۰ نفر

خودرو از رده کالاهای انحصاری خارج می‌شود؟

واردات ۱۷۰۰ ردیف کالایی محدود شد

۲۵ مرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۴۴
کد خبر: 140493
واردات ۱۷۰۰ ردیف کالایی محدود شد

معاون وزیر صنعت با بیان اینکه در حال بررسی و تعیین چارچوب‌هایی در کارگروه اقتصاد مقاومتی هستیم تا با کنترل واردات، رونق تولید صورت گیرد، گفت: تاکنون امکان واردات بیش از ۱۷۰۰ ردیف کالای مصرفی نهایی با ارز مبادله ای محدود شده است.

اقتصاد آنلاین - سمانه برمخ‌شاد : محسن صالحی نیا، معاون امور صنایع وزیر صنعت از تهیه لیستی از ٨٧٠ ردیف تعرفه کالایی خبر داد و گفت: این کالاها در داخل تولید می شوند و عدم وارداتشان به هیچ وجه مشکلی ایجاد نمی‌کند.

وی همچنین گفت: امکان واردات بیش از ١٧٠٠ ردیف کالایی با ارز مبادله ای محدود شده تا امکان رقابت برای تولید کننده داخلی فراهم شود.

وی  ظرفیت تولید خودرو در کشور را حدود یک میلیون و ٨٠٠ هزار دستگاه عنوان و تاکید کرد: قاعده فعلی حضور رنو در ایران مد نظر ما نیست و در این راستاچارچوب ها و سیاست ها  را ابلاغ کردیم و مدیریت ارشد رنو چارچوب کلی سیاست ها و نقشه راه موجود را پذیرفته است.

وی افزود: رنو پذیرفته که به منظور مشارکت یکی از واحدهای زیرمجموعه سایپا را به عنوان آورده بپذیرد و با ارزیابی شرایط میزان آورده خود را اعلام کند.

صالحی نیا با اشاره به اینکه سرمایه گذاری مشترک، تولید برای صادرات، بازاریابی بین المللی و طراحی پلت فرم از جمله فعالیت هایی است که رنو می تواند در ایران انجام دهد، گفت: در این راستا این شرکت با سایپا در حال مذاکره است.

معاون وزیر صنعت همچنین درباره واگذاری برخی شرکت های زیر مجموعه ایران خودرو و اینکه آیا ایران خودرو دیزل در این گروه قرار دارد یا خیر؟ اظهار کرد: ایران خودرو دیزل در این گروه قرار ندارد و  ایران خودرو هم فعلا برنامه ای برای واگذاری ایران خودرودیزل  ندارد. به علاوه دو قرار دادی  بین این مجموعه و شرکت بنز مطرح است از رشد مناسبی برخوردار شده و امیدواریم به زودی خبر رسمی شدن آن اعلام شود.

وی درباره قیمت خودروهای تولید داخلی افزود: کلیه تولیدات داخلی از قوانین شورای رقابت پیروی می کنند و به هیچ وجه قیمت فروششان از قیمت های تعیین شده توسط شورا بالاتر نیست.

به گفته او بین قیمت صادراتی و قیمت محصولات در داخل تفاوتی وجود دارد که این تفاوتی است که خودروساز برای رقابت در بازار هدف در نظر می گیرد.

وی تاکید کرد: طبق آماری که من دارم هیچ گونه رکودی در فروش خودرو نداریم و فروش به بهترین شکل ممکن در حال انجام است و خودروسازان داخلی هیچ انباشته ای بیشتر از حد استاندارد ندارند.

معاون وزیر صنعت با تاکید بر اینکه خروج خودرو از رده کالاهای انحصاری نظر ما و وزیر صنعت است، گفت: این محدودیت باید برداشته شود و در حال پیگیری موضوع هستیم اما تصمیم گیری به عهده شورای اقتصاد است.