۰ نفر

سند خودرو باید ثبت رسمی شود

۶ دی ۱۳۹۵، ۲۳:۲۷
کد خبر: 166899
سند خودرو باید ثبت رسمی شود

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت رسمی را از ضروریات و نیاز مبرم جامعه امروز دانست و گفت: سند خودرو باید ثبت رسمی شود و ترغیب مردم به اجرا نکردن قانون در این زمینه موجب بروز مشکلات می شود.

احمد تویسرکانی شامگاه دوشنبه در همایش ششم دی روز سردفتر که با حضور شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری و جمعی از سردفتران در محل سالن اجلاس سران برگزار شد، افزود: در ماده ٢٩ قانون أخذ جرایم رانندگی به نقش اسناد رسمی تاکید شد. اما بطور مداوم و با شیوه نادرست بر عدم اجرای این مصوبه و ثبت رسمی خودرو تبلیغ می شود. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی اضافه کرد: این بی توجهی ها باعث می شود هزینه های سنگین تری را در بخش های دیگر بپردازیم.

تویسرکانی با بیان این که ترغیب مردم به اجرا نکردن قانون و تبلیغ این موضوع با توجیه تحمیل هزینه کمتر به مصلحت نیست، اظهار کرد: همواره تاکید کردیم فهم ما از این ماده این است که نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی باید صورت بگیرد و برای همین قانونگذار تصریح به استقرار دفاتر اسناد رسمی در مراکز شماره گذاری خودرو دارد.

معاون قوه قضاییه با تاکید بر نقش انکارناپذیر ثبت رسمی در پیشگیری از نزاع ها و دعواها و تشکیل پرونده ها گفت: همه اینها درحقیقت بمنظور محقق شدن اجرای عدالت بوده و اجرای عدالت بعنوان یک امر حاکمیتی قلمداد شده است.

وی اضافه کرد: حاکمان و حکومت باید با نیازهای روز جامعه ، خدمات روز آمد ارائه کنند که بعد از انقلاب در نخستین مرحله شاهد وضع قوانین جدید و به روز به ویژه قوانین با اولویت عمومی بودیم .

وی ادامه داد: امروز شاهد قوانین در حوزه های مختلف هستیم و در اداره جامعه ، قوانین و مقررات مربوط به نظم عمومی، جامعه شهری و غیره وجود دارد.

تویسرکانی افزود: در حوزه اموال غیرمنقول گرچه ثبت اسناد بدنبال اجباری کردن ثبت رسمی آن بود، اما کم توجهی به این موضوع شد و شاهد مشکلات عدیده در این حوزه بویژه زمین خواری، دعاوی قولنامه ای املاک و اراضی هستیم.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در اهمیت ثبت رسمی به ابلاغیه مقام معظم رهبری در برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری در برنامه ششم توسعه چهار دستور به دولت و مجلس ابلاغ فرمودند که ٢ دستور مرتبط با حوزه ثبت رسمی بود.

وی یادآور شد: امروز به جهت سیستمی شدن امور ، سازمان ثبت می تواند بعنوان مرجع مهمی در تصمیم گیری های کشور نقش إیفا کند.

تویسرکانی حذف دفاتر سردفتر را در سال جاری اقدام خوب دیگر سازمان ثبت اسناد و املاک عنوان کرد و گفت: نگارش دستی این دفاتر می توانست باعث اشتباهات، تخلفات و جعل هایی باشد که امروز این بستر دیگر فراهم نیست.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تصریح کرد: با الکترونیکی شدن فرایند ثبت و حذف تبادل اطلاعات کاغذی، سالانه ٣٠ میلیون مراجعه کاهش یافته درحالی که پیش از این ، میزان مراجعات به مراکز ثبت و دفاتراسناد رسمی ١٠٠ میلیون مورد بود.