۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

ابهام در فروش محصول جدید پژو در ایران/ قیمت ۲۰میلیون بالاتر تمام می‌شود؟

۳۱ خرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۱۲
کد خبر: 201166
ابهام در فروش محصول جدید پژو در ایران/ قیمت ۲۰میلیون بالاتر تمام می‌شود؟

پیش‌فروش پژو ۲۰۰۸ به عنوان اولین میوه قراردادهای جدید خودرویی درحالی در روزهای اول و سوم تیر ماه انجام می‌شود که شرایط پیش‌فروش این خودرو همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

اقتصاد آنلاین - سمانه برمخ‌شاد؛ پنجشنبه این هفته و شنبه هفته آینده روزهایی است که از سوی ایکاپ به عنوان شرکت مشترک ایران خودرو و پژو برای ثبت نام در طرح پیش فروش خودروی 2008 اعلام شده است، این در حالی است که کمتر از ٢٤ ساعت مانده به آغاز این پیش فروش هنوز ابهامات و اما و اگرهای بسیاری وجود دارد.

دارندگان کد ملی با رقم پایانی زوج روز پنج شنبه و با رقم پایانی فرد در روز شنبه باید برای ثبت نام اقدام کنند، و رقم 60 میلیون تومان را به عنوان پیش پرداخت به حساب شرکت واریز کنند، این در حالی است که قیمت این خودرو از سوی هاشم یکه زارع مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو  90 تا 100 میلیون تومان اعلام شده است.

وی البته پیش تر گفته بود که این قیمت قطعی نیست و در مراسم رونمایی رسمی از این خودرو قیمت قطعی اعلام خواهد شد، در شرایط فروش هم اعلام شده قیمت قطعی از سوی ایکاپ اعلام نشده و در جدول شرایط فروش آمده است که مبلغ مابه التفاوت پس از صدور دعوتنامه مشخص می شود.

پیش فروش پژو 2008

نکته دیگر در این پیش فروش این است که مشخص نیست چه تعداد ثبت نام صورت خواهد گرفت و ثبت نام از ساعت 10 صبح تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

به علاوه زمان تحویل خودرو از شهریور 96 تا تیر ماه 97 به صورت ماهانه اعلام شده و در این بخش هم مشخص نیست که تاریخ تحویل بر چه اساس تعیین خواهد شد.

تعیین روز برای ثبت نام بر اساس کد ملی زوج و فرد نیز از دیگر مواردی است که بنا به گفته فعالان و دست اندرکاران صنعت خودرو اولین بار است که در صنعت خودرو شاهد هستیم.

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در این باره با اشاره به اینکه در هیچ جای دنیا بازار به این صورت مدیریت شده نیست، و در نتیجه شاهد انجام چنین اقدامی برای فروش نیستیم، اظهار کرد: البته دلیل این مسئله این است که در هیچ کجای دنیا بازار مدیریت نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در شرایط امروز بازار شاید چنین اقدامی اجتناب ناپذیر باشد، خاطرنشان کرد: بازار باید به سمت مدیریت عرضه و تقاضا برود و با توجه به شرایط واقعی بازار، قیمت تعیین شود آنگاه نیاز به چنین کاری نیست.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه با توجه به ویژگی های فنی این خودرو 120 میلیون قیمت مناسبی برای این خودرو است، تصریح کرد: با توجه به محدودیت های موجود در تعیین قیمت گذاری و دخالت های موجود  در این بخش قیمت تعیین شده پایین تر از قیمت واقعی است که این امر باعث دلالی در مورد این محصول در بازار خواهد شد.

زاوه افزود: این در حالی است که در صورتی که قیمت واقعی تعیین می‌شد این سود نصیب تولید کننده می شد و می توانست منجر به توسعه شود.

وی همچنین تاکید کرد: قوانین باید اصلاح شود چرا که قیمت گذاری دستوری هیچ وقت جواب نداده است، چنین تجربه ای را در مورد ساندرو و استپ‌وی نیز در بازار شاهد بودیم این در حالی است که اگر قیمت ها واقعی تعیین می‌شد این حاشیه سود به پارس خودرو می‌رسید.

گفتنی است؛ قیمت اعلام شده از سوی ایکاپ در حالی قطعی نیست که بنا به آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو، عرضه کننده موظف است قیمت نهایی محصولات خود را به صورت شفاف و روشن در دسترس متقاضیان قرار دهد.