۰ نفر

یک کارشناس خودرو در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین:

معادلات سیاسی مبنای ایجاد سایت‌های خارجی خودروسازان/ خودروهای داخلی در بازارهای بی‌تعرفه طرفدار ندارند

۱۱ بهمن ۱۳۹۶، ۱۳:۳۱
کد خبر: 249012
معادلات سیاسی مبنای ایجاد سایت‌های خارجی خودروسازان/ خودروهای داخلی در بازارهای بی‌تعرفه طرفدار ندارند

یک کارشناس خودرو با اشاره به اینکه سایت‌های خارجی خودروسازان اقتصادی نیستند، گفت: خودروهای داخلی در بازارهای بی‌تعرفه طرفدار ندارند.

فربد زاوه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین درباره صادرات خودروهای داخلی اظهار کرد: مدل صادراتی محصولات شرکت‌های ایرانی در حوزه خودرو، شبیه خودروهای داخلی است و در بازارهایی موفق خواهند بود که دیوار تعرفه و اقتصاد دولتی نقش پر رنگی داشته باشد به عبارت دیگر شرکت ها در زمینه صادرات در بازارهایی موفق هستند که مشابه بازار محلی خودشان است.

او فروش خودرو در بازارهای تعرفه دار را موفق‌تر دانست و توضیح داد: در واقع خودروسازها محصولاتشان را در قالب اس‌کی‌دی و سی‌کی‌دی به خارج از کشور می‌فرستند که بتوانند از تسهیلات تعرفه‌ای استفاده کنند و محصولاتشان را در این بازار ها بفروشند بنابراین نمی توان انتظار داشت که خودروهای تولیدی خودروسازان داخلی در یک بازار بی تعرفه با استقبال روبه رو شود.

این کارشناس خودرو در ادامه با بیان اینکه ایجاد سایت‌های خودروسازان در کشورهای دیگر عمدتا با اهداف سیاسی صورت گرفته است، تصریح کرد:عمده این سایت‌ها موفق نبوده‌اند و می‌توان دلیل آن را بی توجهی به حجم بازار و شرایط سیاسی آن کشورها دانست.

زاوه در ادامه اظهار کرد: به عنوان مثال سایت‌های ایران خودرو در سنگال و سایپا در ونزوئلا بدون توجه به این که حجم بازار و پایداری سیاسی در این کشور ها چقدر است ایجاد شدند و به همین دلیل به نتیجه دلخواه نرسیده اند.

او با اشاره به اقتصادی نبودن سایت‌های خارجی تصریح کرد: اکثر سایت‌ها به دلیل اینکه بر مبنای معادلات سیاسی ایجاد شدند اقتصادی نیستند و وزارت صنعت کشورهای دیگر نیز  انگیزه ای برای حمایت از این سایت‌ها ندارند در نتیجه سایت ها به اهدافی که پیش بینی کرده بودند نمی‌رسند.

این کارشناس خودرو با اشاره به اینکه خودروهای داخلی به استاندارد اروپایی نرسیده اند، گفت: وقتی ما استانداردهای اروپا را نداریم نمی‌توانیم خودروهایمان را به اروپا و آمریکا صادر کنیم البته این موضوع به این معنا نیست که چون فاقد این استانداردها هستیم نمی‌توانیم صادرات خودرو داشته باشیم.

او با اشاره به اینکه استانداردهای خودرو در همه کشورها بین المللی نیستند، اضافه کرد: به عنوان مثال در بازار عراق استاندارد آلایندگی یورو 2 است و نگرانی استاندارد یورو 4 وجود ندارد.

او با اشاره به صادرات 206 صندوق دار و سمند به کشورهای پیشرفته در اواسط دهه 80 افزود: در آن زمان سیاست صادرات محور در کشور شکل گرفته بود و سایت ها مبنای اقتصادی داشتند اما در حال حاضر عمده صادرات بر مبنای سیاست است.

زاوه با اشاره به اینکه در گذشته خودروهایی را به کشورهای اروپایی فروختیم ولی در حال حاضر به کشورهای پیشرفته محصولی نمی‌فروشیم ، تاکید کرد: خودروهای داخلی در بازار های بین المللی ضعیف با درآمد پایین خریدار دارد.