۰ نفر

رنو به همکاری با ایران ادامه می‌دهد؟

۱۶ مرداد ۱۳۹۶، ۹:۱۳
کد خبر: 210494
رنو به همکاری با ایران ادامه می‌دهد؟

رنو در شرایطی به احتمال فراوان امروز قرارداد خود با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) را امضا خواهد کرد که ممکن است به‌واسطه این اتفاق، مدل همکاری رنویی‌ها با خودروسازان داخلی تغییر کند.

پس از مدت‌ها کش و قوس، ایدرو و رنو بالاخره بر سر جزئیات همکاری مشترک با یکدیگر، به توافق رسیده و آن طور که وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده، قرارداد آنها امروز در محل سازمان گسترش امضا می‌شود. اوایل پاییز سال گذشته بود که ناگهان خبر امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان رنو و ایدرو در حاشیه نمایشگاه خودرو پاریس، منتشر و اعلام شد این تفاهم‌نامه به زودی به قرارداد تبدیل می‌شود. به گزارش دنیای اقتصاد، با این حال، ماه‌ها طول کشید تا دو طرف بر سر جزئیات همکاری مشترک خود به توافق نهایی برسند و حالا طبق اعلام وزارت صنعت، امروز بالاخره این قرارداد امضا خواهد شد. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل اهمیت ویژه «قرارداد رنو» به مدل جدید حضور این خودروساز فرانسوی در ایران مربوط می‌شود، چه آنکه بناست رنویی‌ها حضوری مستقل را در خودروسازی و بازار کشور تجربه کنند.

به‌عبارت بهتر، رنو اگرچه با مشارکت و سهامداری ایدرو در قرارداد جدید خود مواجه است، با این حال طی دو، سه سال آینده، مالک کل سهام موجود در قرارداد موردنظر شده و این به معنای حضور مستقل خودروساز فرانسوی در ایران است. این «حضور مستقل» اما در شرایطی است که امکان دارد رنویی‌ها در مدل همکاری خود با خودروسازان ایرانی نیز تغییراتی ایجاد کنند. در حال حاضر رنو با ایران خودرو و پارس خودرو تحت قرارداد پلت فرم مشترک X90، مشغول تولید چند محصول در کشور است، با این حال گویا دو طرف برای ادامه همکاری طبق شرایط و مدل فعلی، دچار تردید شده‌اند.

بنابر اخبار رسیده، رنو قرارداد تولید تندر-90 را در ایران تمدید نکرده و توضیح شفافی را نیز در مورد چرایی این موضوع نداده و از همین رو گمانه‌زنی‌هایی مبنی‌بر بی‌میلی این شرکت برای تداوم مدل فعلی همکاری با خودروسازان ایرانی، مطرح شده است. عدم واکنش خودروسازان کشور به خبر عدم تمدید قرارداد تولید تندر-90 نیز گمانه‌زنی‌ها در این مورد را تقویت کرده؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود رنو پس از امضای قرارداد با سازمان گسترش، شکل مشارکت با خودروسازان کشور را نیز متاثر از این قرارداد، تغییر دهد. در این مورد اما کارشناسان سه حالت را برای آینده همکاری رنو و خودروسازان داخلی پیش‌بینی می‌کنند که بدبینانه‌ترین آن، قطع کامل ارتباط میان آنها است. براساس این پیش‌بینی، رنو با اتمام کامل قرارداد خود با خودروسازان ایرانی (در تولید محصولات خود شامل تندر-90 و وانت و ساندرو و...)، قید ادامه همکاری با آنها را می‌زند تا حضوری کاملا مستقل را در ایران تجربه کند.

