اعلام‌شده انگلیس دقیقاً یک سال دیگر رسماً از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد و در این مدت فرصت دارد تا با طرف اروپایی درباره آینده همکاری‌های تجاری به توافق برسد.

دو طرف تلاش می‌کنند تا ماه اکتبر آینده به تفاهم دست یابند تا پیش از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، این توافق را به تصویب پارلمان‌های اروپا و انگلیس برسانند.

علاوه بر ابهامات اقتصادی ناشی از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، سیاست نامشخص دولت محافظه‌کار «ترزا می» درباره آینده خودروهای دیزلی، سبب کاهش سرمایه گذاری خارجی در این صنعت شده است.

دولت «تونی بلر» در سال 2000 میلادی برای مقابله با آلودگی هوا، مالیات خودروهای بنزینی را به دلیل تولید گاز دی‌اکسید کربن افزایش و در عوض مالیات خودروهای دیزلی را کاهش داد. 10 سال بعد دولت دیوید کامرون ادعا کرد که ذرات سمی 'دی‌اکسید نیتروژن' ناشی از خودروهای دیزلی منجر به آلودگی هوا شده و خواستار قوانین تنبیهی برای دارندگان خودروی دیزلی شد.

این کشور درصدد است تا در چارچوب مقابله با آلودگی هوا به ‌طورکلی فروش خودرو با موتور احتراق داخلی را از سال 2040 میلادی متوقف کند، اما برخلاف سایر کشورهای اروپایی قوانین عملی را به اجرا نگذاشته است.

با این‌ حال شرکت‌های خودروسازی خارجی حجم سرمایه‌گذاری خود در انگلیس را به میزان قابل‌توجهی کاهش داده‌اند.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، تویوتا، جگوار لندروور و مک لارن در سال گذشته در مجموع 1.1 میلیارد پوند در انگلیس سرمایه‌گذاری کرده که این میزان در قیاس با سال گذشته میلادی 34 درصد کمتر و نسبت به سال‌های قبل از آن به‌شدت کاهش‌یافته است.

انگلیس در سال 1972 موفق شد تا رکورد تولید خودرو را به سقف یک میلیون و 920 هزار دستگاه برساند، با این‌حال رئیس اجرایی انجمن سازندگان و معامله‌کنندگان خودرو این کشور بعید می‌داند که انگلیس قادر باشد تا در آینده‌ای نزدیک، تولید خود را به این میزان برساند.