۰ نفر

سند خودرو فقط در دفاتر اسناد رسمی ثبت شود

۲۱ شهریور ۱۳۹۵، ۱۱:۴۷
کد خبر: 145177
سند خودرو فقط در دفاتر اسناد رسمی ثبت شود

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: ثبت سند خودرو فقط براساس قانون و ماده 29 جرائم رانندگی باید در دفاتر اسناد رسمی انجام شود.

محمدرضا دشتی اردکانی این مطلب را روز یکشنبه در نشست خبری که به منظور شفاف سازی و خارج کردن مردم از سردرگمی برای ثبت سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی و همچنین اختلاف نظر پیش آمده با ناجا، عنوان کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، دشتی اردکانی افزود: اظهارات وزیر کشور در خصوص ثبت سند خودرو که در رسانه ها به آن پرداخته شد، نشان می دهد که مشاوره درستی به وزیر کشور داده نشده است.

وی ادامه داد:وزیر کشور بیان کرده است که مردم اختیار دارند برای نقل و انتقال سند خودرو به دفاتر اسناد رسمی یا پلیس راهور مراجعه کنند که تصور براین است در این خصوص به وزیر مشاوره درست ارائه نشده است. رئیس کانون سردفتران ادامه داد: وزیر کشور یک جانبه اظهارات نیروی انتظامی را در تلویزیون منعکس کرد ولی ماده 29 قانون جرایم راهنمایی و رانندگی در این باره واضح است و حقوقدانان نیز بارها گفته اند، ثبت انتقالات خودرو،اختیاری نیست و باید مردم به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند.

وی خاطر نشان کرد: من ، فردای روز مصاحبه وزیر کشور به استان کردستان رفته بودم و از مردم سئوال کردم که اظهارات وزیر کشور را شنیدید؟ گفتند تا ما سند را در دفترخانه انتقال ندهیم، خیالمان راحت نمی شود.

دشتی اردکانی درباره سخنان وزیر کشور که گفته بود مردم می توانند برای انتقالات خودرو به پلیس راهور مراجعه کنند، گفت: مجلس ، مرجع قانون گذاری است و کسی جزء مجلس نمی تواند قانون وضع کند. قانونگذار طبق قانون، هزینه هایی را به عهده دفاتر اسناد رسمی گذاشته است و درصدی از هزینه هایی که توسط دفاتر اسناد رسمی دریافت می شود، اکثرا مالیات است.

وی ادامه داد : به عنوان مثال ،انتقال یک تویوتا کمری در دفتر اسناد رسمی، سه میلیون و 550 هزار تومان هزینه دارد که یک میلیون و 800 هزار تومان بابت نقل و انتقالات ، 850 هزار تومان بابت حق الثبت، 220 هزار تومان بابت 10 درصد کانون، 41 هزار تومان بابت مالیات بر ارزش افزوده و پنج هزار تومان بابت ثبت الکترونیک است و حق دفتردار، تنها 7.5 درصد می شود.

وی با ذکر مثال هزینه انتقالات خودروی ارزان قیمت دیگر مانند پراید گفت: مثلا در انتقالات پراید باید در مجموع 324 هزار تومان پرداخت شود که 130 هزار تومان مالیات، 65 هزار تومان حق الثبت، ثبت کانون 57 هزار تومان، مالیات ارزش افزوده 10 هزار تومان و 57هزار تومان حق سردفتر است.

رئیس کانون سردفتران از صدا و سیما خواست تا یک طرفه به مسائل نپردازد؛ چرا که قانون باید توسط مراجع قانونی و مسئولان ذیربط توضیح و تفسیر شود.

دشتی اردکانی همچنین از رسانه ها خواست که طوری عمل کنند که روابط اجتماعی مردم به روابط قانون مداری تبدیل شود.

رئیس کانون سردفتران و دفتر یاران خاطرنشان کرد: آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه، همچنین سخنگوی این قوه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور هم به صراحت اعلام کرده اند که هرگونه نقل و انتقال خودرو و تنظیم سند خودرو فقط باید در دفاتر اسناد رسمی انجام شود وکار پلیس فقط ، پلاک خودرو است.

وی تاکید کرد: هرگونه سند تنظیمی در دفاتر یاد شده، سند رسمی به شمار می آید که به هیچ عنوان قابل انکار نیست.

