۰ نفر

نمایشگاه خودرو ؛ استارت بعد از یازده سال ترمز

۱ اسفند ۱۳۹۵، ۸:۱۹
کد خبر: 177697
نمایشگاه خودرو  ؛ استارت بعد از یازده سال ترمز

در هفته‌ای که گذشت مجموعه شهر آفتاب تهران به مدت یک هفته میزبان خودروسازی‌های داخلی و خارجی برای معرفی خودروهای 2017 بود.

نمایشگاه خودرو پس از 11 سال در تهران برگزار شد. این در حالی بود که رییس شورای شهر تهران به استناد توافق قبلی با نیروی انتظامی و سازمان نمایشگاه‌ها، بر ممنوعیت برگزاری این نمایشگاه در سایت شرکت سهامی نمایشگاه تاکید کرده بود. اما اسفهبدی، مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه بین‌المللی تهران که قبلا گفته می‌شد برای برگزاری این نمایشگاه قرارداد بسته است، صراحتا اعلام کرد که نمایشگاه خودرو ازجمله نمایشگاه‌هایی است که در شهر آفتاب برگزار خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از قانون ، در همین زمینه سیدی مدیرعامل نمایشگاه‌های بین‌المللی شهر آفتاب نیز از برگزاری این نمایشگاه در بهمن‌ماه سال جاری خبر داده بود. با این حساب نمایشگاه خودرو «ایران اتو شو» (Iran Auto Show) در سال میلادی جدید و باهدف معرفی خودروهای 2017 برگزار شد. سیاست‌های جدید در افزایش سهم بومی‌سازی خودروسازان داخل و شرایط پس از برجام برای حضور بی‌واسطه خودروسازان خارجی و نیز سرمایه‌گذاری‌های جدید در صنعت خودرو ایران توسط خودروسازان خارجی، از مهم‌ترین دلایل اهمیت برگزاری این نمایشگاه به شمار می‌روند.

تغییر در صنعت خودرو پس از برجام

پس از برجام، صنعت خودرو در کشور یکی از اولین بخش‌هایی بود که به سمت تغییر و رونق گام برداشت. از همان ابتدای امر، خودروسازان کشور به سراغ همکاری با شرکای خودروساز قدیمی خود رفتندو در همین زمینه موضوع بازگشایی نمایندگی رسمی خودروسازان خارجی و واردات مستقیم از آن‌ها مطرح شد. نمایشگاه خودروی امسال تهران در چنین فضایی برگزار شد؛ موقعیتی که به نظر می‌آید نوید رونق بازار خودروهای به روز داخلی و خودروهای خارجی در آن دیده شود.

حضور خودروسازی‌های مشهور دنیا

نمایشگاه خودروی تهران ۱۳۹۵ طی روزهای 26 تا 30 بهمن‌ماه سال جاری در محل سایت نمایشگاهی شهر آفتاب با حضور تولیدکنندگان داخلی و خارجی توسط شرکت ایده تجارت هرمس برگزار شد. بر اساس اطلاع رسانی روابط عمومی نمایشگاه خودرو تهران، شرکت‌های خودروسازی مشهوری از سرتاسر دنیا در این نمایشگاه حضور داشتند. از جمله این خودروسازها می توان به خودروسازهای مطرحی مثل بی ام و، مرسدس بنز، تویوتا، لکسوس، رنو، پژو، ولوو، هیوندای، کیا، میتسوبیشی، لوتوس و بسیاری دیگر از برندهای اروپایی و همچنین چینی اشاره کرد. نمایشگاه خودرو تهران با توجه به معروفیت، تعداد و تنوع شرکت‌کنندگان، برای بسیاری از افراد رویدادی جذاب و به یادماندنی بود.

حضور خودروسازان داخلی

با حضور ایران خودرو و سایپا در نمایشگاه نخست خودروی تهران، جمع بزرگان تولیدکننده و واردکننده خودرو حاضر در این نمایشگاه تکمیل شد و این دو شرکت در کنار شرکت‌های مدیران خودرو، گروه صنعتی ماموت، تولیدی صنعتی مایان، آسان موتور، اطلس خودرو، نگین خودرو، آرین موتور تابان، آرین موتور پویا، ایرتویا، گروه افرا موتور، پرشیا خودرو، ام جی پارس موتور، کارمانیا، توان خودرو جی، برلیانس گروپ، ریگان خودرو، آرین دیزل و … جدیدترین محصولات خود را در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار دادند.

