۰ نفر

رشد چشمگیر خودروسازان چینی

۲۱ بهمن ۱۳۹۵، ۰:۳۹
کد خبر: 175687
رشد چشمگیر خودروسازان چینی

سال 2016 به‌طور شگفت‌انگیزی سالی خوب برای صنعت خودروی چین بود. در میان عوامل بسیار، فروش خودرو از مشوق کاهش مالیات بر خرید خودروهای کوچک که از سوی دولت ارائه شد، منتفع شد.

دولت چین این مشوق را در فصل آخر سال 2015 و به منظور تقویت تقاضا ارائه کرد. افزایش فروش ناشی از این مشوق در سال 2016 ادامه یافت و زمانی که شایعاتی در مورد ملغی شدن این کاهش مالیات مطرح شد، فروش رشد دیگری را تجربه کرد؛ زیرا مصرف‌کنندگان پیش از افزایش مالیات‌ها، برای خرید خودرو هجوم آوردند.

به گزارش فوربس، در حقیقت دو عامل یعنی کاهش مالیات بر خرید و سپس انتظارات مبنی‌بر ملغی شدن این مشوق، موجب افزایش فروش خودرو در سال 2016 شد. اما علاوه‌بر این، افزایش نقدینگی در اقتصاد چین و ثبات در بازار سهام از دیگر عواملی بودند که موجب شدند فروش خودروهای سواری، کامیون و اتوبوس در سال 2016 با جهش 9/ 13درصدی رو‌به‌رو شود و به بیش از 28 میلیون دستگاه برسد. به گزارش دنیای اقتصاد، رشد دو رقمی فروش اقلام گران قیمت مانند خودرو در هر بازاری قابل توجه است. این مساله که فروش خودرو در چین که بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان است، چنین رشد را ثبت کرده است، بسیار جالب توجه است.

 

خودروهای سواری

تا به امروز، خرید خودرو از سوی افراد، بیشترین سهم را در کل بازار خودروی چین داشته است. در سال 2016، فروش خودروهای سواری 4/ 24 میلیون از 28 میلیون خودروی فروخته شده در بازار چین را تشکیل داد که نسبت به سال 2015 با افزایش 3/ 15درصدی رو‌به‌رو شده است. در میان گروه خودروهای سواری، شاسی‌بلندها بهترین عملکرد را داشتند و رشد 3/ 45 درصدی فروش را ثبت کردند. اگر فروش بیش از 9 میلیون دستگاه شاسی‌بلند را با فروش خودروهای چندمنظوره (MPV) جمع کنیم، خودروهای سواری بزرگ تقریبا نیمی از کل بازار خودروهای سواری چین را تشکیل می‌دهد.

 

کامیون

پس از چندین سال دشوار، بازار کامیون چین نیز در سال 2016 نشانه‌هایی از سرزندگی از خود نشان داد و با رشد 9/ 8 درصدی رو‌به‌رو شد. به استثنای فروش کامیون‌های سبک که یک درصد کاهش یافت، فروش کامیون‌های مینی، سایز متوسط و سنگین همگی افزایش یافت. به‌طور خاص، فروش کامیون‌های فوق سنگین که گران‌قیمت‌ترین و سودآورترین بخش در صنعت کامیون‌سازی است، در سال 2016 تا 33 درصد جهش کرد و به حدود 733 هزار دستگاه رسید.

 

خودروهای دارای سوخت غیرفسیلی

گرچه خودروهای برقی درصد نسبتا اندکی از کل بازار را به خود اختصاص داده‌اند اما محبوبیت آنها رو به افزایش است. در سال 2016 فروش کل خودروهای دارای سوخت غیرفسیلی که شامل خودروهای برقی-هیبریدی و تماما برقی می‌شود، 1/ 53 درصد جهش کرد و به 507هزار دستگاه رسید. از این میزان، بیش از 80 درصد خودروهای تماما برقی بودند. گرچه چند سال قبل خودروهای برقی-هیبریدی بیشترین سهم بازار خودروهای دارای سوخت غیرفسیلی را به خود اختصاص داده بودند، اما در پی ورود شرکت‌های بیشتر به بخش خودروهای تماما برقی و ایجاد جایگاه‌های شارژ بیشتر، سهم بازار آنها به سرعت در حال کاهش است. بیش از 700 هزار دستگاه خودروی ارزان قیمت و کم‌سرعت برقی فروخته شده در شهرهای درجه دو و درجه سه چین، در آمار فروش خودروهای دارای سوخت غیرفسیلی و همچنین آمار کل فروش گنجانده نشده است. این خودروها در آمار رسمی گنجانده نمی‌شوند زیرا دولت مرکزی چین آنها را به رسمیت نمی‌شناسد و استانداردهای ملی برای آنها وجود ندارد. با این وجود فروش خودروهای برقی کم‌سرعت رو به افزایش است و از سال 2014 تاکنون تقریبا دو برابر شده است. همچنین دولت‌های محلی از این خودروها حمایت می‌کنند؛ بنابراین انتظار می‌رود در سال 2017 برای این خودروها استانداردهای ملی تدوین شود.

 

دیگر آمار

در حال حاضر 172 میلیون دستگاه خودرو در چین تردد می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود این میزان تا سال 2020 به 300 میلیون دستگاه خواهد رسید که برابر با تعداد خودروهای آمریکا خواهد بود. برخلاف آمریکا که شرکت‌های ملی طی سال‌ها بازار قطعات و لوازم جانبی را توسعه داده‌اند، بازار قطعات و لوازم جانبی چین به شدت نامنسجم است و یکی از بزرگ‌ترین فرصت‌های صنعت خودروی این کشور به‌شمار می‌رود. از سوی دیگر، طی سال‌های اخیر استفاده فزاینده از خدمات مالی خودرو نمایانگر یکی از روندهای ساختاری مثبت در صنعت خودروی چین بوده و این روند در سال 2016 ادامه یافته است. شواهد، حاکی از افزایش شدید فعالیت‌های مالی در فصل چهارم بوده به‌طوری‌که سطح نفوذ در بازار خودروهای تولید انبوه به 40 درصد و در بازار خودروهای لوکس به 50 درصد رسیده است.

 

چشم‌انداز 2017

در ژانویه سال‌جاری میلادی (2017) فروش خودرو بسیار کمتر از ماه دسامبر 2016 بوده است و احتمالا به‌دلیل تعطیلات جشنواره بهاره فروش در ماه فوریه نیز ضعیف باقی می‌ماند. مرکز تحقیقاتی سنفورد‌سی‌. برنشتاین، پیش‌بینی می‌کند با احتساب پیش‌خریدهایی که در سال 2016 انجام شد و دیگر عوامل، فروش خودرو در سال‌جاری میلادی 6/ 4 درصد رشد خواهد کرد و به 3/ 29 میلیون دستگاه خواهد رسید. اگر همانطور که انتظار می‌رود استانداردهای ملی برای خودروهای برقی کم سرعت تدوین شود و آمار فروش این خودروها در ارقام رسمی محاسبه شود، در سال‌جاری تعداد خودروهای فروخته شده از مرز چشمگیر 30 میلیون دستگاه فراتر خواهد رفت.

احتمالا یکی از دلایلی که خودروهای سواری بزرگ سهم بزرگی در کل فروش خودروها دارند این است که فروش خودروهای کوچک در سطوح پایینی بازار نفوذ نکرده است. اگر این مساله درست باشد، پس می‌توان گفت فروش خودرو در چین فضای فراوانی برای رشد دارد.