۰ نفر

موضع غیرشفاف شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو

۲۷ خرداد ۱۳۹۶، ۷:۱۷
کد خبر: 200122
موضع غیرشفاف شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو

شورای رقابت در حالی پنجمین سال ماموریت خود را در قیمت‌گذاری خودرو پشت‌سر می‌گذارد که طی سال‌جاری به‌دلیل نداشتن موضعی ثابت در مورد قیمت خودروها، مشتریان و بازار را به نوعی دچار بلاتکلیفی کرده است.

در کنار شورای رقابت البته وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این بلاتکلیفی مقصر به‌نظر می‌رسد، چه آنکه اطلاعات موردنیاز برای بررسی قیمت خودروها را با تاخیر در اختیار شورا قرار داده است. به گزارش دنیای اقتصاد ؛ در این شرایط، مشتریان تکلیف نهایی خود را در مورد قیمت خودروها (چه خودروهای فعلی و چه محصولات جدید) نمی‌دانند و این موضوع به‌طور مستقیم بر روند رکود خرید و فروش در بازار اثر می‌گذارد.اوضاع به شکلی است که گاهی شورای رقابت خود نیز نمی‌داند تکلیف قیمت‌گذاری خودروها چیست؛ زیرا در مقطعی از کاهش و حتی رفع انحصار در بازار می‌گوید و جایی دیگر عنوان می‌کند همچنان در قیمت‌گذاری خودروها اعمال نظر خواهد کرد.اوج بلاتکلیفی شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو را می‌توان طی سال‌جاری و در ماجرای محصولات پسابرجامی مشاهده کرد، چه آنکه شورا موضع مشخصی نیز در این مورد نداشته و به نوعی به مصوبه خود نیز پشت کرده است.

طبق مصوبه موردنظر، شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودروهای بالای 45 میلیون تومان دخالت نداشته و آن را به خودروسازان واگذار کرده است. با این حال و در شرایطی که قیمت خودرویی مانند پژو 2008 (اولین محصول پسابرجامی) قطعا بیش از 45 میلیون تومان خواهد بود، شورا هم اکنون مشغول بررسی جزئیات مربوط به هزینه تولید این محصول است.در این شرایط پرسش اینجاست که چرا شورای رقابت نظر خود را در مورد قیمت‌گذاری خودروهای مختلف، واضح و شفاف بیان نمی‌کند؟ آیا شورا واقف به این موضوع که بلاتکلیفی قیمت‌ها، مشتریان خودرو را سرگردان می‌کند، نیست؟به‌نظر می‌رسد با توجه به اثرات منفی بلاتکلیفی قیمتی در بازار خودرو، شورای رقابت بهتر است موضعی شفاف در این ماجرا گرفته و به بلاتکلیفی‌ها پایان دهد.