۰ نفر

قیمت هیوندای را یک خودروساز ایرانی تعیین می‌کند

۱۶ دی ۱۳۹۶، ۱۹:۱۹
کد خبر: 242772
قیمت هیوندای را یک خودروساز ایرانی تعیین می‌کند

چند روزی است، خبر افزایش قیمت شش خودرو وارداتی توسط کرمان موتور در رسانه ها به چشم می خورد. افزایش قیمت این خودروها به گونه‌ای است که بعضاً در برخی مدل ها مانند سانتافه، قیمت اعلامی تا بیش از ۳۰میلیون تومان با قیمت واقعی فاصله دارد. وقتی به سایت جهانی هیوندا مراجعه کردیم، متوجه شدیم که انحصار واردات خودروهای سواری هیوندا در دستان این خودروساز داخلی است و اکنون به یک واردکننده تبدیل شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تابناک، چند روزی است، خبر افزایش قیمت شش خودرو وارداتی توسط کرمان موتور در رسانه ها به چشم می خورد. افزایش قیمت این خودروها به گونه ای است که بعضاً در برخی مدل ها مانند سانتافه، قیمت اعلامی تا بیش از 30 میلیون تومان با قیمت واقعی فاصله دارد. وقتی به سایت جهانی هیوندا مراجعه کردیم، متوجه شدیم که انحصار واردات خودروهای سواری هیوندا در دستان این خودروساز داخلی است و اکنون به یک واردکننده تبدیل شده است.

در هفته گذشته با رونمایی قیمت های جدید شش خودروی وارداتی توسط کرمان موتور، صدای رسانه ها و مردم به انتقاد از این قیمت ها بلند شد. در همین زمینه، چهاردهم دی 1396 مطلبی با تیتر "در بی کفایتی نهادهای نظارتی، کرمان موتور می تازد" در سایت تابناک اقتصادی منتشر شد که در آن به بررسی قیمت واقعی خودروی سانتافه پرداخته شد. در آن مطلب اشاره شد که قیمت واقعی این خودرو با آنچه کرمان موتور اعلام کرده است، بیش از 30 میلیون تومان تفاوت دارد.

هنگامی که به دنبال این مسأله رفتیم، دیدیم که کرمان موتور در واردات خودروهای سواری برند هیوندا دارای انحصار است. برای این منظور اول به سایت جهانی برند هیوندا سری زدیم. وقتی به قسمت نمایندگی های رسمی برند هیوندا در کشور ایران وارد شدیم، مشاهده شد که هیوندا دارای چهار نمایندگی رسمی در ایران است. این نمایندگی ها عبارت بودند از: آسان موتور، کرمان موتور، شرکت پاکرو سبز قشم و سروش دیزل مبنا.

825266_984

سپس سری به سامانه نمایندگی شرکت های خارجی در ایران زدیم. هنگامی که برند هیوندا در زمینه خودرو را جستجو کردیم، دقیقاً اسم چهار نمایندگی ذکر شده در سایت اصلی هیوندا به عنوان نمایندگی های این برند در ایران آمد.

وقتی به قسمت اطلاعات مربوط به مجوزهای این نمایندگی ها رجوع کردیم، مشخص شد که شرکت سروش دیزل مبنا در کار واردات خودروهای سنگین برند هیونداست. این شرکت واردکننده کامیون شش تن مدل HD65، کامیون 8 تن مدل HD78 و مینی بوس مدل H350 برند هیونداست. تاریخ گواهی نمایندگی این شرکت از هیوندا نیز از دهم آذر 1394 تا 23 مرداد 1397 و معتبر می باشد.

همچنین شرکت پاکرو سبز قشم، واردکننده خودروهای سواری هیبریدی این برند است و خودروی سواری سوناتا ال اف هیبریدی (اچ ای وی) را وارد می کند و تاریخ گواهی نمایندگی این شرکت از هیوندا نیز از 22 شهریور 1396 تا دهم اردیبهشت 1398 و معتبر می باشد.

تا اینجای این ماجرا، دو شرکت نامبرده واردکننده خودروهای سواری برند هیوندا نمی باشند. دو شرکت باقی مانده یعنی شرکت آسان موتور و کرمان موتور هر دو واردکننده خودروهای سواری برند هیوندا هستند؛ با این تفاوت که در سامانه نمایندگی شرکت های خارجی در ایران اعلام شده است که گواهی نمایندگی شرکت آسان موتور منقضی است، ولی گواهی شرکت کرمان موتور معتبر است.

گفتنی است، تاریخ گواهی نمایندگی شرکت آسان موتور از برند هیوندا از 29 بهمن 1392 تا 29 اسفند 1393 بوده است.

825267_957

پس هم اکنون، تنها واردکننده انحصاری خودروهای سواری برند هیوندا در ایران شرکت کرمان موتور است؛ خودروسازی که حالا به یک واردکننده انحصاری تبدیل شده و شاید به همین منظور است که می تواند هر قیمتی را برای خودروهای سواری برند هیوندا تعیین کند؛ حتی اگر این قیمت ها با قیمت های واقعی، بیش از 30 میلیون تومان تفاوت داشته باشد.

825265_543

اینجاست که باید نهادهای مربوطه ورود پیدا کنند و از حق مصرف کنندگان دفاع کنند. اگر قرار است خودروسازهایی که هم اکنون به واردکننده تبدیل شده اند، دارای انحصار در واردات خودروها باشند، بهتر است نهادهای مربوطه امتیازات خاصی را از این خودروسازها در زمینه های دیگری چون تولید و یا خدمات پس از فروش بگیرند.