طبق این پیش‌بینی، رنو تولید محصولات فعلی خود در ایران خودرو و سایپا را متوقف خواهد کرد و با این حساب، خود به خود همکاری میان این شرکت و خودروسازان داخلی به اتمام خواهد رسید. تحقق این پیش‌بینی البته تا حدی دور از انتظار است؛ زیرا محصولات فعلی رنو جایگاه مناسبی نزد مشتریان ایرانی داشته و حجم استقبال از آنها بالاست؛ بنابراین شاید رنویی‌ها از این سفره پر زرق و برق به راحتی عبور نکنند. البته طبعا اگر رنو بخواهد تمام تمرکز خود را روی تولید محصولات جدید در ایران بگذارد، قید خودروهای فعلی اش را با وجود بازار مناسب آنها، خواهد زد. اما پیش‌بینی دیگر کارشناسان، ادامه تولید محصولات فعلی رنو در ایران بدون همکاری با خودروسازان داخلی است.

در این حالت ممکن است رنو کماکان به تولید محصولات فعلی خود در ایران ادامه دهد، منتها خارج از ایران خودرو و سایپا. به‌عبارت بهتر، این اتفاق تا حدی محتمل است که رنو تولید تندر-90 و ساندرو و... را خود به دست گرفته و آنها را به سایت بن رو (سایتی که طبق قرارداد رنو با ایدرو در اختیار این شرکت قرار خواهد گرفت)، منتقل کند. به اعتقاد کارشناسان، آنچه رنو را به این تصمیم ترغیب خواهد کرد، بازار مناسب تندر-90 و ساندرو در ایران و استقبال ادامه دار مشتریان از آنها است و این موضوع می‌تواند انگیزه خودروساز فرانسوی را برای تداوم تولید محصولات فعلی به‌صورت مستقل، بالا ببرد.

اگر این پیش‌بینی درست از آب در بیاید، معنایش حضور کاملا مستقل رنو در ایران است، اتفاقی که می‌تواند به نوبه خود شعله رقابت را در خودروسازی و بازار کشور تند کند. در مورد این دو پیش‌بینی اما سعید مدنی مدیرعامل پیشین سایپا می‌گوید: رنو در حال حاضر با همکاری خودروسازان داخلی، بازار خوبی در ایران دارد و بعید است اقدامی انجام دهد که حذف این بازار را در پی داشته باشد. وی با تاکید بر اینکه خودروسازان ایران و تا حدی رنو به‌دنبال بازنگری در قرارداد X90 هستند، می‌افزاید: تولید مستقل محصولات فعلی رنو نیاز به سرمایه‌گذاری زیادی دارد و عاقلانه نیست که این شرکت، زیرساخت‌های مستهلک نشده خودروسازان د اخلی را رها کرده و با صرف هزینه‌ای کلان، همان‌ها را دوباره ایجاد کند. به گفته مدنی، اگر رنو و خودروسازان داخلی بر سر جزئیات بازنگری قرارداد به تفاهم برسند، همکاری آنها ادامه پیدا خواهد کرد.

با توجه به این اظهارنظر مدیرعامل پیشین سایپا، پیش‌بینی دیگری در مورد آینده رنو (در ایران) مطرح می‌شود و آن، حذف برخی خودروهای قدیمی این شرکت و در نتیجه محدود شدن تولید رنویی‌ها در ایران است. بر این اساس، این اتفاق محتمل است که رنو مدل‌های قدیمی تر خود را در ایران خودرو و پارس خودرو حذف کرده و تنها روی محصولات جدیدتر تمرکز کند. طبق این پیش‌بینی، تندر-90 مدل E2 و ساندرو معمولی حذف خواهند شد، اما تولید تندر اتومات و پارس‌تندر و وانت تندر و همچنین ساندرو اتومات ادامه خواهد یافت. بدون شک تحقق این پیش‌بینی، مورد استقبال خودروسازان داخلی است، چه آنکه آنها می‌توانند همچنان به مشارکت با رنو ادامه دهند. از طرفی، رنو نیز به این راحتی‌ها از بازار بزرگ خود در ایران نخواهد گذشت و اگر مانعی پیش نیاید، قرارداد تولید خودروهای فعلی این شرکت در خودروسازان داخلی تمدید خواهد شد.