۰ نفر

مخزن CNG یا بمب متحرک؟

۲۰ آذر ۱۳۹۵، ۶:۳۲
کد خبر: 163257
 مخزن CNG یا بمب متحرک؟

با وجودی که ایران بزرگ‌ترین ذخایر گاز جهان را دارد، استفاده از این ماده هیدروکربوری به عنوان سوخت خودرو، جایگاه مناسبی در کشور ما پیدا نکرده است و خودروهای دوگانه‌سوز موجود در بازار هر از چندگاهی با هجمه یک نهاد دولتی با مقام مسئول روبه‌رو می‌شوند.

آخرین مورد این انتقادات را رئیس سازمان استاندارد مطرح کرد؛ زمانی که گفت: تاکنون ‌سازو کاری برای بازرسی و تست مخازن CNG توسط دستگاه‌های دولتی تعریف نشده است ودر صورت ادامه روند فعلی و بلاتکلیفی تست و بازرسی مخازن CNG خودروهای دوگانه‌سوز، این خودروها عملا قابلیت تبدیل به بمب‌های گازی را دارند. اگر صحبت‌های نیره پیروزبخت به این معنی باشد که هیچ نهاد کنترلی قابل اطمینانی، بازرسی و تست مخازن CNG را انجام نمی‌دهد، پس این خودروها با چه ضابطه‌ای کنترل می‌شوند و چطور می‌توان از امنیت آنها مطمئن شد؟

اختلاف‌نظر مراجع مسئول بر سر بازرسی خودروهای دوگانه‌سوز

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کسب و کار ، یک کارشناس سیستم‌های دوگانه‌سوز سوخت خودرو در پاسخ به این پرسش که خودروهای دوگانه‌سوز موجود در ایران باید هر چند وقت یک بار مورد بازرسی قرار بگیرند، گفت: هر خودروی دوگانه‌سوز به طور استاندارد باید سالانه یک بار مورد بازرسی کامل مخزن، قطعات و اتصالات سی‌ان‌جی یا ال‌پی‌جی – بسته به نوع سوختی که مصرف می‌کند – قرار بگیرد و در صورت هرگونه ضربه یا تصادف حتی خفیف هم لازم است خودروهای دوگانه‌سوز این بازرسی‌ها را طی کنند. مقصود محمودی افزود: توصیه می‌شود تست سلامت مخزن، قطعات و اتصالات هر سال دوبار – هر 6 ماه یک‌بار- انجام شود ولی انجام این بازرسی‌ها سالانه یک بار طبق استاندارد جهانی، اجباری است. وی درباره وضعیت فعلی تست و بازرسی خودروهای دوگانه‌سوز گفت: این خودروها در بدو تولید از سوی شرکت سازنده – که ایران خودرو یا سایپا هستند و خودروسازی‌های دیگر کشور، دوگانه‌سوز تولید نمی‌کنند – مورد بازرسی و تایید فنی قرار می‌گیرند اما به قرار اطلاع پلیس راهور و سازمان ملی استاندارد بازرسی و تاییدیه معاینه فنی صادر شده توسط خودروسازان را قبول ندارند و پلیس راهور هر از چندی رای به توقف شماره‌گذاری این خودروها می‌دهد. محمودی با بیان اینکه درباره ایمنی مخزن سی‌ان‌جی خودروهای دوگانه‌سوز اختلاف‌نظر بین خودروسازان، سازمان ملی استاندارد و سازندگان داخلی این مخازن وجود دارد، افزود: سازمان ملی استاندارد معتقد است خودروسازان نمی‌توانند به عنوان سازنده خودرو این قطعه را تایید کنند و نظر به اهمیت این قطعه، مخزن سی‌ان‌جی حتما باید توسط مرکزی مستقل ارزیابی و تایید شود. خودروسازان نیز مدعی این هستند که مخازن تولید شده در کشور بعضا کیفیت لازم را ندارد و این قطعه فعلا باید از خارج وارد شود. از سوی دیگر سازندگان داخلی مخازن معتقدند خودروسازان با ایجاد شبهه در کیفیت مخازن سی ان جی ساخت داخل به دنبال واردات این قطعه از خارج هستند. به گفته این کارشناس، بحث مطرح درباره این سه گروه تاکنون نتیجه مشخصی نداشته و طبق آخرین خبرها شماره‌گذاری خودروهای دوگانه سوز کماکان با مشکل مواجه است.

 مصوبه شرکت ملی پخش نصفه و نیمه اجرا می‌شود

وی افزود: در حال حاضر تنها گلوگاهی که می‌توان خودروهای دوگانه‌سوز را از نظر ایمنی رصد کرد، جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی است و شرکت ملی پخش هم جایگاه‌ها را موظف کرده به خودروهایی که برچسب تاییدیه ایمنی گاز ندارند، سوخت عرضه نکنند اما جایگاه‌ها این مصوبه را نصفه و نیمه اجرا می‌کنند. نمایندگی‌های خودروسازان و مراکز معاینه فنی هم درباره صدور معاینه فنی مخزن و قطعات گازسوز تعلل می‌کنند، ضمن آنکه این معاینه از سوی مرکز ملی استاندارد معتبر نیست. به این ترتیب بلاتکلیفی بر این موضوع سایه انداخته و همانطور که رئیس سازمان استاندارد عنوان کرده، متاسفانه ایمنی این خودروها در نبود مراکز مستقل بازرسی، زیرسوال است.