۰ نفر

افزایش ۲۵۰تا ۴۰۰میلیون تومانی قیمت ۳خودرو در بازار

۷ دی ۱۳۹۶، ۱۵:۱۹
کد خبر: 240846
افزایش ۲۵۰تا ۴۰۰میلیون تومانی قیمت ۳خودرو در بازار

واردات برند پورشه به کشور متوقف شده و در برندهایی همچون بی‌ام‌ دبلیو، بنز و لکسوس نیز تنها مدل‌های پایه و ارزان‌تر از ۴۰ هزار دلار، امکان ورود به کشور را خواهند داشت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرآنلاین، در حالی شب گذشته تعرفه جدید خودروهای وارداتی اعلام شد که هنوز سایت ثبت سفارش به روال عادی خود باز نگشته است و فقط برای خودروی تویوتا امکان ثبت وجود دارد، هر چند به نظر می رسد دیگر خودروهای دارای نمایندگی مجاز نیز این امکان را طی روزهای آینده به دست آورند.

در حالیکه در 6 ماه اخیر امکان ثبت سفارش هیچ خودرویی وجود نداشت واردکنندگان رسمی بارها به این مسئله اعتراض کردند و از دولت خواستند که زودتر این موضوع را تعیین تکلیف کند. آنها تقاضا دارند که اگر قرار است تعرفه ها افزایش پیدا کند زودتر ابلاغ شود و یا اگر قرار است محدودیت جدید اعمال شود، اعلام شود تا هر چه زودتر بازار از این بلاتکلیفی خارج شود.

بی محلی مدیران وزارت صنایع به این درخواست ها سبب شد که انجمن وارد کنندگان خودرو راهکار قانونی را در پیش گرفته و به قوه قضائیه شکایت کند همزمان نیز با کمیسیون اصل 90 مجلس مکاتباتی را انجام داد و از آنها به عنوان نمایندگان مردم خواست که به این مسئله ورود کنند از طرف دیگر قیمت خودروهای وارداتی در بازار هر روز افزایش پیدا می کرد تا جایی که رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو گفت:دیگر حباب قیمتی نیز جا ندارد بیشتر از این بزرگ شود.

از سوی دیگر نمایندگی ها که دیگر امکان واردات خودروی جدید را نداشتند به تدریج از نمایشگاه های خودرویی که در سراسر کشور برگزار می شد کنار کشیدند، به طوریکه نمایشگاه خودرو کرمان که در حال برگزاری است شاهد یکی از کم فروغ ترین نمایشگاه ها است تا جایی که با گذشت سه روز از افتتاحیه استقبال چندانی از سوی مردم صورت نگرفته و خودروهای چینی تولید داخل نتوانسته انگیزه مردم را برای بازدید به نمایشگاه بالا ببرد.

سرانجام پس از احضار وزیر به کمیسیون اصل 90 و با فشار رسانه ها لیست تعرفه های جدید اعمال شد و همانطور که انتظار می رفت شاهد افزایش 15 تا 40 درصدی خودروها بودیم.

در دستورالعمل جدید واردات خودرو تعرفه واردات خودرو با حجم موتور ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی‌سی از ۴۰ درصد به ۵۵ درصد، تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی از ۵۵ درصد به ۷۵ درصد و تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی نیز از ۵۵ درصد به ۹۵ درصد افزایش یافته است.

طبق این دستورالعمل واردات خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی همچنان ممنوع است ضمن آنکه واردات خودروهای با ارزش گمرکی بیش از ۴۰ هزار دلار نیز ممنوع اعلام شده است.

به این ترتیب واردات برند پورشه به کشور متوقف شده و در برندهایی همچون بی‌ام‌ دبلیو، بنز و لکسوس نیز تنها مدل‌های پایه و ارزان‌تر از ۴۰ هزار دلار، امکان ورود به کشور را خواهند داشت.همین امر سبب شد که در بازار قیمت برخی از مدل‌های بی ام و، بنز و لکسوس با ۲۵۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان افزایش در بازار مواجه شود.

به نظر می رسد عدم استقبال از نمایشگاه های خودرو و نزدیکی همایش بین المللی خودرو تهران باعث شده که این دستور العمل ابلاغ شود.