۰ نفر

تحقق ۱۰۰ صدری برنامه تولید خودرو در سال ۹۵

۱۹ اسفند ۱۳۹۵، ۲۰:۲۴
کد خبر: 181609
تحقق ۱۰۰ صدری برنامه تولید خودرو در سال ۹۵

وزیر صنعت، معدن و تجارت در چهل و هشتمین نشست شورای سیاستگذاری و نظارت بر صنعت خودرو پیشنهاد کرد خودروسازان یا قطعه سازان یک شرکت مشترک با برند و طراحی ایرانی ایجاد کنند.

معدن و تجارت، «محمدرضا نعمت زاده» در این نشست افزود: خودروسازان باید به تحقق اهداف صادراتی در صنعت خودرو برای رقابت با همتایان خارجی در بازار توجه بیشتری داشته باشند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، نعمت زاده ادامه داد: خودروسازان تلاش کنند با مدیریت قوی و شناخت بازار در داخل و خارج کشور، بازارهای جدیدی ایجاد و مشتریان بیشتری جذب کنند.

وی گفت: استفاده از روش ها و سازوکارهای فاینانس و یوزانس درازمدت می تواند کمک موثری برای خودروساز باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت از اعضای این نشست خواست ضابطه مندی در صنعت خودرو را مدار فعالیت های سال 1396 قرار دهند.

یوزانس نوعی از اعتبارات اسنادی است که در آن فروشنده‌ کالا به خریدار مهلتی می‌دهد تا بتواند در این فاصله وجه اعتبار را بپردازد.

فاینانس در مواقعی به کار می آید که فروشنده‌ کالا اعتبار اسنادی یوزانس را قبول نمی‌کند و خریدار به سبب فقدان نقدینگی یا شرایط ارزی کشور قادر به افتتاح اعتبار اسنادی دیداری نیست.

در این هنگام خریدار از یک شرکت مالی می خواهد وارد معامله شده و وجه معامله را به طور نقدی به فروشنده بپردازد و در سررسید یوزانس، اصل و بهره‌ را از خریدار کالا بگیرد یا اعتبار یوزانس گشایش شده را برای خود بخرد. بهره یوزانس را ریسک کشور خریدار در بازار جهانی ارز تعیین می‌کند.

** رشد 39.2 درصدی تولید خودرو داخلی در 11 ماهه امسال

بر پایه گزارشی که در این نشست ارایه شد، تا پایان بهمن ماه امسال در مجموع یک میلیون و 225 هزار و 398 دستگاه خودرو تولید شد که 39.2 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش نشان داد.

در این مدت یک میلیون و 139 هزار و 277 دستگاه سواری تولید شد که 41.8 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال رشد کرد.

همچنین 71 هزار و 704 دستگاه وانت تولید شد که در همسنجی با مدت مشابه پارسال 7.2 درصد افزایش یافت.

تولید 723 دستگاه مینی بوس و میدل باس در 11 ماهه امسال، 34.6 درصد رشد را به ثبت رساند.

52.2 درصد افزایش با تولید یک هزار و 6 دستگاه اتوبوس نیز ثبت شد.

در این دوره، تولید 12 هزار و 688 دستگاه کامیونت، کامیون و کشنده رقم خورد که 36.6 درصد افزایش را سبب شد.

چندی پیش وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: 18 درصد تولید ناخالص صنعت کشور به صنعت خودرو مربوط می شود.

به گفته نعمت زاده، امسال تولید خودرو بیش از 40 درصد رشد کرد و مطابق شواهد این روند ادامه می یابد و انتظار داریم در سال 1404 تولید خودرو به سه میلیون دستگاه افزایش یابد که دستکم 50 درصد آن با برند داخلی است.