۰ نفر

دعوای خودرویی وزارت صنعت و سازمان استاندارد

۱۷ شهریور ۱۳۹۵، ۲۲:۳۳
کد خبر: 144552
دعوای خودرویی وزارت صنعت و سازمان استاندارد

تایید اعتبار گواهی استاندارد خودروهای وارداتی تنها به سازمان ملی استاندارد برنمی گردد بلکه کارگروهی چهارنفره هر دو هفته یک بار در وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل می شود.

نشست دیروز سازمان استاندارد، خودرویی بود. ازیک سو رئیس سازمان استاندارد مدعی شد نامه ای از سوی قائم مقام معاونت امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، برای ثبات بخشی به استاندارد خودروهای وارداتی، دریافت نکرده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از شرق، ازدیگر سو معاون سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه خودروسازان باید قراردادهای خارجی خود را با سازمان ملی استاندارد چک کنند، از همراهی نکردن خودروسازان خبر داد و اینکه سازمان استاندارد این همراهی نکردن را به وزیر صنعت ابلاغ کرده است.

    

نامه وزارت صنعت را دریافت نکرده ایم

هفته گذشته در خبرها آمده بود که محمود دودانگه، قائم مقام معاونت امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، در نامه ای به نیره پیروزبخت، رئیس سازمان استاندارد، نسبت به تغییرات مکرر مصوبات این سازمان درخصوص مدل های مجاز خودرو و اینکه این موضوع مشکلات و اختلافات عدیده ای را برای فعالان اقتصادی این بخش ایجاد کرده است، هشدار داده و خواهان یک ساله شدن تاییدیه استاندارد خودروهای وارداتی تا ابتدای سال میلادی شده بود.

 دیروز رئیس سازمان استاندارد با بیان اینکه نامه ای از قائم مقام معاونت امور تولید وزارت صنعت برای ثبات بخشی به استاندارد خودروهای وارداتی دریافت نکرده است، گفت: سازمان ملی استاندارد براساس مقررات ۵۲ استاندارد را پیگیری می کند تا خودروهای وارداتی تاییدیه های لازم را داشته باشد و استانداردها را پاس کند.

ضمن اینکه مقررات این سازمان کاملاواضح و شفاف است و کالایی که مطابق استاندارد است، می تواند وارد کشور شود. 

نیره پیروزبخت در نشست خبری با خبرنگاران افزود: تایید اعتبار گواهی استاندارد خودروهای وارداتی تنها به سازمان ملی استاندارد برنمی گردد بلکه کارگروهی چهارنفره هر دو هفته یک بار در وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل می شود که متشکل از سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان توسعه تجارت، سازمان ملی استاندارد و معاونت تولید وزارت صنعت، معدن و تجارت است و در آن از همه جهات به لحاظ استاندارد، محیط زیست و مقررات داشتن نمایندگی خودروهای وارداتی بررسی های لازم صورت می گیرد.

 او ادامه داد: تمامی شرایط برای واردات خودروها به لحاظ استاندارد، کیفیت و نمایندگی رسمی بررسی شده و درصورتی که شرایط لحاظ شود، اجازه داده می شود نام خودرو به عنوان یک خودروی مجاز برای واردات به کشور در سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت درج شود و واردکننده بر مبنای اطلاعاتی که در سایت وزارت صنعت وجود دارد باید خودروی مد نظر خود را ثبت سفارش کند؛ بنابراین ثبات در استاندارد خودروهای وارداتی فقط مربوط به سازمان ملی استاندارد نیست. 

رئیس سازمان استاندارد گفت: اگر خودرویی مشکلی در یکی از آیتم ها داشته باشد به درخواست همان کارگروه از سایت وزارت صنعت به عنوان یک خودروی غیرمجاز برای واردات حذف می شود و یک گروه چهارنفره دراین باره تصمیم گیری می کنند.