۰ نفر

تعریف درست خودروی لوکس بازار سیاه این کالا را از بین می‌برد

۱۷ شهریور ۱۳۹۵، ۱۲:۵۴
کد خبر: 144458
تعریف درست خودروی لوکس بازار سیاه این کالا را از بین می‌برد

از خردادماه سال جاری و با تصمیم منطقه آزاد اروند مبنی واردات خودروی لوکس براساس قیمت و نه حجم موتور خودرو، گمانه زنی ها درباره آزادسازی واردات خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی سی آغاز شد. فرهاد احتشام زاد رییس انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به رای دیوان عدالت اداری در آزادسازی واردات خودروها با حجم موتور بالا از تغییر ملاک تشخیص لوکس بودن خودرو و از بین بردن بازار سیاه این کالا گفت.

به گزارش اقتصاد آنلاین، فرهاد احتشام زاد رییس انجمن واردکنندگان خودرو در این باره گفت: در حال حاضر هنوز رای دیوان عدالت اداری به طور مکتوب صادر نشده است اما دیوان ملاک قرار دادن حجم موتور خودروها را برای تشخیص لوکس بودن کالا باطل کرده است. انجمن واردکنندگان خودرو از سال 93 پیگیر ابطال این مصوبه است. تعیین حجم موتور به عنوان ملاک لوکس بودن خودرو اشتباه است و انجمن براساس تحقیقات و در نشست هایی متعدد با دیگر دست اندرکاران واردات مثل نیرو محرکه، مرکز پژوهش های بازرگانی و سازمان حمایت بارها ابطال ملاک حجم موتور را  درخواست کرده است و در ادامه جدولی از سوی انجمن به نهادهای ذی ربط به عنوان پیشنهاد ملاک لوکس بودن خودرو ارسال شده است که با در نظر گرفتن پارامترهای مختلف تهیه شده و یکی از این پارامترها قیمت خودروست.

احتشام زاد ادامه داد: همانطور که برای تشخیص لوکس بودن تمام کالاها قیمت کالا معیار اول است، بهتر است از این معیار در تشخیص لوکس بودن خودروهم استفاده کنیم. سیاست های کلان کشور عدم واردات خودروی لوکس است اما تعریف اشتباه از خودروی لوکس باید با تعریف صحیح جایگزین شود تا نیازهای بازار سرکوب نشود. در جدول پیشنهادی انجمن واردکنندگان خودرو تلفیقی از عوامل در نظر گرفته شده است که مصرف سوخت و قیمت خودرو از جمله عوامل است که می تواند درشرایط مختلف با در نظر گرفتن تعرفه های مختلف اعمال شود و به نوعی این معیارها جنبه تشویقی برای واردات خودروهای کم مصرف و ارزان تر و جنبه بازدارندگی برای خودروهای پر مصرف و گران دارد.

رییس انجمن واردکنندگان خودرو در پاسخ به این سوال ه چه زمانی آزادسازی خودروهای بالای 2500 سی سی به طور مکتوب آزاد اعلام می شود گفت: انشای رای زمان استانداردی را می طلبد که بسته به حجم کار دارد و ما نمی توانیم در مورد آن اظهار نظر کنیم اما رای دیوان حداکثر باید طی دو هفته آینده صادر شود.

احتشام زاد در این باره که تعیین ملاک درست لوکس بودن خودرو چه اثری در واردات این کالا می گذارد گفت: طی سال های گذشته نیاز مشتری هایی که خواستار خودروهایی با حجم موتور بالا بودند را در بازار سرکوب کردیم. تعریف اشتباه از خودرو لوکس باعث می شود بازار سیاهی برای خودروهای وارداتی شکل بگیرد و دارندگان این خودروها به دلیل اطمینان از این مسئله که دیگر امکان واردات خودروهای این چنین نیست، این کالا را با قیمت های نجومی و چندبرابر قیمت واقعی عرضه کندن. طبیعی است با تعریف درست خودروی لوکس بازار سیاه این خودروها از بین می رود و مصرف کنندگان خودروهای با حجم موتور بالا می توانند کالای مورد نظرشان را با قیمت واقعی خریداری کنند. علاوه بر این با تعریف درست خودروی لوکس امکان واردات هر خودروی به کشور وجود ندارد و سیاست های کلان کشور هم محقق می شود.