۰ نفر

ضرر خودروسازان فرانسوی از سقوط پوند

۷ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۲۵
کد خبر: 154505
ضرر خودروسازان فرانسوی از سقوط پوند

کاهش چشمگیر ارزش پوند از زمان رای انگلیس به ترک اتحادیه اروپا، به صنعت خودروی فرانسه آسیب زده و حتی افزایش قیمت محصولات هم مانع از کاهش درآمد خودروسازان فرانسوی نشده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، گروه خودروسازی پژوسیتروئن که با داشتن برندهای پژو و سیتروئن، دومین خودروساز بزرگ اروپاست، اعلام کرد درآمد این گروه در سه ماهه سوم سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۶.۳ درصد کاهش یافت و به ۷.۵ میلیارد یورو رسید.

ژان باپتیست شاتیون، مدیر مالی این گروه هشدار داد که تاثیر نوسانات ارزی در کل سال ملموس خواهد بود و در سه ماهه چهارم هم به درآمدها ضرر خواهد زد.

این اظهارات چند ساعت پس از این مطرح شد که کلوتیلد دلبوس، مدیر مالی رنو اظهار کرد این خودروساز در سه ماهه سوم از کاهش ارزش پوند و سایر ارزها، ۳۳۱ میلیون یورو ضرر در درآمد داشته است.

ارزش پوند در برابر یورو از ماه ژوئن که انگلیس به جدایی از اتحادیه اروپا رای داد، حدود ۱۵ درصد کاهش پیدا کرده است. این تصمیم برندگان و بازندگانی داشت، اما به خصوص به گروه‌هایی لطمه زد که در این قاره تولید داشته و محصولاتشان را در انگلیس به فروش می رسانند. همچنین بر درآمدهای شرکت‌ها به پوند تاثیر گذاشت و باعث شد با تبدیل به یورو، ارزش کمتری پیدا کنند.

جنرال موتورز که بزرگترین خودروساز آمریکاست، هفته جاری هشدار داد به دلیل ابهاماتی که از رای انگلیس برای ترک اتحادیه اروپا به وجود آمده و به تقاضا برای خودروهای جدید لطمه زده، ممکن است تولید خودرو در اروپا را بیشتر کاهش دهد.

فورد که در انگلیس فروش دارد، اوایل امسال پیش بینی کرد از نوسانات نرخ ارز، یک میلیارد دلار ضرر خواهد کرد. این خودروساز آمریکایی هشدار داده بود که ناچار است قیمت‌ها در انگلیس را افزایش دهد و به فکر تعطیلی کارخانه‌هایش در اروپاست.

گروه پژوسیتروئن و رنو که در یک سال گذشته شاهد تاثیر کاهش ارزش پزوی آرژانتین بودند، تلاش کرده‌اند قیمت‌ها در انگلیس را افزایش دهند تا کاهش ارزش پوند را جبران کنند، اما این اقدام هنوز تاثیر نوسانات ارزی را جبران نکرده است.

مدیرمالی گروه پژوسیتروئن اظهار کرد صرفه‌جویی هزینه انجام گرفته است تا در برابر کاهش ارزش پوند، از درآمدها حمایت کند. این شرکت یک برنامه کاهش هزینه دشوار را از سال ۲۰۱۴ که با دریافت کمک مالی دولت از ورطه ورشکستگی نجات پیدا کرد، اجرا کرده است.

مجموع درآمد این گروه شامل بخش قطعات خودرو در سه ماهه سوم، ۵.۱ درصد کاهش یافت و به ۱۱.۴ میلیارد یورو رسید.

این شرکت امیدوار است فروش در بازار چین با عرضه سه مدل جدید در سال جاری رونق بگیرد. این مدلها مربوط به بخش کراس اوورهای بزرگتر هستند که محبوبیت زیادی در چین دارند، اما پژوسیتروئن تاکنون از توجه به این بخش رو به رشد غافل مانده بود.

تحویل خودروهای پژوسیتروئن در سه ماهه سوم با کمک از سرگیری تولید خودرو در ایران، ۱۱ درصد رشد کرد و به ۶۸۱ هزار خودرو رسید. رشد فروش در خاورمیانه و آفریقا، آمریکای لاتین و بازار آسیا-اقیانوسیه، کاهش فروش در اروپا، چین و آسیای جنوب شرقی را جبران کرد.

تحویل خودرو در اروپا در سه ماهه سوم ۴.۳ درصد کاهش پیدا کرد که شامل کاهش ۶.۹ درصدی سهم سیتروئن بود. این شرکت امیدوار است مدلهای جدید کاهش درآمد در سال آینده را معکوس کنند.