دشتی اردکانی تصریح کرد: حاکمیت براساس قانون افراد ممنوع المعامله را به دفاتر اسناد رسمی اعلام می کند؛ آیا نیروی انتظامی هم به بانک افراد ممنوع المعامله دسترسی دارد و آیا اسامی این افراد در اختیار پلیس قرار گرفته است؟

وی اضافه کرد: دفاتر اسناد رسمی برای تنظیم سند علاوه بر دسترسی به بانک اطلاعات افراد ممنوع المعامله، افراد را از طریق ثبت احوال احراز هویت می کنند تا یک معامله صحیح انجام شود بنابراین برگ سبز خودرو که پلیس ادعا می کند سند است نمی تواند افراد ممنوع المعامله و افراد محجور را شناسایی کند.

رئیس کانون سردفتران و دفتر یاران تصریح کرد: ما اصلا از خودمان دفاع نمی کنیم بلکه از قانون دفاع می کنیم و آنچه در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است باید در جامعه جاری باشد و مرجع تفسیر قانون هم مشخص است .

رئیس کانون سردفتران به سئوال خبرنگاری درباره چرایی اخذ دوباره وجوه از مردم برای انتقال سند خودرو به بهانه اینکه قبلا در دوره ثبت دستی وجوه پرداخت شده است و الان در دوره ثبت آنی باید هزینه دوباره پرداخت شود هم توضیحاتی ارائه کرد.

وی گفت: اصلا اینطور نیست و دوبار هزینه گرفته نمی شود؛ اگر برای کسی این اتفاق افتاد، می تواند در مراکز استان ها به کانون های سردفتران یا در شهرستان ها به بازرسی ادارات ثبت مراجعه کند، این بازرسان در سراسر کشور فعالند و پاسخگوی مراجعان خواهند بود.

**اعلام آمادگی برای برگزاری جلسه با ناجا

وی درباره افزایش معامله در دفاتر اسناد رسمی گفت: در پنج ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال 94، رشد هفت درصدی تنظیم اسناد رسمی را در دفاتر داشته ایم که این موضوع نشان دهنده این مطلب است که مردم برای معامله قطعی اموال منقول خود مانند خودرو به دفترخانه ها مراجعه کرده اند.

وی تاکید کرد: ما بارها اعلام کرده ایم آماده ایم با مسئولان نیروی انتظامی جلسه داشته باشیم و مردم را از سردرگمی نجات دهیم، هر چند ما درباره قانون شکی نداریم و کسانی که به نقش خود، شک دارند مدام در رادیو و تلویزیون درباره مرجع انتقالات خودرو صحبت می کنند.

دشتی اردکانی درباره نقل و انتقالات خودروهای نیروی انتظامی و مدیران ارشد این سازمان هم اظهارکرد: سرداران نیروی انتظامی و کسانی که در نیروی انتظامی خودرو می خرند به دفاتر اسناد رسمی مراجعه می کنند و سند رسمی برایشان مهم تر از برگه سبز است و سند عادی قابل انکار و تردید است، ولی سند رسمی قابل انکار و تردید نیست.

دشتی اردکانی در پاسخ به این سئوال که دربرگ سبز واژه سند مالکیت خودرو نوشته شده است و شاید این امر مردم را به سردرگمی می اندازد ،گفت : این که در برگ سبز خودرو بنویسند سند مالکیت، اشتباه است و برگ سبز خودرو سند رسمی نیست.

وی اعلام کرد: این را بارها تذکر داده ایم ولی توجه نکرده اند، سند رسمی مالکیت در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می شود، ماموران پلیس صلاحیت تنظیم اسناد رسمی مالکیت خودرو را ندارندو باید صدور وتنظیم سند در حدود صلاحیت باشد که در حدود صلاحیت نیروی انتظامی نیست .

رئیس کانون سردفتران در ادامه سخنانش گفت: چناچه مشکلی در خصوص پلاک خودرو پیش آیداستعلام ها از نیروی انتظامی گرفته می شود ،اما مشکلات در خصوص مالکیت خودور از سازمان ثبت گرفته می شود و گاهی حتی نیروی انتظامی هم در این خصوص از سازمان ثبت اسعتلام های لازم را می گیرد