۰ نفر

خودرویی با نشان امریکایی وارد ایران نمی‌شود

۲۴ آبان ۱۳۹۵، ۸:۴۲
کد خبر: 158148
 خودرویی با نشان امریکایی وارد ایران نمی‌شود

خودروهای غیرامریکایی که البته در سایت‌های خودروسازان خارجی در امریکا به تولید می‌رسد، سال‌هاست که به صورت مستقیم وارد کشور می‌شود و به‌دست مشتریان می‌رسد

اما همین موضوع چندی پیش در یکی از رسانه‌های داخلی مطرح شد و اگرچه واردکنندگان خودرو و همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه تخلفی انجام نداده بودند اما موردانتقاد قرار گرفتند. به‌طور کلی آنطور که مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت   بیان کرد، خودروسازان خارجی در کشورهای مختلفی سایت تولید خودرو دارند و در ارتباط با ممنوعیت واردات خودرو خارجی که در کشوری غیراز کشور مادر به تولید رسیده، هیچ مستندات و ضوابط مصوبی وجود ندارد. اگر در این زمینه قانونی در نظر گرفته شود، به‌طور حتم وزارت صنعت، معدن و تجارت آن را رعایت خواهد کرد. این اظهارنظر امیرحسین قناتی نشان می‌دهد در زمینه واردات خودروهایی که با برندی غیرامریکایی که در امریکا تولید می‌شود، هیچ محدودیت و ممنوعیت قانونی وجود ندارد و در این زمینه تخلفی انجام نشده است. هنگامی‌که موضوع واردات این خودروها مطرح شد، رییس انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با ایسنا از واردات حدود ۴۰۰ خودرو تولید امریکا که وارد ایران شده خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صمت ، فرهام احتشام‌زاد اظهار کرد که این خودروها مربوط به نشان‌های ب‌ام‌و، تویوتا، ولوو و هوندا بوده که با کد امریکا تولید شده‌اند و البته پلیس راهنمایی و رانندگی شماره‌گذاری این خودروها را متوقف کرد. به دنبال رسانه‌ای شدن این موضوع، برخی مسئولان از جمله تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز به اظهارنظر پرداختند و بیان کردند که واردات این خودروها مغایر با اقتصاد مقاوتی است زیرا فرصت اشتغال جوانان را سلب می‌کند و از سویی باعث خروج ارز از کشور می‌شود که البته پس از روشن شدن این موضوع که فعالیتی غیرقانونی انجام نشده، بیشتر آنها از موضع خود کوتاه آمدند.

برداشت شخصی از واردات

برای واردات خودرو به کشور محدودیت‌هایی همچون تعرفه، ممنوعیت واردات خودروهایی که حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی دارند درنظر گرفته شده که در کنار این موارد باید به ممنوعیت واردات خودروهای امریکایی نیز اشاره کرد. آنطور که مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت، تعریفی به نام خودرو امریکایی در کشور وجود ندارد. خودرو امریکایی براساس نشانی که دارد تعریف می‌شود و در حال‌حاضر هیچ خودرویی با نشان امریکایی وارد ایران نمی‌شود. به گفته امیرحسین قناتی هیچ خودرویی وارد کشور نشده که روی آن عنوان «ساخت امریکا» درج شده باشد و این موضوع که چند روز پیش مطرح شد، براساس برداشت‌های انفرادی، شخصی و غیرتخصصی بوده و واقعیت ندارد.

خودروهای غیرامریکایی ساخت امریکا

به‌طور کلی برخی از خودروهایی که از سوی خودروسازان خارجی ساخته می‌شود، تنها در سایت این خودروسازان در کشور امریکا به تولید می‌رسد و از آنجا به‌دست متقاضیان در کشورهای مختلف می‌رسد. این موضوع در ایران هم مصداق دارد و برخی از خودروهایی که در حال‌حاضر در سطح کشور تردد می‌کنند اگرچه نشان امریکایی ندارند اما در این کشور به تولید رسیده‌اند. به گفته یک کارشناس صنعت خودرو، خودروهایی که با عنوان ساخت امریکا وارد ایران می‌شوند، به وسیله نشان‌های مختلف در امریکا تولید شده و در تمام دنیا هنگامی‌که خودرویی به وسیله یک نشان خارجی در کشوری دیگر به تولید می‌رسد، نام کشوری که خودرو در آن تولید شده روی محصول حک می‌شود زیرا امکان دارد از قطعات ساخته شده در آن کشور در تولید خودرو استفاده شود.

فربد زاوه توضیح داد که این رویه در کشور نیز مصداق دارد و برای نمونه روی خودروهای چینی که در ایران به تولید می‌رسد، عنوان ساخت ایران درج می‌شود، البته این موضوع و نوشتن اعداد روی شماره شاسی با توافق و سیاست شرکت‌ها در ارتباط است. در ارتباط با خودروهایی که در امریکا به تولید می‌رسد می‌توان به محصولاتی همچون تویوتا «کمری» هیبریدی اشاره کرد. براساس سخنان این کارشناس صنعت خودرو، واردات خودروهایی با نشان غیرامریکایی اما ساخت شده در امریکا، به امسال اختصاص ندارد و این موضوع با نگاهی به آمار گمرک قابل تایید است. برای نمونه تمام خودروهای «ب‌ام‌و ایکس۴»، برخی خودروهای «هوندا سی‌آر وی» ساخت امریکاست. از آنجایی که در گذشته حساسیتی نسبت به این موضوع وجود نداشته، بسیاری از شرکت‌های واردکننده بعد از سفارش، خودرویی که در امریکا ساخته شده بود را تحویل می‌گرفتند و مشکلی در این زمینه وجود نداشت.

وی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر نبود واردات محصولاتی با نشان امریکایی گفت: اگر سیاست‌ها روی نبود واردات خودروهایی باشد که از سوی نشان غیرامریکایی اما تولید امریکا متمرکز شود، باید از ثبت سفارش این خودروها جلوگیری شود. به گفته زاوه، واردکننده هنگام ثبت سفارس ناگزیر است نام کشوری که خودرو در آن تولید می‌شود را درج کند اما باید به این نکته توجه داشت اگرچه برخی خودروهای وارداتی در امریکا تولید می‌شود اما واردات هیچ‌یک از این خودروها به‌صورت مستقیم از امریکا انجام نمی‌شود.  از آنجایی که ایران با امریکا روابط تجاری مستقیمی ندارد، این خودروها به‌طور معمول از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس یا اروپا به کشور وارد می‌شود. برای نمونه «ب‌ام‌و ایکس۴» را می‌توان از اروپا خریداری کرد و اگرچه شماره شاسی این خودرو آلمانی است اما این محصول تنها در امریکا به تولید می‌رسد.

در کنار هیاهویی که برای خودروهای غیرامریکایی ساخت امریکا در کشور به پا شد، موضوع خودروهای لوکسی که از طریق قاچاق وارد کشور شده‌اند، بلاتکلیف مانده و تصمیم‌های مختلفی برای این خودروها گرفته می‌شود؛ خودروهایی که به گفته قناتی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ارتباط با این خودروها تکلیفی ندارد و ستاد مبارزه با قاچاق کالا باید به این پرونده رسیدگی کند. براساس این گزارش، موضوع واردات خودرو به ایران همواره با اما و اگرهای بسیاری روبه‌رو است که به نظر می‌رسد با بازنگری در قانون واردات خودرو و شفاف‌سازی برخی از قوانین، ابهام‌های موجود در این زمینه برطرف شده و سوءبرداشت‌ها از میان برداشته شود.