علت ۱۱ سال غیبت نمایشگاه خودرو تهران

آخرین نمایشگاه خودروی تهران در سال ۱۳۸۳ برگزار شد. با این توصیف از آخرین باری که در تهران نمایشگاه خودرو برگزار شد، بیش از 10 سال می گذرد. البته در سال‌های آخر که نمایشگاه برگزار می شد نه خودروسازان خارجی تمایلی به حضور داشتند و نه خودروسازان داخلی محصول مناسبی برای ارائه در نمایشگاه داشتند. اما طبق آنچه که علیرضا عاجزی، مدیر برگزاری نمایشگاه خودرو تهران گفته است، مشکلات ترافیکی در بزرگراه‌های همجوار نمایشگاه بین‌المللی تهران، دلیل اصلی لغو برگزاری این نمایشگاه شده بود. با کنار گذاشتن نمایشگاه تهران، دولت تصمیم گرفت به جای یک نمایشگاه بزرگ در تهران، به برگزاری چند نمایشگاه کوچک در استان‌های مختلف روی آورد. بعد از این تصمیمات بود که به تدریج نام نمایشگاه‌هایی مانند شیراز، مشهد و اصفهان روی زبان‌ها افتاد.

فرصتی برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان

در زمینه برگزاری نمایشگاه خودروی تهران بعد از 11 سال، عزیز اکبریان، رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: «برگزاری نمایشگاه خودرو در تهران فرصتی مناسب و ضروری، هم برای مصرف‌کنندگان و هم تولیدکنندگان خودرو تلقی می‌شود تا بتوان دستاوردها و توانمندی‌های خودروسازان کشور را در معرض دید بازدیدکنندگان قرارداد. خودروسازان در این نمایشگاه با ارائه محصولات تولیدی خود توانایی و ظرفیت‌های موجود این صنعت را در معرض دید مردم قرار می‌دهند و این امر می‌تواند کمک کند تا مصرف‌کننده نیز با شناخت بهتر، محصول موردنظر خود را انتخاب و خریداری کند چراکه وقتی خریدار از نزدیک خودرو را مشاهده کند، با شناخت بیشتر و با اطمینان، اقدام به انتخاب خواهد کرد».

رونمایی از خودرو فرانسوی، علت حضور سایپا

در این زمینه یکی از مسئولان خودروسازی سایپا درباره برگزاری نمایشگاه خودرو می‌گوید: «استقبال بی‌نظیر مردم برای غرفه‌داران و مسئولان و همچنین مجریان نمایشگاه شهر آفتاب به شدت شوک‌‎آور بوده است؛ در حدی که تصور آن‌ها نهایتا استقبالی به اندازه استقبال از نمایشگاه کتاب بود در حالی که این میزان جمعیت نه‌تنها قابل مقایسه با بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب نبوده بلکه بسیار بیشتر بوده است. دلیل حضور شرکت سایپا در نمایشگاه، رونمایی از خودرو c4 شرکت سیتروئن فرانسه بود که البته هنوز قیمت این محصول مشخص نشده است و این به دلیل انعقاد قرارداد جدید میان سایپا و این شرکت است. متاسفانه خودروسازی داخلی ما با مشکل عدم تنوع در ارائه محصولات مواجه است. همان‌طور که می‌بینید سالانه از سوی شرکت‌های خودروسازی داخلی تنها آپشن‌های جدیدی به همان محصولات قدیمی اضافه می‌شود و هیچ نوآوری‌ای در طراحی خودروهای جدید صورت نمی‌گیرد. از طرفی به دلیل ضعف بیش از اندازه صنعت خودرو در کشور ماست که استقبالی اینچنین از برخی محصولات برندهای خارجی صورت گرفته است وگرنه این خودروها شاید در کشورهای خودشان محصولات چشمگیری محسوب نشوند». با توجه به گفته‌های این کارشناس، امسال محصول داخلی‌ای از سوی خودروسازی سایپا برای سال 2017 در نمایشگاه معرفی نشده است.

برنامه جدید فروش ایران خودرو

یکی از مسئولان خودروسازی ایران خودرو در این باره  می‌گوید:« از آنجا که این نمایشگاه پس از 11 سال در پایتخت برگزار شده است، استقبالی اینچنین از سوی مردم دور از ذهن نبود. در برنامه جدید فروش محصولات ایران خودرو ، خودروی پژو 508 و پژو 2008 دیده می‌شود که از میان این دو خودرو، خودروی پژوی 2008 تولید داخل و 508 وارداتی است و قیمت دقیق آن‌ها هنوز مشخص نیست. در میان خودروهای این خودروسازی پژوی 206 با کلاس اس دی به چشم می‌خورد که به رنگ زرد و با کاربری تاکسی تولید شده است و به قیمت 50 میلیون تومان به فروش خواهد رسید و شرکت‌های تاکسی‌رانی استان‌های مختلف از این محصول استقبال کرده‌اند.

رضایت خودروسازهای خارجی از نمایشگاه

در میان خودروسازهای خارجی شرکت‌کننده در نمایشگاه امسال، هیوندای، کیا و میتسوبیشی و دیگر برندهای خارجی ازبرگزاری این نمایشگاه و ارائه محصولات جدید خود رضایت کامل داشتند؛ به طوری که غرفه‌های آن‌ها مورد استقبال بی‌نظیر مردم قرار گرفته بود. در این میان، طبق مشاهدات در میان غرفه‌های نمایشگاه، تویوتا، میتسوبیشی و دی اس شرکت آرین موتور از بقیه غرفه‌ها بازدیدکننده بیشتری را به خود اختصاص داده بود. یکی از مسئولان غرفه کیا در این باره می‌گوید: «به نظر من استقبال از کیا در نمایشگاه امسال بسیار عالی بود. شرکت کیا در این نمایشگاه از خودروی اپتیمای هیبرید و اسپورتیج 2017 رونمایی کرده که قیمت آن‌ها هنوز مشخص نشده است».

استقبال بی‌نظیر مردم

استقبال بی‌نظیر مردم از این نمایشگاه نه‌تنها خودروسازان بلکه واردکنندگان را نیز با شگفتی مواجه کرد. مردمی که از هر قشر و سن و ‌سالی، مسافت طولانی تا شهر‌آفتاب را طی می‌کردند تا آخرین دستاوردهای این صنعت را از نزدیک مشاهده کنند. با توجه به این که سه شنبه و چهارشنبه که روزهای آغازین برگزاری نمایشگاه بود، روزهای کاری بودند و همچنین با وجود دوری نمایشگاه از شهر ولی استقبال مردم از این نمایشگاه حتی در روزهای آغازین آن نیز بسیار خوب بود و در روزهای بعد با افزایش نیز روبه‌رو شد و در روز جمعه، ۲۹ بهمن جمعیت بسیار زیادی در سالن‌ها دیده می‌شد که تردد را در غرفه‌ها و حتی راهروها برای مردم با سختی بسیار مواجه کرده بود. همچنین در روزهای پنج‌شنبه و جمعه، ترافیک شدیدی در ورودی و خروجی شهر آفتاب و پارکینگ‌های آن به وجود آمده بود که ورود و خروج به مجموعه را با تاخیر یکی دو ساعته برای خودروها روبه‌رو می‌کرد.

در روز شنبه نیز که روز پایانی نمایشگاه بود، استقبال مردم به قوت خود از این نمایشگاه باقی بود. البته استقبال از غرفه‌های خودروسازی‌های داخلی بسیار کمتر از غرفه‌های خودروهای خارجی بود و در میان خودروسازی ‌های خارجی نیز ژاپنی‌ها بازدیدکننده‌های بیشتری را به منظور خرید، به خود اختصاص داده بودند. با این تفاسیر، شاید بتوان بزرگ‌ترین رویداد برای صنعت خودروی کشور را در سال 95 برگزاری این نمایشگاه دانست.

هرچند در سال‌های گذشته و در شهرهای مختلف نمایشگاه‌های خودرو و صنایع وابسته به آن برگزار می‌شد اما هرسال پایتخت از این رویداد محروم بود. از طرفی بازدید تعداد بالای مردم از این نمایشگاه به‌ویژه با وجود خودروهای باکیفیت‌ و جدید، نشان از عطش بازار خودروی ایران برای حضور خودروهای جدید و باکیفیت دارد. بازاری که بیش از هشت سال است که منتظر تغییر و تحول است و دیگر توقع دیدن کاستی‌های فنی بسیار و ارائه‌ خودروهای قدیمی و ناکارآمد را ندارد.